Vuokrausperiaatteet, tontit 33390/1 ja 33390/2, Kuninkaantammi, Kaarela
Arrendeprinciper för en bostadshustomt och en parkeringstomt (Kårböle, Kungseken)
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för bostadshustomten (A) 33390/1 och parkeringstomten (LPA) 33390/2 i Kungseken i Kårböle enligt bilaga 1 fram till 31.12.2080.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplane- och tomtuppgifter
Detaljplaneändringen nr 12150 för Kungsekens centrum godkändes av stadsfullmäktige 15.1.2014 (§ 10) och den vann laga kraft 28.2.2014. Enligt detaljplanen hör tomten 33390/1 till ett kvartersområde för bostadsbyggnader (A). På tomten får byggas bostäder på högst 6 000 m² vy. På tomten ska byggas affärslokaler på minst 1 000 m² vy. Tomtens adress är Ultramaringränden 1–3.
Enligt detaljplanen hör tomten 33390/2 till ett kvartersområde för bilplatser (LPA).
Ett utdrag ur detaljplanen finns som bilaga 2
Reserveringsbeslut
Stadsstyrelsen har 10.6.2019, 446 §, beslutat reservera bostadstomten 33390/1 för överlåtelse genom priskonkurrens med tröskelvärde för oreglerad produktion av ägarbostäder. Tomten ska överlåtas genom utarrendering. Det är dessutom meningen att den som vinner i priskonkurrensen får arrendera bilplatstomten 33390/2 i samma kvarter.
Arrendeprinciper
När arrendeprinciperna fastställdes har man tagit hänsyn till modellen med priszoner eller arrendeprinciper som tidigare fastställts på området eller ett motsvarande område, formerna för innehav och finansiering samt tomternas läge. För att säkerställa prisnivån har man bett om en värdering av en utomstående expert.
För parkeringstomten (LPA) tillämpas stadens allmänna principer. Enligt stadens allmänna praxis ska årsarrendet för bilplatstomter (LPA) fastställas så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset minst en (1) euro per kvadratmeter.
Det föreslås att tomternas arrende fastställs som följer:
De föreslagna priserna understiger inte priserna enligt zonmodellen då man beaktar de tomtspecifika specialfaktorerna.
Enligt stadsfullmäktiges beslut 1.10.1980 (ärende 18) ska årsarrendet för bostadstomter motsvara 4 % och årsarrendet för andra tomter 5 % av det kalkylmässiga tomtpriset baserat på den huvudsakliga tomtanvändningen.
Det föreslås att arrendetiden ska vara ungefär 60 år, varmed arrendetiden upphör 31.12.2080.
Befogenhet
I enlighet med 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om arrendeavtal som varar över 30 år.
Till slut
Värderingsutlåtandet är en sekretessbelagd handling (24 § 1 mom. 17 p. i MyndOffL). De förtroendevalda bereds tillfälle att ta del av handlingen på stadens registratorskontor när föredragningslistan har publicerats. På sammanträdesdagen är den tillgänglig hos sammanträdets sekreterare.
Kaupunginhallitus 13.01.2020 § 4
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa Kaarelan Kuninkaantammessa sijaitsevien asuinrakennusten tontin (A) 33390/1 ja pysäköintitontin (LPA) 33390/2 vuokrausperiaatteet liitteen 1 mukaisesti 31.12.2080 saakka.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 05.11.2019 § 559
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Kaarelan Kuninkaantammessa sijaitsevan asuinrakennusten tontin (A) 33390/1 ja pysäköintitontin (LPA) 33390/2 vuokrausperiaatteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti 31.12.2080 asti.
Esittelijä
Lisätiedot
Mia Kajan, erityisasiantuntija, puhelin: 310 15820
Detta beslut publicerades 11.02.2020
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251