Hankinta, rakentamiskelpoisuuden analyysipalvelut
Rakentamiskelpoisuuteen liittyvien analyysipalveluiden puitejärjestely 2020–2022
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) toimitusjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään Staran käyttöön tulevat puitesopimukset rakentamiskelpoisuuteen liittyvistä analyysipalveluista alla esitettyjen toiminnanharjoittajien kanssa:
Osa-alue 1: Maanäytteet |
1. SGS Inspection Services Oy |
2. ALS Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 2: Sedimenttinäytteet |
1. SGS Inspection Services Oy |
2. ALS Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 3: Vesinäytteet |
1. Metropolilab Oy |
2. SGS Inspection Services Oy |
3. ALS Finland Oy |
Osa-alue 4: Ilmanäytteet |
1. Metropolilab Oy |
2. Eurofins Environment Testing Finland Oy |
Osa-alue 5: Kasvualustanäytteet |
1. Eurofins Viljavuuspalvelu Oy |
2. Synlab Analytics ja Services Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 6: Asbestinäytteet |
1. Tampereen asbesti- ja kuitulaboratorio Oy |
2. bestLab Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 7: Rakennusmateriaalien muut haitta-ainenäytteet |
1. SGS Inspection Services Oy |
2. ALS Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Puitesopimukset tulevat voimaan aikaisintaan 21.9.2020 ja, kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus kestää kaksi vuotta ja sitä on mahdollista jatkaa kahden vuoden mittaisella optiokaudella.
Päätöksen perustelut
Puitesopimuksiin perustuvat hankinnat
Stara hoitaa vuosittain pilaantuneiden maiden sekä sedimenttien tutkimus- ja kunnostuskohteita sekä vesitarkkailuja. Lisäksi Stara hoitaa maa-ainesten välivarastointi- ja käsittelykenttiä. Myös Staran käyttämät konsultit käyttävät Staran lukuun laboratoriopalveluja. Edellä mainittuun toimintaan liittyy oleellisena osana ympäristönäytteiden analysointipalvelu.
Puitesopimusjärjestelyllä laboratorioiden kanssa saadaan merkittäviä kustannussäästöjä ja lisätään töiden sujuvaa kustannustehokasta suorittamista, koska vältytään aikaa vieviltä hankekohtaisilta kilpailutuksilta. Staran toimintojen yhteydessä tehtävät analyysit ovat usein kiireellisiä, koska saaduista tuloksista voi riippua mm. materiaalin sijoituspaikka ja kaivutaso. Lisäksi rakentamisen yhteydessä havaittu yllättävä pilaantuminen vaatii nopeaa analysointia, jotta rakennustöitä voidaan jatkaa mahdollisimman nopeasti. Tekemällä puitesopimus kolmen eri laboratorion kanssa osa-alueittain, varmistetaan tulosten toimitusvarmuus huomioiden erilaiset analyysit, analyysiajat, mahdolliset hetkelliset analyysilaiterikot sekä haitta-aineiden tarvittavat määritysrajat.
- Osa-alue 1: Maanäytteet
- Osa-alue 2: Sedimenttinäytteet
- Osa-alue 3: Vesinäytteet
- Osa-alue 4: Ilmanäytteet
- Osa-alue 5: Kasvualustanäytteet
- Osa-alue 6: Asbestinäytteet
- Osa-alue 7: Rakennusmateriaalien muut haitta-ainenäytteet
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella kaksivuotiset puitesopimukset. Puitesopimuskausi alkaa Staran osalta aikaisintaan 21.9.2020. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden vuoden pituisella optiokaudella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen puitesopimuskauden ajaksi.
Hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 7 000 000 euroa, josta Staran osuus on arviolta noin 500 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiokaudet. Tilaaja ei sitoudu sopimuskauden aikana minimitoimitusmäärään.
Tarjouspyynnön mukaisesti puitejärjestelyyn otetaan mukaan kunkin osa-alueen osalta kolme vertailussa parhaiten sijoittunutta tarjoajaa, ellei tarjouksia ole vähemmän. Tällä voidaan varmistaa mm. kapasiteetin riittävyys mahdollisissa häiriötilanteissa.
Hankintamenettely
Hankinta kilpailutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran muodostamana hankintarenkaana. Hankintarenkaan osapuolet tekevät omat hankintaa koskevat päätökset ja sopimukset.
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”HEL 2020-003547 Rakentamiskelpoisuuteen liittyvät analyysipalvelut” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 8.4.2020.
Saadut tarjoukset
Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 28.5.2020 mennessä kymmenen tarjoajaa:
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- ALS Finland Oy
- bestLab Oy
- Eurofins Environment Testing Finland Oy
- Eurofins Viljavuuspalvelu Oy
- Metropolilab Oy
- SGS Inspection Services Oy
- Synlab Analytics ja Services Finland Oy
- Tampereen asbesti- ja kuitulaboratorio Oy
- WSP Finland Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja. Ilmanäytteiden analysointia koskevaan osa-alueeseen 4 jätti tarjouksen kaksi tarjoajaa. Muiden osa-alueiden osalta tarjouksia saatiin vähintään kolmelta ja enimmillään viideltä tarjoajalta.
Tarjousten tarkastus ja arviointi
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten velvoitteet ja todistukset on tarkastettu ja niiden on todettu olevan hyväksyttäviä.
Tarjousten vertailu tehdään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella. Tarjoajat ovat antaneet hintalomakkeille yksikköhinnat.
Kunkin tarjoajan vertailuhinta on laskettu tarjouspyynnössä esitettyjen analyysimäärien ja tarjoajan esittämien yksikköhintojen perusteella. Vertailuhintataulukot ovat liitteenä 1.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot
Palveluntuottaja valitaan kuhunkin hankkeeseen erillisen hankekohtaisen vertailun perusteella. Palveluntuottajalle lasketaan hankekohtainen vertailuhinta, jossa otetaan huomioon puitesopimuksen mukaiset yksikköhinnat, tilaajan ennakkoon arvioimat analyysit ja analyysimäärät kyseisessä hankkeessa sekä näytteiden lähetyskulut. Toimeksiannossa käytetään ensisijaisesti Palveluntuottajaa, jonka hankekohtainen vertailuhinta on edullisin.
Edullisuusjärjestyksestä voidaan poiketa esimerkiksi, mikäli kyseinen palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan toimeksiantoa edellytetyssä aikataulussa, tällä ei ole siihen riittävää kapasiteettia tai tarvittavia menetelmiä tai tällä on viimeaikaisia palvelun viivästymisiä tai laatupuutteita. Tilaukset tehdään viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti. Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta, eikä anna kyseisille palveluntuottajille yksinoikeutta kyseisiin palveluihin.
Puitesopimustoimittajien valinta
Rakentamiskelpoisuuteen liittyvien analyysipalveluiden puitejärjestelyyn valitaan osa-alueeseen 4 kaksi sopimustoimittajaa, koska kyseiseen osa-alueeseen ei saatu enempää tarjouksia, ja muihin osa-alueisiin kolme sopimustoimittajaa. Valittavaksi esitettään seuraavia sopimustoimittajia, jotka on lueteltu osa-alueittain vertailuhinnan mukaisessa edullisuusjärjestyksessä:
Osa-alue 1: Maanäytteet |
1. SGS Inspection Services Oy |
2. ALS Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 2: Sedimenttinäytteet |
1. SGS Inspection Services Oy |
2. ALS Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 3: Vesinäytteet |
1. Metropolilab Oy |
2. SGS Inspection Services Oy |
3. ALS Finland Oy |
Osa-alue 4: Ilmanäytteet |
1. Metropolilab Oy |
2. Eurofins Environment Testing Finland Oy |
Osa-alue 5: Kasvualustanäytteet |
1. Eurofins Viljavuuspalvelu Oy |
2. Synlab Analytics ja Services Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 6: Asbestinäytteet |
1. Tampereen asbesti- ja kuitulaboratorio Oy |
2. bestLab Oy |
3. Metropolilab Oy |
Osa-alue 7: Rakennusmateriaalien muut haitta-ainenäytteet |
1. SGS Inspection Services Oy |
2. ALS Finland Oy |
3. Metropolilab Oy |
Hankintapäätös ja -sopimus
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet. Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Detta beslut publicerades 18.08.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047