Aravalainsäädännön mukaisista asukasvalintaperusteista poikkeaminen, Hermannin rantatie 17, Sörnäinen, Setlementtiasunnot Oy

HEL 2019-009754
Ärendet har nyare handläggningar
§ 106
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Rajatun hakumenettelyn käyttäminen Setlementtiasunnot Oy:n opiskelija-asunnoissa, Hermannin rantatie 17, Sörnäinen

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että Setlementtiasunnot Oy:n vuokratalossa osoitteessa Hermannin rantatie 17 sijaitsevat asunnot voivat olla ensisijaisesti Diakonia-ammattikorkeakoulun (DIAK) opiskelijoiden haettavina. Jos DIAKin opiskelijoita ei ole hakijoina, voidaan asukasvalinta tehdä toissijaisesti muiden oppilaitosten opiskelijoista.

Päätöksen perustelut

Ympäristöministeriön asetuksen (182/2003) mukaan valtion tukemien asuntojen on oltava julkisesti ja yleisesti haettavina. Asetuksen mukaan asunnot voivat olla myös rajatun ryhmän haettavina. Tällöin asunnontarvitsijaryhmän täytyy olla riittävän laaja. Rajatun hakumenettelyn käyttäminen on kunnan harkinnan varassa, sillä kunta on asukasvalintaa valvova viranomainen. Harkittaessa rajattua menettelyä kunnan on huomioitava omistussuhteet ja asuntojen käyttötarkoitus.

Kaupunginhallitus päätti 25.8.2014 (836 §) varata S-Asunnot Oy:lle (nykyisin Setlementtiasunnot Oy) tontin 10629/2 valtion tukemien ensisijaisesti DIAKin opiskelijoille suunnattujen opiskelija-asuntojen suunnittelua varten. Tontti sijaitsee Sörnäisten Kalasatamassa osoitteessa Hermannin rantatie 17 ja on vuokrattu 25.5.2018 alkaen Setlementtiasunnot Oy:lle opiskelija-asuntoja varten. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) on myöntänyt hankkeelle ARAn korkotuen opiskelija-asuntojen rakentamista varten. Rakennustyöt on aloitettu kesällä 2018 ja rakennukseen valmistuu 81 vuokra-asuntoa opiskelijoille vuoden 2020 helmi-maaliskuussa.

Setlementtiasunnot Oy on hakenut asukasvalinnan rajaamista ensisijaisesti DIAKin opiskelijoihin. Setlementtiasunnot ja DIAK ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on, että Setlementtiasunnot tarjoaa oppilaitoksen opiskelijoille asuntoja ja DIAK toteuttaa Setlementtiasunnoilla harjoittelu- yms. opintokokonaisuuksia. DIAKin Helsingin-kampuksella opiskelee yhteensä 1 700 sosiaali-, terveys- ja tulkkauksen alan opiskelijaa.

Detta beslut publicerades 25.09.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • aravalaissa tai sen nojalla annetussa asetuksessa sekä vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetussa laissa tarkoitetussa asiassa päätökseen tyytymätön hakija
  • aravarajoituslaissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä tarkoitetussa asiassa päätökseen tyytymätön hakija / vuokra-asunnon hakija.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Vuokra-asunnon hakijan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäville.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupungin
kaupunkiympäristölautakunnalle.

Kaupunkiympäristölautakunnan asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Kaupunkiympäristölautakunta
 
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Marjo Tapana, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 34222

marjo.tapana@hel.fi

Beslutsfattare

Merja Liski
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Hakemus 17.9.2019

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.