Tutkimuslupa, Lukemisen haasteet lukiossa

HEL 2020-002421
Ärendet har nyare handläggningar
§ 31

Päätös tutkimusluvan myöntämisestä HEL 2020-002421

Direktören för gymnasie- och yrkesutbildningen och den fria bildningen

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti myöntää tutkimusluvan ********** päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuslupapäätös on voimassa 31.12.2020 saakka.

Päätöksen perustelut

********** on hakenut tutkimuslupaa liittyen pro gradututkielmaan. Tutkielman tarkoitus on selvittää lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden näkemyksiä omasta lukemisestaan ja siihen liittyvistä vaikeuksista sekä silmäseurantalaitteella saadun tiedon hyödyllisyydestä.

Tutkimusaineisto koostuu erityisopettajan yhdessä lukiossa 16-17-vuotiailta opiskelijoilta (n=30) keräämästä materiaalista. Aineisto on kerätty kevätlukukaudella 2020 ja sisältää opiskelijoiden haastatteluja sekä silmäseurantalaitteen mittauksien, lukitestin ja ”Hiljaisen lukemisen” -testin tuloksia. Kyseisen aineiston kerääminen sisältyy erityisopettajan työhön.

Haastattelussa kartoitettiin opiskelijan käsityksiä itsestään lukijana, lukemisessa kohdattuja vaikeuksia sekä silmäseurantalaitteen tuottaman tiedon hyödyllisyyttä opiskelijalle itselleen. Silmäseurantalaitteen avulla kerätään tietoa silmänliikkeistä lukemisen aikana. Tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, mihin yksilö katsoo, kun hän lukee tekstiä tietokoneen näytöltä sekä lukemisen etenemisestä. Käytetyt menetelmät on kuvattu tarkemmin tutkimussuunnitelmassa (liite 2).

Tutkimuksessa käytettävä aineisto on kerätty kevätlukukaudella 2020. Tutkimuskäyttöön luovutetaan niiden opiskelijoiden haastattelu- ja testitulosaineistot, jotka ovat antaneet kirjallisen suostumuksensa sille. Huoltajia tiedotetaan tutkimuksesta. Materiaalista on poistettu henkilötiedot ennen tutkimuskäyttöön luovuttamista. Aineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. Aineisto hävitetään opinnäytetyön valmistuttua, viimeistään 31.3.2021. Tutkielmassa käytettävät tiedot sekä tunnistetietojen käsittely on kuvattu tarkemmin tutkimuksen tietosuojailmoituksessa (liite 3).

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Päätös antaa mahdollisuuden edellä kuvatun tutkimusaineiston hyödyntämiseen pro gradututkielmassa.

Päätös ei anna oikeutta saada tietoja Helsingin kaupungin asiakirja- ja rekisteriaineistoista.

Tutkimukseen osallistuneiden yksittäisten henkilöiden tunnistetietoja ei saa ilmaista tutkimusraportissa tai muulla tavoin.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei osallistu tutkimuksen toteuttamiseen.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Tutkimusraportin sähköinen osoite toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön sähköpostiosoitteeseen: kasko.tutkimusluvat@hel.fi

Detta beslut publicerades 08.04.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Elina Vismanen, arviointiasiantuntija, puhelin: 09 310 22174

elina.vismanen@hel.fi

Beslutsfattare

Arja Kukkonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 21 k.
2. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 21 k.
3. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 21 k.
4. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 21 k.
5. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 21 k.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.