Vuoden 2020 kiinteistöveroprosenttien määrääminen
Fastighetsskatteprocentsatser för år 2020
Framställning
Stadsfullmäktige bestämde följande fastighetsskatteprocentsatser för år 2020:
- den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93
- skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41
- skatteprocentsatsen för andra bostadsbyggnader 0,93
- skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 3,93
- skatteprocentsatsen för kraftverk 3,10
Framställningen stämmer överens med förslaget.
Stadsstyrelsen konstaterar att det i 11 § i fastighetsskattelagen är angivet att kommunfullmäktige årligen på förhand bestämmer storleken av kommunens fastighetsskatteprocentsatser inom vissa i lagen bestämda gränser och samtidigt fastställer inkomstskattesatsen för finansåret. Fastighetsskatteprocentsatserna bestäms med en hundradels procents noggrannhet. Varje kommun ska alltid bestämma en allmän fastighetsskatteprocentsats, en skatteprocentsats för byggnader för stadigvarande boende och en skatteprocentsats för andra bostadsbyggnader (den sistnämnda i enlighet med regeringens proposition 174/2016 med förslag till lag om ändring av fastighetsskattelagen). En kommun kan, om den så önskar, bestämma en särskild skatteprocentsats också för kraftverk, för allmännyttiga sammanslutningar och under vissa förutsättningar för obebyggda byggplatser. Vissa kommuner (Helsingforsregionen) ska enligt 12 b § i fastighetsskattelagen bestämma en särskild skatteprocentsats för obebyggda byggplatser.
De i lagstiftningen fastställda gränserna för fastighetsskattesatserna är vid beskattningen 2020 som följer:
- den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93–2,00
- skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41–1,00
- skatteprocentsatsen för andra bostadsbyggnader 0,93–2,00
- skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 2,00–6,00, i de kommuner som anges i 12 b § i fastighetsskattelagen minst 3,00 procentenheter högre än den allmänna fastighetsskatteprocentsats som fullmäktige bestämt, dock högst 6,00 procent.
- fastighetsskatteprocentsatsen för allmännyttiga samfund 0,00–2,00
- fastighetsskatteprocentsatsen för kraftverksbyggnader och -konstruktioner 0,93–3,10
Gränserna för fastighetsskattesatserna har inte ändrats jämfört med 2019.
År 2019 är fastighetsskatteprocentsatserna i Helsingfors de följande:
- den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93
- skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41
- skatteprocentsatsen för andra bostadsbyggnader 0,93
- skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 3,93
- skatteprocentsatsen för kraftverk 3,10
Intäkterna från fastighetsskatten beräknas år 2020 uppgå till 283 miljoner euro. Fastighetsskatten uppskattas inbringa 274 miljoner euro år 2019.
Den beräknade ökningen i intäkterna från fastighetsskatten beror på att fastighetsbeståndet har vuxit och skattebasen därmed förutspås stiga.
Kommunen ska meddela fastighetsskatteprocentsatserna till Skatteförvaltningen senast den 17 november.
Beredningen av en helhetsreform för fastighetsbeskattningen
Landets regering bereder en lagstiftningsreform, enligt vilken fastighetsbeskattningen revideras inför 2022 års beskattning. Syftet med reformen är att bättre beakta de verkliga beskattningsvärdena på tomtmark och byggnader, eftersom de släpar efter den allmänna kostnads- och prisutvecklingen i det nuvarande systemet. I det nya värderingssystemet stiger beskattningsvärdet på byggnader i genomsnitt till ungefär det dubbla, och stegringen varierar enligt byggnadstyp och område med hänsyn till hur byggnadskostnaderna utvecklas. Även beskattningsvärdena på mark kommer att i genomsnitt fördubblas från den nuvarande nivån i hela landet. Förändringarna i beskattningsvärdet på tomtmark är dock betydligt mer varierande än förändringarna i beskattningsvärdet på byggnader.
Bostadspriserna har under den senaste tiden utvecklats betydligt snabbare i Helsingfors än i det övriga landet och de övriga städerna. De verkliga värden som hänför sig till markvärdet i det nuvarande fastighetsskattesystemet släpar sannolikt mest efter just i Helsingfors. Därmed är just Helsingfors utsatt för det högsta höjningstrycket i det nya värderingssystemet för tomtmark. Bostädernas genomsnittliga prisutveckling i Helsingfors ger dock inte en tillräcklig bild av hur skattehöjningarna allokeras. Markvärdet och dess utveckling varierar mycket inom Helsingfors av geografiska och historiska skäl, och därför blir också de framtida skattehöjningarna olika stora för olika områden. De verkliga värdena på tomtmarken i det nuvarande värderingssystemet släpar mest efter i Helsingfors dyraste områden, som höjningarna i det nya systemet kommer att gälla.
De nya värderingsgrunderna för tomtmark och byggnader i fastighetsskattesystemet kommer att öka fastighetsskatteinkomsterna i Helsingfors, om det inte görs ändringar i fastighetsskattesatserna. I det nuvarande systemet är i synnerhet markvärdet mycket undervärderat, varför de största höjningarna efter reformen i Helsingfors kommer att gälla det verkliga värdet på mark. Denna helhetsreform av fastighetsbeskattningen är inte avsedd att ändra kommunernas inkomster från fastighetsbeskattningen. Således bör man som en del av lagstiftningsreformen beakta intervallerna i fastighetsskattesatserna så att inte det nya, mer rättvisa värderingssättet för mark och byggnader i fastighetsskattesystemet ska höja den genomsnittliga skattebördan bland kommunens fastighetsskatteskyldiga.
Kaupunginhallitus 28.10.2019 § 711
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää määrätä vuoden 2020 kiinteistöveroprosentit seuraavasti:
- yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93
- vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41
- muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93
- rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti 3,93
- voimalaitosten veroprosentti 3,10
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36567
Detta beslut publicerades 20.11.2019
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Ari Hietamäki, ekonomiplaneringschef, telefon: 09 310 36567