Hankinta, yksilöimättämät sisustussuunnittelupalvelut ajalla 1.2.2020 - 31.1.2022

HEL 2019-012769
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 21 §

Sisustussuunnittelupalvelujen hankinta ajalle 1.2.2020 - 31.1.2022

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että sisustussuunnittelupalvelujen puitesopimustoimittajiksi ajalle 1.2.2020 - 31.1.2022 valitaan seuraavat sisustussuunnittelutoimistot:

  1. Arkkitehtitoimisto Hormia Oy (0671509-0)
  2. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy (2474031-0)
  3. AVARRUS Arkkitehdit Oy, (2172875-4)
  4. Profit Interior Oy, sisustusarkkitehtitsto (2504321-8)
  5. KM Interiors Oy (1633608-6)
  6. Sistem Oy (0199750-0)
  7. MAIN Interiors Oy (2621317-8)
  8. Innovarch Oy (1642205-6)
  9. Design Office KOKO3 Ltd (1082444-1)
  10. JKMM Arkkitehdit Oy (2676548-2) 

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Tilassa Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, koska kaikki vähimmäisvaatimukset eivät täyttyneet.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät puitesopimukset ja päättämään sopimukseen sisältyvän yhden (1) vuoden optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan erilliset, hankkeittain tehtävät konsulttisopimukset.

Sisustussuunnittelupalveluja arvioidaan hankittavan sopimuskaudella mukaan lukien optiovuosi, enintään n. 700 000 eurolla, alv. 0 %.

Sopimuskausi on 2 vuotta. Sopimukseen sisältyy yhden (1) vuoden optio.

Suunnittelutyön tuloksena syntyviin suunnitelmiin ja asiakirjoihin on kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tilaajana tekijän- ja käyttöoikeudet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinta perustuu hankintapalveluiden kilpailutukseen HEL2019 - 012769 Yksilöimättömien sisustussuunnittelupalvelujen hankinta ajalle 1.2.2020 - 31.1.2022. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 18.12.2019 HILMA-ilmoituskanavassa ja Cloudia-tarjouspalveluissa.

Sisustussuunnittelupalvelujen sopimus päättyi 31.12.2019.

Hankinta sisältää sisustussuunnittelupalveluja peruskoulujen, lukioiden, Stadin ammatti- ja aikuisopiston, suomen- ja ruotsinkielisen työväenopiston ja varhaiskasvatuksen uudisrakennus- ja perusparannuskohteiden sekä lisätilojen irtokalustesuunnitteluun

Tarjouspyynnön mukaisesti puitesopimus esitetään tehtäväksi enintään 10 sisustussuunnittelutoimiston kanssa.

Määräaikaan 20.1.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 14 tarjoajaa; Arkkitehtitoimisto Hormia Oy, AVARRUS Arkkitehdit Oy, Design Office KOKO3 Ltd, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, Innovarch Oy, JKMM Arkkitehdit Oy, KM Interiors Oy, KVA Arkkitehdit Oy, MAIN Interiors Oy, Profit Interior Oy, Sistem Oy, Suunnittelutoimisto Jarmo Reinilä Oy, Tilassa Oy ja VERSTAS Arkkitehdit Oy.

Tilassa Oy:n tarjous esitetään hylättäväksi, koska vähimmäisvaatimuksena pyydettyä Rating Alfa raporttia ei esitetty.

Vertailuun valittiin Arkkitehtitoimisto Hormia Oy, AVARRUS Arkkitehdit Oy, Design Office KOKO3 Ltd, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, Innovarch Oy, JKMM Arkkitehdit Oy, KM Interiors Oy, KVA Arkkitehdit Oy, MAIN Interiors Oy, Profit Interior Oy, Sistem Oy, Suunnittelutoimisto Jarmo Reinilä Oy ja VERSTAS Arkkitehdit Oy .

Tarjousmenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatu suhde. Hinta vertailtiin erikseen kahden hintaluokan osalta (80p+80p) ja laatupisteitä annettiin tarjotuista resursseista (5p) ja työllistämisestä (5p).

Hankinnan kokonaisarvoksi arvioidaan enintään 700 000 euroa, alv. 0 %, joka perustuu rakennusohjelman mukaisiin koulu,- päiväkoti- ja oppilaitoshankkeisiin.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla sisustussuunnittelu tehdään irtokalusteiden osalta pääasiassa kaupungin puitesopimustoimittajien kalusteita käyttäen. Hankkeiden toteutuksessa noudatetaan kestävän kehityksen ja yhteiskuntavastuun periaatteita.

Hankkeiden sisustussuunnittelu minikilpailutetaan sopimuksen mukaisesti. Suunnittelupalvelua tilattaessa tehdään jokaisesta hankkeesta erillinen konsulttisopimus.

Valituksi esitetyistä suunnittelutoimistoista viisi (5) sitoutuu heikossa työmarkkina-asemassa olevan työttömän henkilön työllistämisen vähintään yhdeksän (9) kuukauden työssäoloehdon täyttävään työsuhteeseen (vähintään 18 tuntia/viikossa) tai vaihtoehtoisesti ammatilliseen tutkintoon johtavaan oppisopimukseen.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.

Stäng

Detta beslut publicerades 28.02.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Päivi Koskinen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 86341

paivi.koskinen@hel.fi

Bilagor

1. vertailutaulukko 0402
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.