Hankinta, suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoinen proteettinen palvelu
Suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoinen proteettisen palvelun suorahankinta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palveluhankinnan suorahankintana. Hankittava kokonaisuus on sisällöltään ja laajuudeltaan vastaava, kuin 31.10.2019 päättyvän sopimuskauden palvelu.
Suorahankintaa koskeva päätös koskee seuraavia palveluntuottajia:
- Oral Oy (Y-tunnus 0967828-0)
- Prodont Oy (Y-tunnus 2619721-9)
- Hammaslääkäriasema Vitadent Oy (Y-tunnus 0670378-6)
Palveluja hankitaan 25.11.2019 alkaen arviolta vuoden 2020 syyskuun loppuun saakka, enimmillään kuitenkin joulukuun 2020 loppuun. Suorahankintakaudella noudatetaan sopimuksen HEL 2015-006029 ehtoja ja hintoja siten, kuin ne olivat voimassa sopimuskauden päättyessä 31.10.2019.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 300 000,00 euroa (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan Tilaajan tarpeen mukaan.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Suun terveydenhuollolla on 2015 allekirjoitettu sopimus HEL 2015-006029 viiden palveluntuottajan kanssa erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen palvelun tuottamisesta suun terveydenhuollon tarpeisiin. Yhden palveluntuottajan osalta sopimus on irtisanottu huhtikuussa 2018.
Varsinainen sopimuskausi oli 9.11.2015-31.10.2018. Hankintaan sisältyi mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt päätöksen 28.11.2017 § 48. Optiokauden sopimukset HEL 2015-006029 on allekirjoitettu 25.1.2018. Optiokausi päättyy 31.10.2019.
Suorahankintana palvelua hankitaan niille potilaille, joilla on pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen suun erikoishoidon yksikössä (PKS-SEHYK) todettu hoidon tarve eikä potilaan hoitoa pystytä toteuttamaan PKS-SEHYK:ssä kohtuullisessa ajassa.
Tiedustelu palveluntuottajille
Hankintapalvelu on tiedustellut sähköpostitse 16.10.2019 kaikilta nykyisiltä neljältä palveluntuottajilta heidän halukuuttaan ja mahdollisuuttaan jatkaa palvelun tuottamista suorahankintana arviolta syyskuun 2020 loppuun saakka voimassaolevan sopimuksen sopimusehtojen ja hintojen mukaisesti.
Oral Oy, Prodont Oy ja Vitadent Oy ovat ilmoittaneet olevansa halukkaita jatkamaan palvelun tuottamista suun terveydenhuollolle suorahankintana. Mehiläinen Oy on ilmoittanut, että se ei ole kiinnostunut käyttämään mahdollisuutta jatkaa palvelun tuottamista suorahankintana.
Hankintalaki
Erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon hankinta suorahankintana ei ylitä hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) sosiaali- ja terveyspalveluille asetettua kynnysarvoa. Kynnysarvo on lain 107 §, liitteen E-mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa 400 000 euroa (alv 0 %). Kansallisten kynnysarvojen alle jääviin hankintoihin ei sovelleta hankintalakia, vaan kyseessä on ns. pienhankinta.
Uuden hankinnan valmistelu
Suun terveydenhuollolla ja hankintapalveluilla on valmisteilla uusi erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon kilpailutus. Hankinnan valmistelussa kävi ilmi toukokuussa 2019, että valmistelua ei voida jatkaa kaikilta osin suunnitellusti siten, että hankinnan periaatteet olisi saatu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi keväällä 2019 ja että hankinnasta olisi saatu julkaistua tarjouspyyntö toukokuussa 2019.
Nykyisessä palveluhankinnassa palveluntuottaja käyttää tilaajan potilastietojärjestelmää siten, että palveluntuottaja kirjaa potilastiedot suoraan potilastietojärjestelmään. Suun terveydenhuollolla on käytössään tällä hetkellä Lifecare-potilastietojärjestelmä. Uutena potilastietojärjestelmänä suun terveydenhuoltoon on tulossa Apotti-järjestelmä, jonka olisi tarkoitus korvata (tämänhetkisen tiedon mukaan) nykyinen Lifecare-potilastietojärjestelmä lokakuussa 2020.
Apotissa ei ole vielä toteutettu valmiiksi teknistä ratkaisua, jolla ostopalvelutuottajan on mahdollista käyttää tilaajan asiakas- ja potilastietojärjestelmää etäyhteyden kautta. Lisäksi mahdolliset Apotin käytöstä perittävät käyttäjäkohtaiset lisenssimaksut tai muut mahdolliset maksut ovat vielä sopimatta.
Uusi erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palveluhankinnan kilpailutus on suun terveydenhuollon näkemyksen mukaan perusteltua valmistella siten, että sopimuskausi alkaisi 1.10.2020 varauksella, että Apotti-järjestelmän käyttöönotto toteutuu suunnitellussa aikataulussa ja Apotti-järjestelmän käyttöön palvelutoiminnassa liittyvät seikat on ratkaistu.
Edellä mainituista seikoista johtuen uuden kilpailutuksen valmistelua ei voida kaikilta osin viedä loppuun. Uuden kilpailutuksen valmistelua jatketaan niiltä osin, kun se on mahdollista. Hankinnan periaatteet tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi alkuvuodesta 2020, kun Apottiin liittyviin asioihin saadaan tarvittava tieto uutta kilpailutusta varten.
Erikoishammaslääkäritasoisen proteettisen hoidon palvelu hankintaan suorahankintana ajanjaksolle 25.11.2019 - 30.9.2020. Mikäli Apotti-järjestelmän käyttöönottoon tulee viivästyksiä, suorahankintaa voidaan jatkaa tarvittaessa enimmillään vuoden 2020 loppuun saakka. Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo on laskettu vuoden 2020 loppuun saakka.
Sopimuksen solmiminen
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 20.11.2018 § 309
Detta beslut publicerades 06.11.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539