Valtuustoaloite, kaupunkipyörät Vuosaareen

HEL 2019-011605
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 16. / 247 §

Den av ledamoten Ville Jalovaara väckta motionen om utvidgning av stadscykelnätet till Nordsjö

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ledamoten Ville Jalovaara och 23 andra ledamöter föreslår i en motion att staden ska utvidga stadscykelnätet till Nordsjö.

Stadsstyrelsen konstaterar att planeringen av stadscykelnätets utvidgning pågår och tar hänsyn till förslaget i motionen att införa tjänsten i Nordsjö. Helsingfors stads trafikaffärsverk (HST) utreder för närvarande bland annat de upphandlingsrättsliga möjligheterna att utvidga stadscykeltjänsten inom ramen för det nuvarande upphandlingsavtalet. Den gällande avtalsperioden löper ut 2025.

HST förelägger direktionen en närmare utredning om möjligheterna till tilläggsupphandlingar och främjar utredningen och planeringen av möjligheterna att utvidga nätverket i ändamålsenlig omfattning. I projektplaneringen för utvidgningar beaktas förutom upphandlingsrättsliga frågor även bland annat efterfrågan på tjänster samt möjligheterna att genomföra utvidgningen inom ramen för anslagen i budgeten 2021.

HST:s direktion kommer att besluta om en projektplan för utvidgningarna senare under 2020. Om utvidgningen av nätet inte genomförs under denna avtalsperiod är det möjligt att ta med utvidgningen i planeringen i samband med beredningen av nästa avtalsperiod för stadscykeltjänsten som börjar 2026.

Invånarna har önskat stadscyklar till Nordsjö via olika kanaler. Stadscykelnätet har i samband med tidigare utvecklingsåtgärder utvidgats fram till Ring I, med betoning på östra Helsingfors. Direktionen för trafikaffärsverket beslutade 16.6.2020 att en ökning av antalet stationer och cyklar i stadscykelnätet är det primära alternativet för att utveckla nätet på grundval av dess genomförbarhet och effektivitet. Förslag om framtida stationer för stadscyklar samlades in med hjälp av en enkät i tjänsten Säg din åsikt under augusti–september 2020.

Stadsstyrelsen konstaterar att man i svaret har beaktat de utlåtanden som stadsmiljönämnden och direktionen för trafikaffärsverket har gett om motionen.

Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen
förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av
minst 15 ledamöter.

Stadsfullmäktiges ordförande beslutade 15.4.2020, § 3, att stadsstyrelsen senast 7.10.2020 bör förelägga stadsfullmäktige de i 30 kap. 11 § i förvaltningsstadgan avsedda fullmäktigemotioner för vilka den utsatta tiden för detta är 1.4–7.10.2020. Enligt 30 kap. 20 § i förvaltningsstadgan kan stadsfullmäktiges ordförande av särskilda skäl bevilja stadsstyrelsen tillstånd att överskrida de utsatta tiderna i 30 kap.

Stäng

Kaupunginhallitus 21.09.2020 § 566

Esitys

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 37313

suvi.ramo@hel.fi

Saara Kanto, hankepäällikkö, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 02.04.2020 § 54

Lausunto

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran valtuustoaloitteesta.

Ville Jalovaara on tehnyt valtuustoaloitteen, jossa ehdotetaan kaupunkipyöräpalvelun laajentamista Vuosaareen. Vuosaaressa on lähes
40 000 asukasta ja vilkas metroasema, joten aloitteessa kaupunkipyöräpalvelu nähdään toimivana ratkaisuna alueelle. Kaupunkilaiset ovat myös toivoneet kaupunkipyöriä Vuosaareen eri kanavia pitkin.

Helsingin nykyinen kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2016, jolloin järjestelmä käsitti 50 pyöräasemaa ja 500 kaupunkipyörää. Tällä hetkellä kaupunkipyöräverkosto kattaa 241 asemaa ja palveluun kuuluu 2410 kaupunkipyörää. Lisäksi Helsingin järjestelmään yhteensopivassa Espoon järjestelmässä on 109 kaupunkipyöräasemaa ja 1090 kaupunkipyörää.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) suhtautuu myönteisesti kestävän kaupunkiliikenteen kehittämiseen. On hyvä asia, että kaupunkipyöräverkoston laajentaminen herättää kiinnostusta.

Kaupunkipyöräjärjestelmän laajentumissuunnitelmaan tehtiin asukaskysely kesällä 2018, johon saatiin paljon toiveita asukkailta ympäri Helsinkiä. HKL tarkasteli erilaisia skenaarioita ja HKL:n johtokunnan päätöksen (14.6.2018 §103) mukaisesti laajennuksessa painotettiin erityisesti Itä-Helsinkiä. Kaupunkipyöräjärjestelmän kapasiteetti on täysimittaisesti käytössä ja sillä pystytään toimivasti kattamaan alue ydinkeskustasta Kehä 1:lle asti. Kaupunkipyöräpalvelun toimivuuden kannalta asemaverkosto on suunniteltava tiiviiksi. Aiemmin kaupunkipyörä alueen ulottamista Vuosaareen asti ei nykyisen hankinnan osalta nähty mahdolliseksi, vaan itäisimmät asemat ovat Vartioharjussa ja Myllypurossa.

Maaliskuussa 2020 teetetyn selvityksen perusteella hankinnan edelleen laajentaminen voi olla mahdollista alkuperäisessä kilpailutuksessa määritellystä kokonaisuudesta, koska palvelun kysyntä on ollut ennakoitua selvästi suurempaa.

HKL tuo tarkemman selvityksen näistä lisähankintamahdollisuuksista johtokunnan käsittelyyn ja edistää verkoston laajennusmahdollisuuksien selvittämistä ja suunnittelemista edelleen tarkoituksenmukaisessa laajuudessa.

HKL:n johtokunta ja muut asianmukaiset päätöksentekoelimet saavat laajennuksia koskevan hankesuunnitelman päätettäväkseen myöhemmin vuoden 2020 aikana niin, että ehdotukset voidaan huomioida vuoden 2021 talousarviossa.

Mikäli verkoston laajennusta ei toteuteta tällä sopimuskaudella, se otetaan mukaan suunnitteluun kaupunkipyöräpalvelun vuodesta 2026 alkavaa seuraavaa sopimuskautta kilpailutettaessa.

Käsittely

Merkittiin, että johtokunta täydensi lausuntoa puheenjohtajan ehdotuksesta muuttamalla lausuntoehdotusosan kahdeksannen varsinaisen kappaleen loppuosan kuulumaan seuraavasti:
…niin, että ehdotukset voidaan huomioida vuoden 2021 talousarviossa.

23.01.2020 Pöydälle

21.01.2020 Pöydälle

Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot

Eeropekka Lehtinen, palveluasiantuntija, puhelin: 310 22977

eeropekka.lehtinen@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 28.01.2020 § 45

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin nykyinen kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2016, jolloin palvelu käsitti 50 pyöräasemaa ja 500 kaupunkipyörää. Nykyinen kaupunkipyöräverkosto kattaa 241 asemaa ja palveluun kuuluu 2410 kaupunkipyörää. Lisäksi Espoossa on 109 kaupunkipyöräasemaa ja 1090 kaupunkipyörää. Espoon järjestelmä on yhteensopiva Helsingin kaupunkipyörien kanssa.

Helsingissä kaupunkipyöräjärjestelmän kehittäminen on HKL:n vastuulla. HKL suhtautuu myönteisesti kestävän kaupunkiliikenteen kehittämiseen. On hyvä asia, että kaupunkipyöräverkoston laajentaminen herättää kiinnostusta.

Kaupunkipyöräjärjestelmän kehittämiseksi tehtiin asukaskysely kesällä 2018, johon saatiin paljon toiveita asukkailta ympäri Helsinkiä. HKL tarkasteli erilaisia skenaarioita ja HKL:n johtokunnan päätöksen mukaisesti päätettiin järjestelmää lopulta laajentaa Kehä I:lle asti, painottaen erityisesti Itä-Helsinkiä. Itäisimmät pyöräasemat ovat nykyisin Vartioharjussa ja Myllypurossa. Aikanaan kilpailutetun kaupunkipyöräjärjestelmän kaikki käytettävissä oleva kapasiteetti on nyt hyödynnetty ja sillä pystytään toimivasti kattamaan alue ydinkeskustasta Kehä I:lle. Kaupunkipyöräpalvelun hyvän toimivuuden takaamiseksi pyöräasemaverkosto on suunniteltu tiiviiksi.

Vaikka kaupunkipyöräpalvelu voisi olla toimiva ratkaisu Vuosaaressa, ei sen hankinta ole tällä hetkellä mahdollista. Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksella ei ole nykyisen, kilpailutukseen perustuneen HKL:n ja Citybike Finland Oy:n välisen sopimuksen puitteissa oikeutta hankkia lisää asemia, sillä sopimuksen mukaiset lisähankintamahdollisuudet on jo käytetty. Rinnakkainen, toisen toimittajan pyöräjärjestelmä ei ole nykyisen sopimuksen nojalla mahdollinen, eikä se erillisenä järjestelmänä olisi edes järkevä ratkaisu.

Kaupunkipyöräverkostoa on mahdollista laajentaa, kun nykyinen sopimuskausi päättyy vuonna 2025. Kaupunkipyöräjärjestelmän laajentaminen Vuosaareen huomioidaan, kun uutta kilpailutusta aletaan valmistella.

Lisäksi lautakunta näkee tarpeelliseksi selvittää voiko kaupunkipyöräverkkoa laajentaa erilaisin keinoin, kuten asemien siirroin taikka muin keinoin jo ennen uutta kilpailutusta.

Edelleen lautakunta pitää koko Helsingin kattavan verkon selvitystä tarpeellisena kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja liikkuvuuden kannalta.

Käsittely

Vastaehdotus: Jape Lovén

Lisäksi lautakunta näkee tarpeelliseksi selvittää voiko kaupunkipyöräverkkoa laajentaa erilaisin keinoin, kuten asemien siirroin taikka muin keinoin jo ennen uutta kilpailutusta.

Edelleen lautakunta pitää koko Helsingin kattavan verkon selvitystä tarpeellisena kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja liikkuvuuden kannalta.

Kannattaja: Nuutti Hyttinen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jape Lovénin vastaehdotuksen.

21.01.2020 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Ilari Heiska, liikenneinsinööri: 310 37220

ilari.heiska@hel.fi

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri HKL, puhelin: 310 35753

samuli.makinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 22.10.2020

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 37313

suvi.ramo@hel.fi

Saara Kanto, projektchef, telefon: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi