Hankinta, 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt- hankkeen arvioinnin toteutus

HEL 2020-002725
Ärendet har nyare handläggningar
§ 9

6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt- hankkeen arvioinnin toteutuksen hankinta

Näringslivsdirektör

Päätös

Vs. elinkeinojohtaja päätti hyväksyä 4Front Oy:n tarjouksen 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt- hankkeen arvioinnin toteutuksesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 21 770 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010040702.

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen tavoitteina on vahvistaa digitaalisia, virtuaalisia tai fyysisiä oppimisympäristöjä kehittävien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia yhteiskehittämisen menetelmin. Hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta ja on osa 6Aika-strategiaa.

Hankkeen toimenpiteisiin sisältyy hankkeen arviointi sekä yhteisen viitekehyksen laatiminen siinä toteutettujen yhteiskehittämisen käytänteiden pohjalta, minkä laadintaan hyödynnetään ulkoisia asiantuntijapalveluita. Arviointityön lopputuloksena syntyy kirjallinen raportti, joka koostuu kahdesta osasta. Arviointityön ensimmäisenä tavoitteena on koota yhdenmukaiset ja vertailtavissa olevat kuvaukset hankkeen eri osatoteutusten tekemästä työstä ja tuotoksista, joista keskeisimpiä ovat yhteiskehittämisen toimintamallit. Hankkeen toimintaa arvioidaan erityisesti sen mukaan, millä tavoin hankkeen kehitystyö jatkuu ja juurtuu hanketta toteuttaneissa organisaatioissa.

Toisessa kokonaisuudessa eri osatoteutusten kehittämien toimintamallien ja niistä saatujen kokemusten pohjalta arvioinnin toteuttaja laatii yhteisen viitekehyksen, joka auttaa vertailemaan hankkeessa kehitettyjä ratkaisuja ja viestimään niistä yhteiskehittämisestä kiinnostuneille organisaatioille.

Arviointityön päätavoitteena on koota eri osatoteutuksissa tehtyä monitahoista työtä yhdenmukaisemmaksi kokonaisuudeksi. Arviointiraportti jää Helsingin kaupungin omaisuudeksi ja julkaistaan avoimesti verkossa. Raporttia hyödynnetään hankkeessa toteutettavan yhteisjulkaisun laatimisessa sekä loppuraportoinnissa.

Tarjouspyyntö (liite 1) arvioinnin toteuttamisesta julkaistiin hankkeen verkkosivuilla (www.oppimisenuusiaika.fi) 3.2.2020. Tieto tarjouspyynnöstä lähetettiin viidelle yritykselle sähköpostitse ja sen lisäksi asiasta tiedotettiin sosiaalisessa mediassa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 20.2.2020 klo 16, johon mennessä saatiin tarjoukset MDI Oy:lta, Kenno Consulting Oy:lta, 4Front Oy:lta, Aureolis Oy:ltä, Crazy Town Oy:lta, Great Minds Oy:lta ja Oy Meaning Processing Ltd:lta. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät. Hankintapäätös perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen ja tarjousten arviointiperusteina olivat:

• arvonlisäveroton kokonaishinta (40%)
• esitetty työsuunnitelma (40%)
• tarjoajan referenssit (kolme ensimmäiseksi mainittua) (20%)

Tarjousten jättäneiden välillä oli suurimmat erot työsuunnitelmien ja referenssien välillä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin vastasi 4Front Oy:n tarjous. 4Front Oy:n tarjous oli edullisin hinnaltaan. Lisäksi esitetty työsuunnitelma oli kattava ja laadukas sekä tarjoajan referensseistä käy ilmi, että yrityksellä on laajasti kokemusta vastaavanlaisista toimeksiannoista. Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 2).

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 06.03.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anna Rantapero-Laine, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36123

anna.rantapero-laine@hel.fi

Beslutsfattare

Santtu von Bruun
Vs. elinkeinojohtaja
Kimmo Heinonen
johtava asiantuntija

Bilagor

2. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.