Hankinta, IoT-laitteiden avulla toteutettava datan kerääminen Pasilan alueelle, kaupunginkanslia

HEL 2019-012109
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Hankinta liittyen IoT-laitteiden avulla toteutettava datan keräämiseen Pasilan alueelle

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä seuraavien yritysten tarjoukset koskien IoT-laitteiden avulla toteutettavaa datan keräämistä Pasilan alueella:

• Nodeon oy (henkilömittaaminen, 10 000 euroa alv 0%)
• Wizense oy (9 900 euroa alv 0%)
• Loopshore oy (sisäilmanlaatusensorointi, 9 900 euroa alv 0%)
• Wapice oy (ihmisvirrat, 10 000 euroa alv 0%) ja
• Kradient Intelligence oy / MarshallAI (polkupyörien laskenta, 7 600 eur alv 0%).

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 47 400 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankinta-lakia. Palveluhankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 14001, kustannuspaikalta 18121000, kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikölle osoitetusta määrärahasta.

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on yhdessä yrityskumppaneiden kanssa kehittämässä 5G-testialustatoimintaa Pasilan Triplan alueelle ja sen lähiympäristöön, sekä sisä- että ulkotiloihin. Testialusta tulee koostumaan useita mahdollisuuksia tarjoavasta edistyksellisestä alueesta, kattavista ja laadukkaista 5G-verkoista, alueellisesta avoimesta datasta, kehittäjäverkostosta ja erilaisista verkostoitumistapahtumista. Testialusta vauhdittaa yhteiskehittämistä ja datan jakamista uusien palvelujen kehittämiseksi. Osana datatarjoaman kehittämistä pyydettiin tarjouksia ratkaisuista, joiden avulla laajennetaan Pasilan datavalikoimaa Helsingin yliopiston operoimalla data-alustalla. Kerättävän datan avulla pyritään edistämään uuden liiketoiminnan syntyä.

Tarjottavan ratkaisun tuli sisältää tarvittavat IoT-laitteet ja niiden avulla saatava data, laitteiden asennus sekä sopimusajan mukainen ylläpito. Ratkaisu ostetaan palveluna 30.6.2020 asti, ja ratkaisuun sisältyvien IoT-laitteiden omistajuus säilyy palveluntuottajalla, ellei muuta sovita. Helsingin kaupunki ilmoitti tarjouspyynnössä ostavansa korkeintaan viisi ratkaisua, ja yhden ratkaisun arvonlisäveroton hinta sai olla korkeintaan 10 000 euroa.

Tarjouspyyntöä jaettiin aktiivisesti usean eri kanavan kautta alkaen 28.11.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 17.12.2019 klo 12.00, johon mennessä saapui sähköpostitse 24 tarjousta, kymmeneltä eri yritykseltä. Nämä olivat Nodeon oy, Wizense oy, Loopshore oy, Breeze Technologies ug, Connax oy, Wapice oy, Securitas oy, Kradient Intelligence oy / MarshallAI, Hypercell Industries oy ja Citynomadi oy.

Tarjouksen valintaperusteet ovat:

1. Ratkaisun tuottaman datan monipuolisuus ja sovellettavuus 5G-verkon hyödyntämisessä sekä projektisuunnitelman laatu (40%)
2. Yrityksen referenssit ja kokemus IoT-ratkaisujen toteuttamisesta (40%)
3. Hinta (20%)

Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston asiantuntijat ja Helsingin yliopiston asiantuntija arvioivat saadut tarjoukset.

1. Datan monipuolisuus, sovellettavuus 5G-verkon hyödyntämisessä sekä projektisuunnitelman laatu. Tarjouspyynnössä pyydettiin ratkaisuja IoT-datan keräämiseksi sekä toimittamiseksi Helsingin yliopiston alustalle. Vertailussa painotettiin ratkaisun tuottaman datan monipuolisuutta, projektisuunnitelman toteutettavuutta, selkeyttä ja resurssointia sekä datan reaaliaikaisuutta ja hyödyllisyyttä 5G-sovellusten kannalta. Soveltuvimmiksi osoittautuivat Wizense oy:n tarjous sekä Nodeon oy:n henkilömittaamiseen liittyvä tarjous ja Loopshore oy:n sisäilmanlaadun sensorointiin liittyvä tarjous.
2. Yrityksen referenssit ja kokemus IoT-ratkaisujen toteuttamisesta. Kaikilla tarjouksen jättäneillä yrityksille sekä niiden henkilöstöllä on paljon kokemusta ja osaamista IoT-ratkaisujen toteuttamisesta. Lisäksi jokainen tarjoaja pystyi esittämään kiinnostavia referenssejä niistä. Toimitettujen tarjousten perusteella Wapice oy sekä Nodeon oy yrityksinä sijoittuivat hieman muiden edelle.
3. Hinta. Hinnaltaan edullisimmat tarjoukset olivat Kradient Intelligence oy:n ihmisten ja polkupyörien laskentaan liittyvät tarjoukset. Lisäksi Connax oy:n sekä Wapice oy:n olosuhteiden valvontaan liittyvät tarjoukset olivat muita edullisempia.

Arvioinnin lopputulokset on esitetty liitteenä olevassa vertailutaulukossa, jonka mukaisen kokonaisarvioinnin perusteella valittiin viisi eniten pisteitä saanutta tarjousta.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Sitova sopimus sopijapuolien välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 24.01.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tapani Nevanpää, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36417

tapani.nevanpaa@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun
yksikön päällikkö