Tiedonsiirtolupa, asiakas- ja potilastiedot, Apotti Oy, CGI Suomi Oy
Tiedonsiirtoluvan antaminen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti antaa CGI Suomi Oy:lle luvan sosiaali- ja terveystoimialan asiakas- ja potilastietojärjestelmien tietojen siirtoon Oy Apotti Ab:lle samalla edellyttäen, että tietojen siirrot toteutetaan yhteisesti määriteltyjen tietoturvallisten siirtomenettelyjen mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimialalla otetaan käyttöön uusi Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmä keväällä 2021. Apotti tulee korvaamaan nykyisin käytössä olevat asiakas- ja potilastietojärjestelmät. Korvattavista järjestelmistä ATJ-asiakastietojärjestelmä, Pro Consona-asiakastietojärjestelmä ja Pegasos potilastietojärjestelmä ovat CGI Suomi Oy:n tuottamia järjestelmiä.
Apotti-järjestelmän käyttöönotto edellyttää korvautuvissa järjestelmissä olevien tietojen siirtoa Apotti- järjestelmään. Tietojen siirtämisestä on käynnistetty projektit, joissa määritellään mitä tietoja järjestelmistä poimitaan ja siirretään Apotti-järjestelmään. Lisäksi projekteissa määritellään tietojen turvalliset siirtomenettelyt. Tietojen siirtäminen toteutetaan nykyiseltä järjestelmätoimittajalta Oy Apotti Ab:lle, joka vie tiedot Apotti järjestelmään.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on järjestelmissä olevien asiakas- ja potilastietojen rekisterinpitäjä ja omistaa tiedot. Rekisterinpitäjän tehtävät on delegoitu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajalle (sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös, 26.2.2019, 32 §).
Detta beslut publicerades 23.04.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Kirsiliina Leinonen, tietohallintolääkäri, puhelin: 09 310 75489
Lassi Laine, atk-asiantuntija, puhelin: 09 310 43104
Arja Rantanen, tietojärjestelmäpäällikkö, puhelin: 09 310 75505