Hankinta, VR -malli, Bruno Granholmin aukio

HEL 2019-009504
Ärendet har nyare handläggningar
§ 17
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Bruno Granholmin aukion VR-mallin hankinta

IT-direktör

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti tilata Bruno Granholmin aukion VR-mallin Plehat Oy:ltä kokonaishintaan 21 000 euroa (Alv 0%).

Toimeksiannosta laaditaan sopimus. Sopijapuolia sitova sopimus syntyy, kun molemmat sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Päätöksen perustelut

Hankinnan tausta

Helsingin kaupunki tekee yhteistyössä Metropolia AMK:n kanssa EU-rahoitteista Augmented Urbans –kehityshanketta. Hankkeessa testataan kahdessa iteraatiovaiheessa ns. XR-teknologioiden (=VR/AR/MR) soveltamista vuorovaikutteiseen kaupunkisuunnitteluun, päämääränä resilientti ja kestävä kaupunkiympäristö.

Viiden Itämeren kaupungin yhteishankkeen yhtenä pilottikohteena on ns. Teollisuuskadun akseli, jonne Helsingin kaupunki on valmistelemassa kaavarunkoa. Hankkeelle on varattuna EU-rahoitusta 21 000 euroa.

Augmented Urbans:n toinen iteraatiovaihe on alkamassa, ja sen tarkastelualueeksi on valittu Vallilan Konepajan alueella sijaitseva Bruno Granholmin aukio, jonne halutaan sijoittaa päiväkodin piha. Alue sijaitsee Teollisuuskadun akselin kaavarungon suunnittelualueella. Tulevan päiväkodin pihan takia aukion voimassa olevaa katusuunnitelmaa täytyy muuttaa. Konepajan alue on osa valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä (RKY) ”Pasilan veturitallit, konepaja ja SOK:n teollisuuskorttelit” ja alueella on asemakaavassa suojelumerkintä. Virtuaalimallin käyttöä halutaan kokeilla osana katusuunnitelmamuutoksen vuorovaikutusta. Samalla halutaan kokeilla VR-teknologian soveltuvuutta kasvillisuuden ja kaupunkipuiden esittämiseen, sekä niiden eri ikäisinä tuottaman varjostuksen ja ekosysteemipalveluiden havainnollistamiseen.

VR-mallia on tarkoitus esitellä Asemakaavoituspalvelun Kantakaupunki-illassa Oodissa 19.11. sekä kahden päivän ajan Konepajan alueella Frediriksbergissä viikolla 48.

Hankintamenettely

Kyseessä on hankintalain soveltamisen kynnysarvon alittava palveluhankinta. Tarjoukset pyydettiin viideltä tarjoajalta. Tarjousten jättöaika päättyi 25.9.2019 klo 12. Määräaikaan mennessä tarjoukset jättivät Plehat Oy ja Arcventure.

Hankinta suoritettiin käänteisellä kilpailutuksella. Hankintayksikkö oli määritellyt hankinnan arvoksi 21 000 euroa (Alv 0 %). Tarjoajien välinen kilpailu käydään tällöin yksinomaan laatuun liittyvillä perusteilla.

Tarjousten vertailu

Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät vähimmäisvaatimukset.

Vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras. Plehat Oy:n tarjous oli hinta-laatusuhteeltaan paras liitteenä olevasta tarjousvertailusta ilmenevin perustein.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan tietohallintopäälliköllä on yleishankintavaltuudet enintään 200 000 euron suuruisiin hankintoihin.

Detta beslut publicerades 02.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anne Suonpää, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37253

anne.suonpaa@hel.fi

Tiia Ettala, arkkitehti, puhelin: 09 310 20511

tiia.ettala@hel.fi

Beslutsfattare

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö

Bilagor

1. Tarjousvertailu
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.