Poikkeamispäätöshakemus, Tapaninkylä tontit 39280/5 ja 6, 39281/2, Smoltinkuja 2 ja 4, Jäkälätie 18, Helsingin kaupungin Asuntotuotanto

HEL 2020-002506
Ärendet har nyare handläggningar
§ 37

Tapaninkylä, Smoltinkuja 2, 4 sekä Jäkälätie 18, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 39280 tontteja 2, 5 ja 6 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12380 seuraavasti:

  • Ylitetään korttelin 39280 tonttien 5 ja 6 yhteenlaskettu rakennusoikeus (8 200 k-m²) siten, että ylitys on 447 k-m² tontilla 5, ja 292 k-m² tontilla 6. Ylitykset ovat yhteensä enintään 739 k-m² (9 %).
  • Ylitetään suurin sallittu kerrosluku (VI) tontin 39280/6 koilliskulmassa siten, että rakennetaan VII kerrosta.
  • Ylitetään rakennusala hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti.
  • Poiketaan katuun rajautuvien sisäänkäyntien sisäänvedon vähimmäispinta-alasta (8 m²) hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti.
  • Poiketaan katuun rajautuvan sisäänkäynnin sisäänvedon vähimmäiskorkeudesta (2 kerrosta) siten, että sisäänveto on 1-kerroksinen.
  • Poiketaan määräyksestä, jonka mukaan tontille 39280/4 sijoittuvan myymälän huollon sisäänajo tulee järjestää tontin 39280/2 pysäköintilaitoksen kautta. Myymälän huolto voidaan järjestää sen oman tontin tai tontin 39280/3 kautta. Järjestely varmistuu myöhemmin myymälätontin suunnittelun yhteydessä.

Hakija

Helsingin kaupunki Asuntotuotanto

Rakennuspaikka

39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 39280 tontit 2, 5 ja 6

Hakemus

Hakija hakee lupaa

  • kahden asuinkerrostalon (yhteensä 4 347 k-m²) rakentamiselle tontilla 39280/5 osoitteessa Jäkälätie 18
  • kahden asuinkerrostalon (yhteensä 4 592 k-m²) rakentamiselle tontilla 39280/6 osoitteessa Smoltinkuja 2
  • pysäköintilaitoksen rakentamiselle tontilla 39280/2 osoitteessa Smoltinkuja 4.

Tontille 39280/5 suunnitellaan asumisoikeusasuntoja (Haso) ja tontille 39280/6 Hitas-asuntoja. Hanke poikkeaa voimassa olevasta asemakaavasta nro 12380 siten, että:

  • Rakennusoikeus ylitetään tontilla 39280/5 yhteensä 447 k-m² (6,8 %) ja tontilla 39280/6 yhteensä 292 k-m² (11,5 %).
  • Suurimmasta sallitusta kerrosluvusta (VI) poiketaan, tontin 39280/6 koilliskulmassa on VII kerrosta.
  • Rakennusala ylitetään tontin 39280/5 pihajulkisivun kulmauksessa 0,07 m². Tontin 39280/6 A-portaan parvekkeet ylittävät pihan puolella rakennusalueen rajan 10,68 m² ja tontin 39280/5 C-portaan parvekkeet 6,93 m².
  • Katuun rajautuvilla julkisivuilla sisäänkäyntien sisäänvedot eivät tontilla 39280/6 ole laajuudeltaan 8 m² vaan 2,73 m² (B-porras) ja 6,34 m² (C-porras).
  • Tontin 39280/5 A-portaan katuun rajautuvan sisäänkäynnin sisäänveto ei ole 2-kerroksinen, vaan 1-kerroksinen.
  • Poiketaan määräyksestä, jonka mukaan tontin 39280/4 sijoittuvan myymälän huollon sisäänajo tulee järjestää pysäköintilaitoksen kautta siten, että huoltoa ei järjestetä pysäköintilaitoksen kautta.

Rakennusoikeuden ylitystä hakija perustelee sillä, että ratkaisu on asemakaavan hengen mukainen. Perheasuntojen tilallista väljyyttä on lisätty. Porrashuoneiden lukumäärä 6 kpl takaa laadukkaat pohjaratkaisut, kerrostasoa kohden tulee 4 asuntoa. Kattomuodosta johtuva tyhjä tila 5. ja 6. kerroksessa tontilla 39280/5 sekä 6. ja 7. kerroksessa tontilla 39280/6 on otettu käyttöön.

Poikkeamista suurimmasta sallitusta kerrosluvusta hakija perustelee sillä, että ratkaisu on asemakaavan hengen mukainen. Rakennusmassa on osin 5-kerroksinen, rakennusten keskimääräinen korkeus toteutuu. Poimuilevan kattomuodon alla kerrosluvun vaihtelu viidestä seitsemään on luonteva ja minimoi tyhjän tilan kattomuotojen alla.

Rakennusalan ylitystä hakija perustelee sillä, että ratkaisu on asemakaavan hengen mukainen. Pihan puolella rakennusalueen rajat alittuvat muilta osin selkeästi, ylitykset eivät pienennä pihatilaa. Rakennusala on kiilamainen ja rakennuksen muodon tulee noudattaa katulinjoja. Rakennusrungon syvyys halutaan pitää mahdollisimman vakiona kaarevan muodon ja korttelin ulkoreunojen asettamissa rajoissa, tällöin pihan puolen julkisivulinja on joustanut.

Poikkeamista rakennuksen sisäänvedon syvyyttä koskevasta määräyksestä hakija perustelee sillä, että sisäänvedot muodostuvat aloista, jotka jäävät luontevasti rakennuksen suoran perusmassan ja kaarevan seinälinjan väliin.

Poikkeamista määräyksestä, jonka mukaan katuun rajautuvan sisäänkäynnin sisäänvedon tule olla 2-kerroksinen, hakija perustelee sillä, että sisäänkäynnin sisäänveto on linjassa viereisen liikehuoneen ikkuna-aukkojen ja sisäänkäynnin kanssa.

Poikkeamista myymälän huollon sisäänajoa koskevasta määräyksestä hakija perustelee sillä, että tontin tuleva käyttäjä ei ole tiedossa. Lastauslaituri ei mahdu leveys- tai korkeussuunnassa pysäköintilaitokseen, joka on mitoitettu henkilöautojen käyttöön. Hakijan mukaan luonteva paikka liikerakennuksen huollolle järjestyy tälle osoitetun pysäköintialueen puolelta tontilta 39280/3. Hakijan mukaan kaavan mukaiset autopaikat sekä kierrätyspisteen tilavaraus mahtuvat tontille tästä huolimatta.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 7.6.2017 vahvistettu asemakaava nro 12380. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuinkerrostalojen korttelialuetta (AK) sekä autopaikkojen korttelialuetta (LPA). AK-tonteilla suurin sallittu kerrosluku on VI.

Asemakaavassa nro 12380 korttelin 39280 AK-alue käsittää yhden tontin nro 1. Asemakaavan voimaantulon jälkeen korttelissa on laadittu tonttijako, jossa tontin nro 1 tilalle on muodostettu tontit nro 5 ja 6. Asemakaavassa tonttia nro 1 koskevat määräykset kohdistuvat siis toteutuneen tonttijaon mukaisiin tontteihin nro 5 ja 6.

Korttelin 39280 tontteja 5 ja 6 koskee AK-kortteleiden yleismääräys, jonka mukaan katuun rajautuvilla julkisivuilla sisäänkäynnit on tehtävä sisäänvedettyinä. Sisäänveto tulee olla laajuudeltaan vähintään 8 m², syvyydeltään enintään 2 m ja kahden kerroksen korkuinen sekä poiketa julkisivun väristä ja materiaaleista.

Tontti 39280/2 on autopaikkojen korttelialuetta (LPA), ja sille saa sijoittaa tonttien 39280/4,5,6 ja 39281/-2 sekä 39283/1 autopaikkoja. Tontille saa sijoittaa lisäksi liityntäpysäköintipaikkoja. Tonttia koskee asemakaavamääräys, jonka mukaan myymälän huollon sisäänajo tontille 39280/4 tulee järjestää pysäköintilaitoksen kautta.

Asemakaavaselostuksen mukaan tonteille on suunniteltu melko suljetut sisäpihat, jotka rauhoittavat piha-alueet ympäristöhäiriöiltä ja jotka ovat autottomia.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A2. Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 1,0–2,0. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen keskeisten katujen varsilla tulee mahdollistaa liike- ja muuta toimitilaa. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Nykytilanteessa rakennuspaikka korttelin 39280 tonteilla 2, 5 ja 6 on rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (16.3.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska hankkeen voidaan katsoa sopeutuvan kaupunkikuvallisesti ja maankäytöllisesti alueelle sekä asemakaavan tavoitteisiin.

Rakennusoikeuden ylitykset enimmillään 447 k-m² tontilla 39280/5 ja 292 k-m² tontilla 39280/6 voidaan sallia, koska hakijan alustavissa suunnitelmissa esittämä poikkeaminen mahdollistaa asuntoihin laadukkaammat pohjaratkaisut. Ratkaisu kattokerroksen käytöstä hyötykäyttöön on alueen kaupunkikuvallisen tavoitteen mukainen, sillä alueelle halutaan saada elävä ja monimuotoinen kattomaailma, kun taas julkisivut ovat pelkistettyjä ja yksiaineisia. Ratkaisulla ei ole merkittäviä kaupunkikuvallisia vaikutuksia, koska poikkeaminen sijoittuu rakennusmassan sisälle.

Poikkeaminen suurimmasta sallitusta kerrosluvusta (VI) enintään yhdellä kerroksella voidaan sallia, koska hakijan alustavissa suunnitelmissa esittämä tontin 39280/6 koilliskulmaan sijoittuva korotus vaikuttaa kaupunkikuvaan positiivisesti ja tukee alueen kaupunkikuvallisia tavoitteita.

Rakennusalan ylitykset voidaan sallia, koska ne ovat vähäisiä. Ylitykset koskevat asuntojen parvekkeita, eivätkä ne aiheuta haittaa sisäpihan toteutusta ohjaavien kaavamääräysten ja periaatteiden noudattamiselle.

Katuun rajautuvien sisäänkäyntien sisäänvetojen pinta-alaa koskevista määräyksistä voidaan poiketa tontilla 39280/6. Asemakaavaselostuksen mukaan sisäänkäyntien tulee elävöittää julkisivuja ja katukuvaa, ja ne on tehtävä sisäänvedettyinä, kahden kerroksen korkuisina sekä julkisivun väristä ja materiaalista poikkeavina. Hakija on alustavissa suunnitelmissa esittänyt, että sisäänvedot muodostetaan suoran perusmassan ja kaarevan seinälinjan väliin. Ratkaisun voidaan katsoa tehostavan sisäänkäynnin muusta julkisivusta erottavaa vaikutelmaa, ja se on siten asemakaavan tavoitteiden mukainen.

Katuun rajautuvien sisäänkäyntien sisäänvetojen korkeudesta voidaan poiketa tontilla 39280/5. Hakijan alustavissa suunnitelmissa sisäänveto on linjassa viereisen liikehuoneen ikkuna-aukkojen ja sisäänkäynnin kanssa. Ratkaisulla ei ole merkittävää kaupunkikuvallista vaikutusta.

Poikkeaminen määräyksestä, jonka mukaan tontin 39280/4 sijoittuvan myymälän huollon sisäänajo tulee järjestää pysäköintilaitoksen kautta, voidaan sallia. Pysäköintilaitoksen mitoitus on suunniteltu henkilöautoja varten, eivätkä sen vapaa korkeus tai kääntymistila mahdollista kuorma-autojen huoltoajon järjestämistä naapurikiinteistöön. Huoltoajoyhteys myymälään on mahdollista järjestää muilla tavoin, esimerkiksi sen oman tontin tai tontin 39280/3 kautta. Hakija on hakemuksen liitteenä toimittamissaan asiakirjoissa ja selvityksissä osoittanut, ettei ratkaisu aiheuta haittaa tontin 39280/3 käytölle.

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 09.04.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 37 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 37 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Niko Latvakoski, suunnittelija, puhelin: 09 310 37020

niko.latvakoski@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja