Hankinta, sairaalakalusteet, lisätuotteet

HEL 2020-002986
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 121 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sairaalakalusteiden lisähankinta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä sairaalakalusteiden lisähankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

  • Algol Trehab Oy (2031642-4) Suihkupaarit
  • Lojer Oy (2552542-8) Tutkimuspöytä, jakokaihdin, nesteenantolaite, tarvikevaunu, monitoimivaunu, sairaalasänky ja yöpöytä sairaalasänkyyn.

Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1 Vertailutaulukko.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Hankinnasta tehdään toimittajille erilliset tilaukset.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 2,1 milj. euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamäärään, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan. Suuremmat kertahankinnat minikilpailutetaan puitejärjestelyn sisällä ja mahdolliset hankkeet tilaaja voi kilpailuttaa erikseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Tämä tarjouspyyntö liittyi lisähankintana aiemmin, 13.2.2020 julkaistuun tarjouspyyntöön HEL 2019-008840, jonka määräaika on päättynyt 10.3.2020. Tällä lisähankinnalla Helsingin kaupunki hankkii eri yksiköiden ammattimaiseen käyttöön tarkoitettuja erilaisia sairaalassa käytettäviä kalusteita ja lisätarvikkeita. Tarjouspyynnön tavoitteena on solmia puitesopimukset tarjouspyynnössä määritetyistä tuotteista.

Sopimuskausi on noin kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Kauden pituus riippuu tarjouspyynnön Sairaalakalusteet HEL 2019-008840 perusteella tehtyjen sopimusten päättymisestä siten, että nyt tehtävä sopimuskausi päättyy samaan aikaan kuin Sairaalakalusteet HEL 2019-008840 käydyn tarjouskilpailun perusteella tehtävä sopimus. Sopimuskauteen kuuluu lisäksi yhden (1) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Tarjouspyyntö

Sairaalakalusteiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on sairaalakalusteiden lisähankinnat sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden toimintayksiköille. Sosiaali- ja terveystoimialan projektipalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana toimialan osto-ja neuvontapalvelut. Tarjouskilpailu käynnistettiin 20.4.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Määräajassa 4.5.2020 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 6.5.2020 mennessä.

Tarjoajille asetetut vaatimukset käyvät ilmi tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyynnössä oli määriteltynä hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset sekä niiden pakolliset lisävarusteet ja varaosat. Kilpailutukseen sisältyi kahdeksan (8) hankinnan osa-aluetta. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osatarjoukset osa-alueen sisällä sallittiin kohteissa: 1,3,5 ja 7. Osatarjouksia ei hyväksytty osa-alueissa 2,4,6 ja 8.

Osa-alueet:

Osa-alue 1. Tutkimuspöytä (ja mahdollisesti hankinnan yhteydessä ostettava tuoli, jonka pyörät lukittuvat siihen istuessa), gynekologinen tutkimuspöytä, gynekologinen tutkimuspöytä turvaominaisuudella, gynekologinen tutkimustuoli, yleistutkimuspöytä, askelma.

Osa-alue 2. Jakokaihdin

Osa-alue 3. Nesteenantolaite: perusmalli ja kokoontaitettava

Osa-alue 4. Suihkupaari

Osa-alue 5. Tarvikevaunu, pyörillä ja erilaisilla tasoilla. Monia erilaisia yhdistelmiä muun muassa pyykkivaunut, näytteenottovaunut, jätevaunut

Osa-alue 6. Monitoimivaunu vastaanottohuoneeseen

Osa-alue 7. Sairaalasänky: kaksi eri leveyttä

Osa-alue 8.Yöpöytä sairaalasänkyyn

Tarjoukset

Tarjousten jättämisen määräaikaan 25.5.2020 mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) tarjoajaa; Algol Trehab Oy ja Lojer Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Annetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu

Päätöksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Jokainen osa-alue vertailtiin erikseen ja halvimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja saa kyseisen
osa-alueen vertailuun 100 pistettä. Muiden tarjoajien vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla: halvin hinta / tarjottu hinta x 100 pistettä.

Kilpailutuksen tulos

Kilpailutuksessa hyväksyttiin seuraavat tarjoukset:

- Algol Trehab Oy (2031642-4) Suihkupaarit
- Lojer Oy (2552542-8) Tutkimuspöydät, tuoli, jakokaihdin, nesteenantolaite, tarvikevaunu, monitoimivaunu, sairaalasängyt ja yöpöytä sairaalasänkyyn.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali ja- terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa.

Nyt tehtävän sairaalatarvikkeiden lisähankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 2 100 000 euroa, mistä syystä lautakunta päättää asiasta.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittelijä on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja, joka allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättää sopimusten optiokaudesta, irtisanomisista tai purkamisista hankinnassa.

Stäng

Detta beslut publicerades 26.08.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 117, 120 (A) ja 121 (A) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 120 (B), 121 (B) ja 127 (A) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Anne Brax, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23977

anne.brax@hel.fi