Vuoden 2020 tuloveroprosentin määrääminen

HEL 2019-010736
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 333 §

Inkomstskattesats för år 2020

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde 18,0 % som inkomstskattesats för 2020.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Stadsstyrelsen konstaterar att fullmäktige i enlighet med 111 § i kommunallagen, senast i samband med att budgeten godkänns, ska fatta beslut om kommunens inkomstskattesats, om fastighetsskatteprocentsatser samt om grunderna för övriga skatter. Med stöd av 91 a § i lagen om beskattningsförfarande ska kommunen senast den 17 november året före skatteåret meddela Skatteförvaltningen vilken inkomstskattesats som ska tillämpas. Inkomstskattesatsen anges med en fjärdedels procentenhets noggrannhet.

År 2019 har Helsingfors skatteintäkter utvecklats sämre än budgeterat. Att utvecklingen av kommunalskatteintäkterna är sämre än förväntat beror på reformen av skattekort vid Skatteförvaltningen samt problem med anmälan till inkomstregistret, som förskjuter skatteredovisningar till 2020. Kommunalskatteintäkterna i Helsingfors uppskattas till 2 600 mn euro 2019, dvs. 70 mn euro mindre än budgeterat.

Under 2019 har intäkterna från förskottsinnehållningen av kommunalskatten inte ökat som förväntat, vilket beror på skattekortsreformen och problemen med anmälningar till inkomstregistret. Enligt en uppskattning från Kommunförbundet borde det ha influtit över 450 miljoner euro mer än vad som förverkligats i alla kommuner vid utgången av augusti. Enligt utredningar som Skatteförvaltningen gjort i september 2019 beror största delen av intäktsunderskottet på skattekortsreformen, och problemen med inkomstregistret förklarar bara en del (uppskattningsvis 13 %) av underskottet. Skattekortsreformen går ut på att man i det nya förfarandet vid förskottsuppbörden har slopat inkomstgränserna enligt löneperiod och skattekort för biinkomster, varför förskottsinnehållningarna under början av 2019 har verkställts till ett betydligt lägre belopp jämfört med tidigare praxis. Enligt Skatteförvaltningens utredning kommer underskottet av influtna skattemedel till största delen att korrigeras först vid den förskottsinnehållning som verkställs för december 2019. I redovisningarna till skattetagarna beräknas korrigeringen bli synlig i större utsträckning först i januari 2020. Underskottet korrigeras slutligen först när beskattningen slutförs från och med sommaren 2020.

Budgeten för år 2020 baserar sig på en kommunalskattesats på 18,0 % och intäkterna för 2020 uppskattas till 2 740 mn euro. Detta är 5,4 % mer än i prognosen för år 2019. Skatteförvaltningens skattekortsreform samt anmälningsproblemen i samband med inkomstregistret flyttar skatteredovisningar till 2020, varför intäkterna från kommunalskatten ökar anmärkningsvärt mycket jämfört med 2019. Tillväxten från 2018 till 2020 blir 6,2 %, vilket bättre avspeglar i vilken takt underlaget för skatteintäkterna ökar.

I prognosen för de kommunala skatteintäkterna samt samfundsskatterna för 2019 och 2020 ingår det ändå en osäkerhet som är större än normalt, vilket beror på Skatteförvaltningens reformer som nämns ovan samt det allmänt osäkra konjunkturläget.

Beskattningsunderlaget för förvärvsinkomster har utvecklats positivt under de senaste åren. Sysselsättningsläget i Helsingfors och huvudstadsregionen förbättrades avsevärt åren 2017–2018. Antalet jobb i Helsingfors ökade enligt förhandsuppgifterna i en arbetskraftsutredning från 2016 till 2018 med mer än 3 procent. I huvudstadsregionen blev ökningen 4,5 procent. Under 2019 har ökningen i antalet jobb avtagit. Under första hälften av 2019 fanns det knappt en procent fler jobb i Helsingfors än ett år tidigare, i huvudstadsregionen var ökningen drygt en procent. Under de närmaste åren kommer antalet jobb troligen att öka något långsammare än under tidigare år. Enligt SME-barometern från Företagarna i Finland kan problemen med att hitta lämplig arbetskraft hindra att antalet arbetstillfällen i företagen ökar. Däremot upprätthåller ett inflyttningsöverskott av befolkning i arbetsför ålder den positiva utvecklingen i Helsingfors.

Enligt en regional jobbprojektion förutspås det att antalet arbetstillfällen under 2019–2022 ökar med ca 2,9 procent i Helsingfors och ca 3,8 procent i hela huvudstadsregionen. Projektionen baserar sig på medelvärdet för jobbutvecklingen på lång sikt och på prognoser från Näringslivets forskningsinstitut (Etla) och Pellervos forskningsinstitut. På övriga håll i Kuuma-regionen är jobbutvecklingen måttlig.

I Helsingfors har beloppet av förvärvsinkomster årligen ökat snabbare än i hela landet i genomsnitt. Den nominella tillväxten var 4,4 procent i Helsingfors och 3,1 procent i hela landet år 2018. Förvärvsinkomsterna ökade i Helsingfors klart snabbare under 2018 än under de tre föregående åren, då årstillväxten varierade mellan 2,5 och 3,0 procent. Antalet inkomsttagare ökade i Helsingfors med 1,7 procent år 2018. Förvärvsinkomsternas medelvärde ökade nominellt med 2,6 procent och medianen något mer. Dessa siffror ligger nära tillväxten för genomsnitts- och medianinkomsterna i hela Finland. I Helsingfors har förvärvsinkomsterna dock inte ökat jämnt i alla inkomstklasser. Medan förvärvsinkomsterna i den lägsta inkomstkvartilen nominellt har hållit sig så gott som oförändrade och reellt rent av sjunkit, har den nominella ökningen i den högsta inkomstkvartilen varit 6,3 procent sedan 2014.

Stäng

Kaupunginhallitus 28.10.2019 § 710

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää vahvistaa vuoden 2020 tuloveroprosentiksi 18,0 %.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 20.11.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Ari Hietamäki, ekonomiplaneringschef, telefon: 09 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi