Ympäristölupahakemus, toiminnan aloittamislupa, Tuulilasintie 31, Suurmetsä, Tylite International Oy

HEL 2019-009348
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 15 §

Tylite International Oy:n autopurkamon ympäristölupa-asia

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Tylite International Oy:n autopurkamon ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Tylite International Oy, Telitie 6, 80100 Joensuu
Y-tunnus 1072376-3

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Tylite International Oy:n harjoittama jätteen laitos- ja ammattimainen hyödyntäminen ja käsittely on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentissa mainitun liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaan. Ympäristönsuojeluasetuksen 2 §:n kohdan 12 d mukaan autopurkamon ympäristölupahakemuksen käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireilletulo

Helsingin kaupungin kirjaamo on vastaanottanut lupahakemuksen 7.10.2019.

Kaavoitustilanne

Toiminta sijoittuu Helsingin 41. kaupunginosassa (Suurmetsä) tilalle 91-429-5-270, hallintayksikkö V44, osoitteessa Tuulilasintie 31 D, 00770 Helsinki. Asemakaavassa (9200, 11.8.1987) alue on teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta. Tila 91-429-5-270 sijoittuu usealle asemakaava-alueelle. Hakemuksessa mainittu kaavanumero 12479 ei koske tätä tonttia.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Tylite International Oy:n toimipaikka sijaitsee Tattarisuon pohjoisosassa. Tontti rajautuu Autotallintiehen, jonka toisella puolella on Tattarisuon pohjoispellot, niitty- ja ojanvarsialue sekä Autotallintienoja, joka laskee Longinojan taimenpuroon. Autotallintien länsi- ja luoteispuolella sijaitsevan Malmin lentokentän kaavoitusta asuinalueeksi toteutetaan vaiheittain eteläosista alkaen. Naapuritonteilla on mm. autovarikko, autokorjaamoja, kuljetusliikkeitä, erilaiseen harrastetoimintaan käytettäviä tiloja, autopesula, autopurkamoja ja muuta yritystoimintaa. Etäisyys lähimpiin asuinrakennuksiin on noin 370 metriä. Lähin pohjavesialue on Tattarisuon veden hankinnan kannalta tärkeä pohjavesialue (tunnus 0109102), joka sijaitsee toimipaikasta noin 580 metriä itään.

Toimitilat

Tylite International Oy on vuokrannut 185 m²:n kokoiset toimitilat yhdestä Tuulilasintie 31:ssä olevasta hallista (31 D). Tiloihin on käynti hallin takapihalta. Hallissa on pinnoitettu betonilattia, jossa ei ole lattiakaivoja. Sosiaalitilat on liitetty Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n vesi- ja viemäriverkostoon. Piha-alue on asfaltoitu ja aidattu.

Toiminnan kuvaus

Tylite International Oy harjoittaa autopurkamotoimintaa ja varaosien myyntiä sekä kotimaahan että ulkomaille. Yritys myy myös käytettyjä autoja ja harjoittaa autokorjaamotoimintaa. Liikkeen aukioloaika on arkisin klo 9-20. Yrityksen on tarkoitus toimia romuajoneuvojen virallisena vastaanottopaikkana. Hakemuksen mukaan ajoneuvoja purettaisiin vuosittain 500 kappaletta, joka vastaisi hakemuksen mukaan painoltaan 500 tonnia vuodessa.

Hakemuksessa esitetyn prosessin mukaisesti autojen asiakirjat käsitellään vastaanoton yhteydessä, jonka jälkeen romuautoista poistetaan nesteet välittömästi. Esikäsittely ja purku tapahtuvat hallissa sisällä. Käyttökelpoiset osat merkitään ja siirretään sekä sisätiloissa että ulkona oleviin varastointihyllyihin tai -kontteihin myyntiä varten. Autojen rungot toimitetaan Kuusakoski Oy:lle. Romuakut, jäteöljyt, jäähdytys- ja jarrunesteet ja ilmastointilaitteiden kylmäaineet kerätään erillisiin säilytysastioihin. Vaaralliset jätteet varastoidaan hallin piha-alueella olevassa ympäristökontissa. Jätteet luovutetaan asianmukaiselle vastaanottajalle. Purettavista autoista kerättävät polttoaineet varastoidaan ympäristökontissa ja käytetään omassa toiminnassa. Tontilla on korkeintaan kymmenen purettavaa autoa kerrallaan. Toiminta-alueelle tulee kameravalvonta.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT), ympäristön kannalta paras käytäntö ja energiatehokkuus

Hakemuksessa ei ole esitetty arviota parhaasta käyttökelpoisesta tekniikasta tai ympäristön kannalta parhaasta käytännöstä.

Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen

Tylite International Oy:n hakemuksessa arvioidaan, että autopurkamotoiminnasta ei aiheudu haittaa ympäristölle, yleiseen viihtyvyyteen tai ihmisten terveyteen. Samalla alueella on jo toimivia autopurkamoja, joten toiminta ei poikkea alueen muusta yritystoiminnasta.

Toiminnassa ei juurikaan käytetä kemikaaleja. Vastaanotetuista ajoneuvoista poistetut vaaralliset nesteet varastoidaan lukitussa, valuma-altaalla varustetuissa konteissa.

Hallissa on ilmalämpöpumppu. Muuten toiminnassa kuluu energiaa autokorjaamotoimintaan verrattavissa oleva määrä. Vettä käytetään vain sosiaalitiloissa.

Maaperän pilaantumisen estäminen

Merkittäviä päästöjä maaperään, pohjaveteen tai viemäriin ei hakemuksen mukaan tapahdu. Piha-alueella on vähäinen nestevuotojen mahdollisuus, jota pyritään vielä vähentämään kuivaamalla autot hallissa välittömästi vastaanoton jälkeen. Imeytysaineena käytetään purua ja imeytysmattoja. Hallissa on pinnoitettu betonilattia.

Jätevedet

Kiinteistöllä on HSY:n vesi- ja viemäriliittymä. Hallitilassa ei ole vesipistettä eikä viemäröintiä, piha-alueella ei ole hulevesikaivoja.

Päästöt ilmaan, melu ja tärinä

Ilmastointilaitteista aiheutuvat päästöt estetään laitteiden säännösten mukaisella käsittelyllä. Toiminnasta ei aiheudu melua tai tärinää.

Liikenne

Asiakaskäyntien määräksi arvioidaan 1-10 käyntiä päivässä

Jätteiden käsittely ja hyödyntäminen sekä varastointi

Taulukossa on esitetty purettavista ajoneuvoista peräisin olevien jätteiden määrät ja luvan hakemusvaiheessa tiedossa olevat toimituspaikat.

Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Laitoksella pidetään kirjaa vastaanotettavista ja lähtevistä materiaaleista, toimittajista ja asiakkaista. Kirjanpidosta käy ilmi kuorman osalta jätetyyppi, toimitusajankohta ja toimittaja sekä jätteen syntypaikka ja -määrä. Lisäksi pidetään kirjaa poikkeavista tilanteista.

Poikkeukselliset tilanteet

Alueelle varataan tulipalojen varalle sammuttimia ja tapaturmien varalle ensiapuvälineitä. Alueella on kameravalvonta. Vaaralliset jätteet säilytetään lukituissa tiloissa.

Vakuus

Hakija on esittänyt vakuuden määräksi 2 000 euroa.

Toiminnan aloittaminen ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta

Toiminnan aloittamiseen ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta haetaan lupaa.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin verkkosivuilla olleella kuulutuksella sekä kirjeellä tai sähköpostilla tiedossa oleville asianosaisille. Kuulutusaika oli 11.10.–11.11.2019.

Muistutukset ja mielipiteet

Malminseudun Yrittäjäyhdistys ry jätti hakemuksesta mielipiteensä, jossa se esitti, ettei lupaa myönnettäisi hakemuksessa esitetyn mukaisesti. Yhdistys piti toimipaikkaa liikenteellisesti toimintaan sopimattomana, ulkotiloja varastointi- ja kuormaustoimintaan riittämättöminä ja huomautti, että hallitilassa tulisi olla öljynerotuskaivo sekä siitä, että kadun toisella puolella on Longinojaan johtava oja.

Tylite International Oy:n vastauksessa todettiin, että kaikki kuormaus tapahtuu tontilla, autojen runkoja varastoidaan tontilla 0-3 päivää ja ne toimitetaan tarvittaessa päivittäin murskaamolle. Irrotetut varaosat myydään välittömästi eteenpäin. Viemäröimättömästä hallitilasta ei voi aiheutua päästöjä viemäriin.

Neuvottelut ja tarkastukset

Hakemuksen johdosta on pidetty neuvottelu 1.10.2019. Toiminnanharjoittajaa on neuvottu ympäristölupa-asiaan liittyen keväällä 2019 ja tässä yhteydessä kohteessa on 30.4.2019 tehty tarkastus. Paikalla on käyty myös 30.11.2019. Jätteiden varastomääristä on neuvoteltu 15.1.2020. Toiminnanharjoittaja esitti romuakkujen kertavarastomääräksi 1 000 kg, purkuun odottavien autojen määräksi korkeintaan 10 kpl kerrallaan ja konteissa säilytettävien purettujen autojen määräksi korkeintaan 10 kpl kerrallaan.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Ympäristö- ja lupajaosto päättää myöntää Tylite International Oy:n autopurkamolle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin. Lupamääräyksissä on huomioitu hakemuksesta esitetty mielipide.

1. Tylite International Oy saa vastaanottaa, varastoida ja käsitellä romuajoneuvoja (16 01 04* ja 16 01 06) enintään 500 kpl vuodessa.

2. Tuottajavastuun piiriin kuuluvien jätteiden kuten romuajoneuvojen, niiden osien ja käytöstä poistettujen renkaiden vastaanotto on tehtävä yhteistoiminnassa tuottajan kanssa. Tylite International Oy:n on tehtävä ennen toiminnan aloittamista kyseisen tuottajan tai tuottajayhteisön kanssa kirjallinen sopimus tai vastaava asiakirja, josta selviävät yhteistyökumppanin nimi ja yhteistoiminnan alkamispäivä. Asiakirjasta on myös selvittävä, mitä tuottajavastuun piiriin kuuluvaa jätettä sopimus koskee. Asiakirjat on pyydettäessä esitettävä valvontaviranomaiselle. Tuotteiden uudelleenkäyttöön ja niiden uudelleenkäytön valmisteluun liittyviä palveluja saa tarjota ilman yhteistoimintaa tuottajan kanssa. (JL 47, 48 §)

3. Autopurkamolla kerrallaan varastoitavien kuivattujen, purkua odottavien autojen yhteismäärä saa olla enintään 10 kpl.

Toiminnassa syntyvien jätteiden vuosittaiset määrät ja kerrallaan varastossa olevat jätemäärät saavat olla enintään seuraavat:

Kuivattujen autojen määrän tai jonkin jätejakeen kertavarastomäärän täyttyessä ei alueelle saa ottaa vastaan romutettavia ajoneuvoja ennen kuin se on mahdollista enimmäisvarastointimäärien ylittymättä.

4. Toiminnanharjoittajan on oltava selvillä laitokselle vastaanotettavista jätteistä sekä niiden laadusta ja määrästä. Romutettavia ajoneuvoja vastaanotettaessa on tarkastettava viimeisen haltijan oikeus luovuttaa ajoneuvo romutusta varten. Mikäli alueelle tuodaan luvan vastaisesti muita jätteitä, on ne viipymättä palautettava jätteen haltijalle tai toimitettava käsittelypaikkaan, jolla on kyseisen jätteen vastaanottoon tarkoitettu ympäristölupa. (YSL 58 §, JL 8, 12, 29, 59 ja 72 §, )

5. Toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten tulee laitokselle nimetä riittävän ammattitaidon omaava vastuuhenkilö. Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Mikäli vastuuhenkilön nimi tai yhteystiedot muuttuvat, on siitä ilmoitettava viipymättä. Tylite International Oy:n on huolehdittava henkilöstön riittävästä koulutuksesta ja jätehuollon asiantuntemuksen ylläpidosta. (JL 141 §, YSL 8 §)

6. Laitosalueen tulee olla aidattu ja porttien on oltava lukittu muina kuin aukioloaikoina.

7. Luvan haltijan on oltava selvillä toimialansa parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä ja otettava tällainen toimintaan soveltuva tekniikka ja ympäristön kannalta parhaat käytännöt käyttöön niin, että toiminnan ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset. (YSL 8 §)

8. Ajoneuvot on otettava vastaan asfaltoidulle alueelle, josta ne on viipymättä siirrettävä sisälle halliin esikäsiteltäviksi. Käsittelykapasiteetista johtuvista syistä voidaan ajokuntoisena vastaanotettuja ajoneuvoja säilyttää piha-alueella ennen esikäsittelyä korkeintaan kahden työpäivän ajan. Kolaroidut tai muuten mahdollisia vuotoja aiheuttavat huonokuntoiset ajoneuvot on siirrettävä välittömästi esikäsittelyhalliin. (YSL 52 §, JL 13 §, Vna 123/2015 7 §, liite 2)

9. Autojen esikäsittely ja purkutoiminta tulee tapahtua hallissa, jonka lattia on pinnoitettu nestetiiviiksi. Lattian betonirakenteiden eheys ja pinnoituksen kunto on tarkistettava ja mahdolliset vauriot on korjattava vähintään kerran vuodessa. Imeytysmateriaalia on oltava riittävästi nestevuotojen varalle. Nestevuotojen pääsy hallin ulkopuolelle on ehkäistävä riittävin lattiakallistuksin. (YSL 52 §, Vna 123/2015 7 §, liite 2)

10. Esikäsittelyssä ajoneuvosta on poistettava akku, polttoaineet ja vaarallisiksi jätteiksi luokiteltavat nesteet sekä räjähdysvaaralliset osat. (Vna 123/2015 liite 2)

Purkamolla tulee olla laitteisto ajoneuvojen ilmastointilaitteiden kemikaalien talteenottoa varten ja laitteiston käyttäjällä tulee olla Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin myöntämä pätevyys ajoneuvojen ilmastointilaitteiden huoltoon. Todistus pätevyydestä on toimitettava Helsingin ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle ennen toiminnan aloittamista.

11. Uudelleenkäyttöön soveltuvat romuajoneuvojen osat ja purkamistuotteet on varastoitava sisätiloissa, konteissa tai varastotiloissa niin, että ne voidaan käyttää uudelleen, kierrättää tai muuten hyödyntää eikä varastoinnista aiheudu maiseman rumentumista, roskaantumista tai muuta haittaa ympäristölle. Öljyiset varaosat on säilytettävä nestetiiviiksi pinnoitetussa tai suoja-altaalla varustetussa katetussa varastotilassa niin, että mahdolliset vuodot voidaan kerätä talteen. Käytetyt renkaat on säilytettävä asianmukaisessa varastossa, jossa palovaara on ennalta ehkäisty. (YSL 52 §, Vna 123/2015, JL 13 §)

12. Kaikki toimintaan liittyvä ajoneuvojen, autonrunkojen, varaosien, renkaiden ym. säilyttäminen sekä niiden kuljetukseen liittyvä lastaus ja kuormien purku on tapahduttava toiminta-alueella, sen aitojen sisäpuolella.

13. Vaaralliset nestemäiset jätteet on varastoitava kullekin jätelajille tarkoitetuissa, asianmukaisesti merkityissä astioissa suoja-altaalla varustetussa kontissa tai vastaavassa tilassa siten, etteivät ne pääse onnettomuustilanteessa maaperään, vesistöön tai viemäriin. Suoja-altaan tilavuuden on oltava vähintään suurimman sen päälle sijoitetun astian tai säiliön kokoinen. Romuakut on säilytettävä esimerkiksi akkulaatikossa tai muussa katetussa tilassa haponkestävällä alustalla. Kaikki vaaralliset jätteet on säilytettävä lukittavassa tilassa. (YSL 52 §, JL 13 §)

14. Alueelta lähtevät jätteet tulee toimittaa vastaanottajalle, jolla on voimassa oleva ympäristölupa kyseisen jätteen vastaanottamiseksi. (YSL 52 §, JL 29 §)

15. Vaarallisista jätteistä on laadittava siirtoasiakirjat, jotka tulee pyydettäessä esittää viranomaiselle. Siirtoasiakirjat on säilytettävä kolme vuotta. (JL 121–122 §, VNA 179/2012, 24 §)

16. Autojen rungot, renkaat ja muu toiminnassa syntyvä jäte on toimitettava jatkokäsittelyyn varastointitilojen kokoon ja laitoksen toimintaan nähden riittävän usein, tarvittaessa päivittäin. Tontin kulkuväylät on pidettävä vapaana niin, ettei varastoinnista aiheudu esteitä esikäsittelyyn vastaanotettavien ajoneuvojen välittömälle siirrolle hallitilaan eikä haittaa mahdolliselle pelastustoiminnalle.

17. Toiminnassa käytettävien jätekuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätehuoltorekisteriin. (JL 29 ja 94 §)

18. Polttonesteen varastointisäiliö tulee sijoittaa polttonestettä läpäisemättömälle alustalle sellaiseen paikkaan, jossa törmäys- tai vahinkoriskiriski on mahdollisimman pieni. Säiliön tulee olla joko kaksoisvaippasäiliö tai valuma-altaallinen säiliö. Mahdolliset työkoneiden ja omien ajoneuvojen tankkaukset, huollot ja korjaukset on tehtävä hallitilassa. (YSL 52 §, JL 13 §)

19. Laitosalueen pihan pinnoitteen kuntoa on tarkkailtava säännöllisesti. Havaitut viat, kuten halkeamat ja painumat on korjattava viipymättä. Toiminnan aikana on seurattava työtapatarkkailuna autopurkamon yleistä siisteyttä ja toiminnan aiheuttamaa roskaantumista. Tarkastuksista on tehtävä merkinnät toiminnan kirjanpitoon. (YSL 8, 52, 62 ja 66 §)

20. Laitoksen ulkoalueiden puhtaudesta on huolehdittava siten, ettei sieltä aiheudu lumen aurauksen tai hulevesien mukana päästöjä ympäristöön. (YSL 52 §, JL 13 §)

21. Jos halli varustetaan tulevaisuudessa viemärillä, on jätevedet johdettava öljynerotusjärjestelmän kautta jätevesiverkostoon. (Vna 123/2015, liite 2)

22. Toiminnasta aiheutuva melu ei saa ylittää lähimmissä häiriintyvissä kohteissa päiväaikaan (klo 7 - 22) ekvivalenttitasoa 55 dB (LAeq) eikä yöaikaan (klo 22 - 7) ekvivalenttitasoa 50 dB (LAeq). (YSL 52 §, VNp 993/1992)

23. Poikkeuksellisissa tilanteissa on ryhdyttävä välittömästi toimenpiteisiin vahinkojen leviämisen estämiseksi ja tapahtuman toistumisen estämiseksi. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit tai jätteet on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Toiminnanharjoittajan on huolehdittava, että henkilöstö on koulutettu ja perehdytetty torjuntalaitteiden ja –tarvikkeiden käyttöön. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, joissa voi syntyä päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa, on ilmoitettava viipymättä pelastuslaitokselle ja Helsingin kaupungin ympäristöpalveluille. Ympäristönsuojeluviranomainen voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 14, 52 ja 58 §, NaapL 17 §)

24. Toiminnassa on pidettävä kirjaa, josta selviää toiminnassa syntyneiden jätteiden määrät, luovutukset ja vastaanottajat, tiedot tehdyistä merkityksellisistä kunnostus- ja huoltotöistä, tiedot häiriö- ja onnettomuustilanteista ja niistä seuranneista toimenpiteistä.

Toiminnanharjoittajan on kalenterivuosittain helmikuun loppuun mennessä toimitettava kirjallinen vuosiyhteenveto laitoksen edellisvuoden toiminnasta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Kirjanpito on säilytettävä vähintään kuusi vuotta ja esitettävä pyydettäessä viranomaiselle. (YSL 62 §, JL 118 §)

25. Jätteen käsittelyn seurannan ja tarkkailun järjestämisestä on esitettävä suunnitelma kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista. (YSL 62 §, JL 120 §)

26. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta, pitkäaikaisesta keskeyttämisestä, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on viipymättä ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Toiminnan loppuessa toiminnanharjoittajan on esitettävä selvitys tontin ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristönsuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä tontin kunnostamisesta. (YSL 52, 62, 94 ja 170 §, JL 13 §, JäteA 13 §)

27. Tylite International Oy:n tulee ennen toiminnan aloittamista asettaa Helsingin kaupungin ympäristöpalveluille 3000 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan mahdollisesti loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 ja 60 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Tylite International Oy:n autopurkamon toiminta täyttää ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset silloin, kun toimintaa harjoitetaan lupahakemuksessa ja mielipiteeseen annetussa vastineessa annettujen selvitysten mukaisesti ja tässä päätöksessä annettuja lupamääräyksiä noudatetaan. Tällöin toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista, maiseman rumentumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toiminnan laajuus, luonne ja toimintaa varten annettavat määräykset huomioiden käytettävissä riittävä asiantuntemus. Yrityksen, joka ammattimaisesti kerää taikka ammatti- tai laitosmaisesti käsittelee jätettä, on noudatettava jätelain (646/2011) 8 § etusijajärjestystä sitovana velvoitteena.

Koska toiminta sijoittuu teollisuusalueelle eikä häiriintyviä kohteita ei ole toimipaikan välittömässä läheisyydessä, toiminta-ajasta ei ole annettu määräyksiä.

Lupamääräysten perustelut

1. Käsittelymäärien rajoittamisella varmistetaan, ettei jätettä keräänny laitokselle niin että se aiheuttaisi ympäristöön epäsiisteyttä.

2. Tuottajalla on ensisijainen oikeus järjestää vastuulleen kuuluvien käytöstä poistettujen tuotteiden jätehuolto. Muut toimijat saavat perustaa rinnakkaisia käytöstä poistettujen tuotteiden keräys- tai vastaanottojärjestelmiä taikka tarjota tähän liittyviä palveluita vain, jos tämä tehdään yhteistoiminnassa tuottajan kanssa.

Uudelleenkäytöllä tarkoitetaan tuotteen tai sen osan käyttämistä uudelleen samaan tarkoitukseen kuin mihin se on alun perin suunniteltu. Tällaista voi olla esimerkiksi auton käytettyjen varaosien käyttö.

3. Varastointimäärien rajoittamisella varmistetaan, ettei jätettä keräänny laitokselle niin, että se aiheuttaisi ympäristöön epäsiisteyttä.

4. Romuajoneuvon viimeisen haltijan on toimitettava romuajoneuvo tuottajavastuun piiriin kuuluvalle kerääjälle tai esikäsittelijälle. Vastaanottajan on tarkistettava viimeisen haltijan oikeus luovuttaa romuajoneuvo.

Jos laitokselle tuodaan jätettä, jonka vastaanottoa ei ole hyväksytty tässä päätöksessä, on se jätelain 15 §:n mukaan toimitettava asianmukaiseen käsittelyyn tai jätelain 9 §:n mukaan palautettava jätteen haltijalle.

5. Jätteenkäsittelylaitoksen tai -paikan toiminnanharjoittajan on nimettävä vastuuhenkilö toiminnan asianmukaista hoitoa, käyttöä, käytöstä poistamista ja niihin liittyvää toiminnan seurantaa ja tarkkailua varten. Vastuuhenkilön pitää olla toiminnanharjoittajan palveluksessa ja hänellä on oltava riittävä ammattitaito tämän tehtävän hoitamiseen.

6. Aitaaminen estää mahdollista ilkivaltaa ja rajaa toiminnan sille kuuluvalle alueelle.

7. Toiminnassa tulee ottaa huomioon yleiset velvollisuudet ja periaatteet ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Haitalliset ympäristövaikutukset on pyrittävä ehkäisemään ennalta. Toiminnassa tulee noudattaa riittävää varovaisuutta ja huolellisuutta noudattaen parasta mahdollista tekniikkaa.

8. Määräys on tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi.

9. Määräys on tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Määräyksessä on huomioitu valtioneuvoston asetuksen 123/2015 liitteessä 2 säädetyt vähimmäisvaatimukset romuajoneuvojen esikäsittelylle ja varastoinnille.

10. Määräyksessä on huomioitu valtioneuvoston asetuksen 123/2015 liitteessä 2 säädetyt vähimmäisvaatimukset romuajoneuvojen esikäsittelylle.

11. Määräys on tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Määräyksessä on huomioitu valtioneuvoston asetuksen 123/2015 liitteessä 2 säädetyt vähimmäisvaatimukset romuajoneuvojen esikäsittelylle ja varastoinnille.

12. Toimintaan on myönnetty lupa vain hakemuksessa rajatulle toimialueelle.

13. Ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi vaaralliset jätteet ja kemikaalit on varastoitava riittävän turvallisesti.

14. Jätteen laitos- tai ammattimaiseen käsittelyyn on oltava ympäristölupa.

15. Siirtoasiakirjat ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.

16. Varastointimäärien rajoittamisella varmistetaan, ettei jätettä keräänny laitokselle niin, että se aiheuttaisi haittaa laitoksen toiminnalle, ympäristön epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, kohtuutonta haittaa naapureille tai pelastustoimelle.

17. Jätteen saa luovuttaa kuljetettavaksi vain jätehuoltorekisteriin hyväksytylle kuljetusyritykselle.

18. Määräys on tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi.

19. Määräys on tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Toiminta tulee järjestää ja sitä tulee harjoittaa siten, ettei siitä aiheudu jätelaissa tarkoitettua roskaantumista. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.

20. Määräys on tarpeen maaperän ja pintavesien pilaantumisen ehkäisemiseksi.

21. Määräys on tarpeen viemäriin joutuvien päästöjen ehkäisemiseksi.

22. Melutasoa koskeva määräys on tarpeen melusta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.

23. Määräys on annettu ympäristövahingon torjunnan onnistumisen varmistamiseksi, viranomaisten ja lähiasukkaiden tiedonsaannin varmistamiseksi ja valvonnan tehostamiseksi. Toiminnanharjoittajan on oltava tietoinen toimintansa ympäristöriskeistä ja keinoista hallita niitä.

24. Jätteen käsittelypaikan pitäjän on oltava selvillä käsiteltävien jätteiden lajista, määrästä, laadusta ja ympäristövaikutuksista. Kirjanpitoa ja raportointia koskeva määräys on tarpeen lupamääräysten noudattamisen varmistamiseksi ja toiminnan valvomiseksi, toiminnan ympäristövaikutusten selvittämiseksi sekä toiminnanharjoittajan ja valvontaviranomaisen välisen riittävän yhteydenpidon varmistamiseksi.

25. Ympäristöluvanvaraisen jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on esitettävä lupaviranomaiselle suunnitelma jätteen käsittelyn seurannan ja tarkkailun järjestämisestä. Jos jätteen laatu tai määrä tai jätteen käsittelyn järjestelyt muuttuvat, on toiminnanharjoittajan arvioitava suunnitelma uudelleen ja tarvittaessa tarkistettava sitä.

26. Jätteen käsittelylaitos tai -paikka on toiminnan loppuessa saatettava sellaiseen tilaan, ettei siitä käytöstä poistamisen jälkeen aiheudu jätelaissa tarkoitettua vaaraa tai haittaa.

27. Vakuus on tarpeen asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun sekä toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 7, 14, 27, 43, 52, 58, 59, 60, 62, 85, 87, 94, 170, 172, 190, 199 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 11, 14, 15 §
Jätelaki (646/2011) 8, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 29, 47, 48, 59, 72, 118, 120, 121, 141 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) ´7, 12 13, 22, 24, 25 §
Valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa (123/2015) 7, 8 § ja liite 2
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 12.4.2019 (91 §) hyväksymän taksan mukainen hakemuksen käsittelymaksu on 4410,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksen tiedoksianto ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla, osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/

Kuulutus julkaistaan 19.2.2020. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta.

Valitusaika päättyy 27.3.2020. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätös lähetään tiedoksi hakijalle ja niille, jotka ovat päätöstä erikseen pyytäneet, valvontaviranomaisille ja asiassa yleistä etua valvoville viranomaisille sekä lausunnon antaneille viranomaisille. Päätöksestä ilmoitetaan muistutuksen ja mielipiteen esittäneille sekä niille, jotka ovat ilmoitusta erikseen pyytäneet. Kuulutus annetaan tiedoksi myös niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §). Lupapäätöksen muuttamisen tai peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Toiminnanharjoittajalle myönnetään lupa toiminnan aloittamiseen muutoksenhausta huolimatta, koska toiminnasta ei arvioida aiheutuvan sellaisia peruuttamattomia vaikutuksia, jotka tekisivät muutoksenhaun hyödyttömäksi. Päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista 3 000 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Vielä kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 3 000 euron lisävakuus muutetaan lupamääräyksessä 27 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 30.01.2020 § 9

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Pertti Villo: Pöydälle esitän asian jätettäväksi.

Esittelijä
yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 18.02.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Stäng

Föredragande

vs. yksikön päällikkö
Jari-Pekka Pääkkönen

Mer information fås av

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Bilagor

1. Ympäristölupahakemus 7.10.2019, Tylite International Oy
3. Mielipide 5.11.2019, Malminseudun Yritysyhdistys ry
4. Vastine 15.11.2019

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.