Hankinta, Minikilpailutus, hoivakalusteet Kalasataman toimintakeskukseen

HEL 2019-012570
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 33 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Metallituote Summanen Oy:n oikaisuvaatimus koskien Kalasataman toimintakeskuksen hoivakalusteiden minikilpailutusta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kumota vammaistyön johtajan hankintapäätöksen 35 §, 4.12.2019 kohderyhmän 4 (rahit) osalta ja keskeyttää hankinnan kohderyhmän 4 osalta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti pysyttää muilta osin voimassa vammaistyön johtajan hankintapäätöksen 35 §, 4.12.2019.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Taustaa

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on kilpailuttanut Kalasataman toimintakeskuksen hoivakalusteet voimassa olevan hoivakalusteiden puitesopimuksen (H019-16, HEL 2016-009598) mukaisesti puitejärjestelyn sisäisellä niin sanotulla kevennetyllä kilpailutuksella (minikilpailutus). Tarjouspyynnössä määriteltiin hankittavien tuotteiden vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoukset vertailtiin kohderyhmittäin. Osatarjoukset olivat sallittuja. Tarjouspyynnön mukaiset kohderyhmät olivat:

1. Sohvat ja nojatuolit
2. Yleispöydät ja tuolit
3. Istuinelementti ja säilytyskaapit
4. Rahit.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kolme (3) tarjoajaa: Isku Interior Oy, Kuopion Woodi Oy, Metallituote Summanen Oy. Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksen jokaiseen neljään kohderyhmään. Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisen yhteydessä todettiin, että kaikkien tarjoajien tarjoukset vastasivat tarjouspyyntöä kohderyhmien 1, 2 ja 3 osalta. Sen sijaan hankintayksikkö hylkäsi kohderyhmän 4 rahit osalta Metallituote Summanen Oy:n ja Kuopio Woodi Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina. Hylättyjen tarjoajien antamat tarjoukset raheista eivät vastanneet tarjouspyynnön liitteessä 2 ollutta kuvaa eikä pohjapiirrokseen suunniteltua rahin mallin muotoa.

Valinnat tehtiin kohderyhmittäin tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten täyttäneiden toimittajien halvimman hinnan mukaan siten, että kuhunkin kohderyhmään valittiin yksi toimittaja. Toimittajiksi kohderyhmittäin valittiin.

1. Sohvat ja nojatuolit - Isku Interior Oy
2. Yleispöydät ja tuolit – Kuopion Woodi Oy
3. Istuinelementti ja säilytyskaapit - Kuopion Woodi Oy
4. Rahit - Isku Interior Oy

Oikaisuvaatimus

Metallituote Summanen Oy on tehnyt 31.12.2019 oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on tehty muutoksenhakuajan puitteissa.

Metallituote Summanen Oy on oikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että tarjouspyyntöasiakirjat ovat olleet ristiriitaiset ja väärin nimetyt. Oikaisuvaatimuksen mukaan ristiriita on syntynyt, kun tarjouspyynnössä on määritelty kohderyhmän 4 osalta rahien muoto vapaaksi ja liitteenä olevien esimerkkikuvien teksteissä kuitenkin puhutaan tyylistä. Lisäksi pohjakuvaan on merkitty raheja muodostelmaan. Oikaisuvaatimuksen mukaan tarjouspyyntöasiakirjojen tulisi olla yhtenevät ja niistä tulisi käydä ilmi tarkennetut muodot, jos ne ovat merkitsevät. Metallituote Summanen Oy on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan, että heidän tarjouksensa on tarjouspyynnön mukainen ja että hankintayksikkö käsittelee päätöksen uudelleen.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintayksikkö on havainnut oikaisuvaatimusta tarkastaessaan tarjouspyynnössä olleen ristiriitaisuuden kohderyhmän 4 osalta rahien muotoa koskevassa määrittelyssä. Tarjouspyynnön osana olleen esimerkkikuvan ja tarjouspyynnössä kohderyhmälle 4 asetettujen ehtojen osalta vaadittu muoto ei ole ollut yksiselitteinen.

Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa tulee hankintayksikön kumota hankintapäätös kohderyhmän 4 osalta ja keskeyttää hankintamenettely tämän kohderyhmän osalta sekä kilpailuttaa kohderyhmä uudelleen.

Stäng

Sosiaali- ja terveystoimiala Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus Vammaistyö Vammaistyön johtaja 04.12.2019 § 35

Päätös

Vammaistyön johtaja päätti hyväksyä Isku Interior Oyn tarjoukset Kalasataman toimintakeskuksen kalusteista sohvien, nojatuolien ja rahien osalta sekä Kuopion Woodi Oy:n tarjouksen ruoka- ja yleispöytien, istuinelementtien ja säilytyskaappien osalta.

Hankinnan arvo on yhteensä 33 292 euroa (alv 0).

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hoivakalusteista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (H019-16HEL 2016-009598) kolmen (3) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken osatarjouksia kohderyhmittäin käyttäen. Osatarjousten kohderyhmät:

1. Sohvat ja nojatuolit
2. Yleispöydät ja tuolit
3. Istuinelementti ja säilytyskaapit
4. Rahit

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntö on lähetetty puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 14.11.2019 tarjouspalvelu.fi:n kautta. Lisätietokysymykset tuli esittää 21.11.2019 mennessä.

Kysymyksiä tuli määräaikaan mennessä yksitoista (11) kappaletta. Kysymykset koskivat kalusteiden kriteereitä ja vaadittavia ominaisuuksia. Kaikkiin kysymyksiin vastattiin.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 29.11.2019 klo 16:00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kolme (3) tarjoajaa:

- Isku Interior Oy
- Kuopion Woodi Oy
- Metallituote Summanen

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Isku Interior Oy:n osatarjoukset täyttivät kaikki tarjoukselle asetetut vaatimukset. Kuopion Woodi Oy:n ja Metallituote Summasen osatarjoukset täyttivät tarjoukselle asetetut vaatimukset osatarjouksen 1,2 ja 3 osalta.

Kuopion Woodi Oy:n ja Metallituote Summasen osatarjoukset osatarjouksen 4 osalta eivät vastanneet tarjouspyynnön vaatimuksia. Molempien tarjoajien antamat tarjoukset raheista eivät vastanneet tarjouspyynnön liitteessä 2 ollutta suuntaa antavaa kuvaa eikä pohjapiirrokseen suunniteltua rahin mallia. Tarjouspyynnössä oli pyydetty tarjousta muodoltaan erilaisesta raheista. Kuopion Woodi Oy:n ja Metallituote Summasen osatarjoukset (osatarjous 4) rahien osalta hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Valinta

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on 2.12.2019 käsitellyt hankintaan saatuja tarjouksia.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat osatarjoukset osatarjouspyyntöjen 1 ja 4 (sohvat, nojatuolit ja rahit) osalta tarjosi Isku Interior Oy vertailuhinnoilla osatarjous 1: 6965 euroa (alv 0) ja osatarjous 4: 7298 euroa (alv 0). Osatarjousten 2 ja 3 ( ruoka- ja yleispöydät ja istuinelementti ja säilytyskaapit ) osalta edullisimmat osatarjoukset tarjosi Kuopion Woodi Oy vertailuhinnalla osatarjous 2: 14 269 euroa (alv 0) ja osatarjous 3: 4760 euroa (alv 0).

Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty tilaus toimittajalle.

Vammaistyön johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 7.1.2019 § 309.

Lisätiedot

Antti Lampinen, hankintaneuvoja, puhelin: 310 50514

antti.lampinen@hel.fi

Tarja Vuori, hankintaneuvoja, puhelin: 310 73667

tarja.vuori@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 04.03.2020

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Tarja Vuori, hankintasihteeri, puhelin: 09 310 73667

tarja.vuori@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 31.12.2019
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.