Hankinta, Herttoniemen metrokorttelin toteuttaminen ja Herttoniemen metroaseman perusparannus

HEL 2020-001844
Ärendet har nyare handläggningar
§ 37

Herttoniemen metrokortteli, kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valittava tarjoaja

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti, että Herttoniemen metrokorttelin toteuttamista ja Herttoniemen metroaseman peruskorjausta koskevaan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valitaan tarjoajaksi Ylva x Destia ryhmittymä (ts. konsortio), joka koostuu seuraavista toimittajista:

  • Ylva Helsinki Oy 
  • Destia Oy
  • Arkk.tsto Lahdelma ja Mahlamäki Oy
  • Sweco Rakennetekniikka Oy

Tarjouskilpailu järjestetään hankintarenkaana, johon osallistuvat Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala. Molemmat hankintarenkaaseen kuuluvat hankintayksiköt tekevät samansisältöisen päätöksen tarjouskilpailuun valittavasta tarjoajasta.

Päätöksen perustelut

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn tausta ja tarkoitus

Tarjouskilpailun järjestäjänä toimii Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö), jäljempänä yhdessä ”Hankintayksikkö”. Tarjouskilpailun tarkoituksena on valita toteuttaja kokonaisuudelle, joka käsittää Herttoniemen metroaseman uudistamisen sisältäen uuden maanpäällisen lippuhallin ja bussiterminaalin rakentamisen HKL:lle sekä lippuhalli- ja bussiterminaalialueelle kaavoitettavalle tontille toteutettavien asuin ja/ tai toimitilarakennusten rakentamisen. Tontille toteutettavien asuin- ja/tai toimitilarakennusten toteuttamiseksi kaupunki luovuttaa myymällä kyseiset tontit.

Herttoniemen metroaseman uudistamisen tavoitteena on uudistaa vuonna 1982 käyttöönotettu joukkoliikenneterminaali nykyiset vaatimukset täyttäväksi. Uudistamisen tavoitteena on metroasema, lippuhalli ja bussiterminaali, jotka pystyvät välittämään nykyistä suurempia matkustajamääriä. Uudistaminen toteutetaan uusien tilojen ja rakenteiden osalta voimassaolevien rakennusmääräysten ja metrosuunnitteluohjeiden mukaisesti niin pitkälle kuin vanhat säästettävät tilat ja rakenteet mahdollistavat.

Lippuhalli- ja bussiterminaalialueelle kaavoitettavalle tontille on tavoitteena toteuttaa joukkoliikennetoimintoihin kytkeytyvä, toiminnallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen asuin- ja/tai toimitilarakennus. Nykyinen metrovalvomo, uusittu joukkoliikenneterminaali ja pääosin terminaalitoimintojen yläpuolelle sijoittuva hybridirakennus tulevat yhdessä muodostamaan Herttoniemen metrokorttelin.

Tarjouskilpailusta ilmoittaminen

Hankintamenettelynä on erityisalojen hankintalain (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016) mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Kilpailullista neuvottelumenettelyä koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) sekä julkisten hankintojen ilmoituskanavassa (HILMA) 26.11.2019. Hankinta-asiakirjat julkaistiin Tarjouspalvelu.fi palvelussa, jossa julkaistut asiakirjat olivat ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan kaikkien saataville sähköisessä muodossa.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 31.12.2019 klo 12.00 mennessä osallistumishakemuksen jätti Ylva x Destia -ryhmittymä. Ylva x Destia -ryhmittymä täytti hankinta-asiakirjoissa määritellyt ehdokkaita koskevat soveltuvuusvaatimukset.

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn eteneminen

Hankintayksikkö aloittaa kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valitun ehdokkaan kanssa neuvottelut hankinta-asiakirjoissa kuvatun menettelyn mukaisesti.

Valittu ehdokas laatii asemakaavoituksen pohjaksi laadullisen suunnitelman lähtökohtaisesti kahdessa vaiheessa. Ehdokkaan tarjous koostuu kokonaissuunnitelmasta sekä hintatarjouksesta, joka käsittää urakkahinnan sekä uudisrakentamisen kauppahinnan.

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn aikana käydään neuvottelut muun muassa sopimusehdoista (toteutussopimus, urakkasopimus ja kiinteistökaupan esisopimus) sekä mahdollisesti lippuhallin omistus- ja hallintamuodosta. Lisäksi kilpailullisen neuvottelumenettelyn alkaessa neuvotellaan toteutettavan uudisrakentamisen rahoitus- ja hallintamuodot ennen suunnittelun aloittamista.

Hankinta-asiakirjoissa määritellyn alustavan aikataulun mukaisesti lopullinen tarjous on tarkoitus pyytää joulukuussa 2020 ja lopullinen tarjous annetaan tammikuussa 2021.

Kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn ilmoittautui ainoastaan yksi ehdokas, jonka johdosta lopullisia tarjouksia ei voida vertailla hankinta-asiakirjoissa määriteltyjen vertailuperusteiden mukaisesti. Lopullisen tarjouksen hyväksymisen ehtona, on että se täyttää hankinta-asiakirjoissa määritellyt hankinnan vähimmäisvaatimukset ja, että lopullinen tarjoushinta (tontin luovutushinta ja urakan kokonaishinta) täyttävät hankinta-asiakirjoissa ja tarkemmin kilpailullisen neuvottelumenettelyn aikana täsmentyvät taloudelliset reunaehdot.

Detta beslut publicerades 19.02.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anssi Pietilä, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 34906

anssi.pietila@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies