Tietopyyntö, Malmin lentoaseman koestabilointikentät ja maakaasun anodikenttä
Tietopyyntö Malmin lentoaseman koestabilointikenttään ja maakaasun anodikenttään liittyvistä asiakirjoista
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti todeta, että tietopyytäjän pyytämiä julkisia asiakirjoja ei voida luovuttaa, koska kaupungilla ei ole hallussa tällaisia asiakirjoja.
Maankäyttöjohtaja päätti, että Malmin lentokentän asemakaavasuunnittelua koskevaa 3d-mallia ei luovuteta tietopyytäjälle. 3D –malli ei ole julkisuuslain 5 §:n tarkoittama asiakirja vaan Helsingin kaupungin omistama sisäinen työväline.
Kaikki alkuperäiseen tietopyyntöön sekä sen täydennyksiin 17.1.2020 ja 22.1.2020 liittyvä julkinen materiaali on jo toimitettu tietopyytäjälle.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on pyytänyt saada nähtäväkseen Malmin kentän väliaikaiskäytön suunnittelua koskevat julkiset muistiot ja muut asiaan liittyvät julkiset asiakirjat asukasvuorovaikutustilanteista ja kohtaamisista.
Tilaisuuksista ja kohtaamisista ei ole olemassa julkisuuslain 5 §:ssä tarkoitettua viranomaisen asiakirjaa. Julkisuuslain 9 §:n mukaan jokaisen on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen. Koska kaupungilla ei ole hallussa pyydettyjä asiakirjoja, ei asiakirjoja voida luovuttaa tietopyytäjälle.
Nallenrinteen ja Lentoasemankortteleiden kunnallisteknistä yleissuunnitelmaa (Sitowisen raportti 22.11.2019) sekä Malmin lentokentän väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaa (Sitowisen raportti 30.11.2019) koskeviin tietopyyntöihin on jo vastattu ja kaikki julkiset asiakirjat on toimitettu tietopyytäjälle.
Tietopyytäjä on pyytänyt saada nähtäväkseen 25.11.2019 Malmin lentokentän kaavarungon 3D –mallin tutkittavaksi avoimessa tiedostomuodossa (Tietopyyntö HEL2019-008964. Pyyntöön on vastattu 26.11.2019 seuraavasti:
”3D-mallit ovat suunnittelutyönaikaisia kaupungin sisäisiä työvälineitä. Malleilla tutkitaan erilaisia vaihtoehtoja suunnittelutyössä. 3D -malleista tuotetaan kaavaratkaisua havainnollistavia kuvia, joita julkaistaan kaavamateriaalin yhteydessä. Varsinainen 3D-mallin tiedosto on kaupungin sisäinen työväline eikä julkinen asiakirja, joten sitä emme voi toimittaa. ”
27.11.2019 tietopyytäjä on pyytänyt saada nähtäväkseen Voima Graphics Oy:lle toimitetun lähtötietoaineiston tilauksessa 11.11.2018 sekä Voima Graphics Oy:n kaupungille toimittaman, valmistuneen aineiston. Pyyntöön on vastattu 5.12.2019 seuraavasti:
”Voima Graphics Oy:n kaupungille toimittama aineisto on 3D-malli sekä siitä muokatut havainnekuvat. Havainnekuvat löytyvät kaupunkiympäristölautakunnan esityslistan aineistosta: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2019&ls=11&doc=Kymp_2019-11-26_Kylk_34_El ”
3D-mallit ovat suunnittelutyönaikaisia kaupungin sisäisiä työvälineitä. Malleilla tutkitaan erilaisia vaihtoehtoja suunnittelutyössä. 3D -malleista tuotetaan kaavaratkaisua havainnollistavia kuvia, joita julkaistaan kaavamateriaalin yhteydessä. Varsinainen 3D-mallin tiedosto on kaupungin sisäinen työväline eikä julkinen asiakirja, joten sitä emme voi toimittaa.
Tietopyyntöihin HEL 2019-013399 ja HEL 2019-008964 on vastattu ja kaikki julkiset asiakirjat on toimitettu tietopyytäjälle.
Detta beslut publicerades 11.02.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Kaisa Jama, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22980