Poikkeamispäätöshakemus, Etu-Töölö tontti 410/18, Arkadiankatu 18, As Oy Keskus-Arkadia

HEL 2020-004183
Ärendet har nyare handläggningar
§ 81

Etu-Töölö, Arkadiankatu 18, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 13. kaupunginosan (Etu-Töölö) korttelin 410 tonttia 18 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n 1 momentin mukaisesta rakennuskiellosta nro 12691 seuraavasti:

  • Rajatusta rakennuskiellosta nro 12691 saadaan poiketa siten, että Arkadiankatu 18 1.kerroksen toimitilahuoneiston (36 k-m²) saa muuttaa asunnoksi alustavien suunnitelmien mukaisesti.

Maksu

1491,55 euroa

Hakija

As Oy Keskus-Arkadia

Rakennuspaikka

13. kaupunginosan (Etu-Töölö) korttelin 410 tontti 18

Hakemus

Hakija hakee lupaa toimitilahuoneiston (36 k-m²) pysyvää käyttötarkoituksen muuttamista asuinkäyttöön poiketen rakennuskiellosta nro 12691, jossa kantakaupungin eräille alueille on asetettu rajattu rakennuskielto asemakaavan laatimista varten.

Hakijan perustelut

Huoneisto ei sijaitse katutasossa, vaikka sen kerrosluku on 1.kerros. Huoneistojen ikkunoiden alareuna on n. 2,5 m maasta. Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö ja hyödyntäminen. Tila ei ole soveltuva toimitilakäyttöön, koska se ei sijaitse maantasossa. Tilan saavutettavuus ei siten anna hyviä edellytyksiä toimitilakäyttöön.

Huoneisto on ollut alun perin asuinkäytössä, vuodesta 1924 vuoteen 2003, jolloin tila muutettiin toimitilaksi. Huoneiston käyttötarkoitus alkuperäiseen tarkoitukseen asuinhuoneistoksi täyttyy: ikkunat ovat esim. ääneneristettyjä.

Helsingin kaupungin teettämän selvityksen Toimitilamarkkinat Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla 2020/2021 mukaan:

  • s. 16 ensisijainen keino tyhjien toimistotilojen aiheuttamien ongelmien hallintaan on tarpeettomaksi jääneiden tilojen kehittäminen uuteen käyttötarkoitukseen.
  • s. 17 Koronakriisin yksi ennakoitu muutos toimistotilakysyntään on tilojen laadun, turvallisuuden ja viihtyisyyden merkityksen kasvu, mikä kääntänee käyttäjien painopisteen tilatehokkuudesta tilojen muihin laadullisiin ominaisuuksiin. Koronan myötä johtaa etätyöt ja työn monipaikkaisuus tilantarpeeseen vähentävästi. Lyhyellä tähtäimellä toimistotilakysyntää painaa myös talouden ennakoitu laskusuhdanne ja hidas kasvu. Siksi lähitulevaisuuden odotukset toimistovuokrien ja käyttöasteiden kehityksestä ovat laskusuuntaisia. Käyttäjien kiristyvät vaatimukset tilojen sijainnille, houkuttelevuudelle, turvallisuudelle ja tekniselle varustelutasolle kasvattavat kysynnän laadullista eriytymistä entisestään lähivuosina.
  • s.18 Tila ei sijaitse Helsingin keskustan liiketilamarkkina-alueella, joka on verrattain pieni ja rajattu.

Huoneisto ei ole ollut toimitilakäytössä viimeisen kahden vuoden aikana, vaan se on ollut tyhjillään, koska tilaan ei ole löytynyt käyttötarkoituksen mukaista vuokralaista. Tilan toiminta alkuperäisen käyttötarkoituksen mukaan asuntona on siten perustellumpaa. Poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Hakijan mukaan julkisivusta huoneisto ei erotu toimitilaksi mitenkään, eikä julkisivuun tule muutoksia. Helsingin strategisena tavoitteena on säilyttää kantakaupungin alueella maantasokerroksen tilat liike- ja muussa toimitilakäytössä. Poikkeaminen ei olennaisesti muuta tai heikennä alueen toiminnallisen rakenteen sekoittuneisuutta. Kuten edellisissä kohdissa on kerrottu, toimistotilaa on riittävästi Helsingin alueella ja käyttämättömien toimistotilojen uusia käyttötarkoituksia haetaan.

Kadun puolen ikkunat ovat ääneneristävät (35 dB), joten liikennemelu ei häiritse. Helsingin joukkoliikenne on tarkoitus muuttaa vuoden 2020 aikana fossiilittomaksi, eli polttoaineena tulee olemaan joko biodiesel tai sähkö. Joukkoliikenne ei tule häiritsemään huoneistoa.

Hakijan mukaan huoneiston ja taloyhtiön talotekniikka, esimerkiksi painovoimainen ilmanvaihto, eivät tue muuta käyttötarkoitusta kuin asuinhuoneisto tai mahdollista pientoimistokäyttöä. Huoneisto ei sijaitse maantasossa, vaan käynti kyseiseen huoneistoon tapahtuu porrashuoneen kautta. Katutasosta ei ole mahdollisuutta järjestää erillistä käyntiä huoneistoon, koska huoneistoon pääsy edellyttää nousua 1. kerrokseen portaikon kautta. Huoneiston sijainti ei salli esteetöntä kulkua ja talon ulko-ovea ei voi pitää lukitsematta, joten soveltuvuus asiakaspalvelutilaksi on huono. Ulkonäöltään huoneistossa ei ole liiketilaan viittaavaa ikkunaa tms. Taloyhtiö tukee osakkaan hakemusta muuttaa huoneiston käyttötarkoitus takaisin asunnoksi yllämainituin perustein.

Hakija on toimittanut naapurin lausunnon, jonka mukaan sijainti soveltuu asuinkäyttöön.

Muita perusteluja:

  • Parkkipaikkoja ei ole talon edessä
  • Keskusta-asunnoista pulaa
  • Huoneiston pieni pinta-ala
  • Ei sovellu myymälätilaksi, ei ravintolaksi, kahvilaksi eikä kampaamoksi etc.
  • Huoneistoon pääsy summerin takana, ei sovi asiakasliikenteeseen
  • Ovet lähekkäin naapuriasuntojen kanssa, ei sovellu vilkkaaseen asiakasliikennöintiin

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 53 §:n 1 momentin mukainen rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi ja muuttamiseksi ja MRL:n 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunginhallituksen 15.12.2020 (§ 737) määräämä rajattu rakennuskielto (nro 12691) asemakaavan laatimiseksi ja muuttamiseksi. Rajattu rakennuskielto kohdistuu rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitiloihin ja niiden muuttamiseen asuinkäyttöön.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 28.5.1976 vahvistettu asemakaava nro 7368. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuntokerrostalojen korttelialuetta (AKe), jossa saa olla liike-, toimisto- ja niihin verrattavia huoneistoja ainoastaan kadun varrella olevan rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungin alueeksi (C2). Alue on keskustaa, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muutoksissa on varmistettava kantakaupungille ominaisen, toiminnallisesti monipuolisen ja sekoittuneen rakenteen säilyminen sekä liike- ja toimitilojen riittävä määrä.

Alueella on vireillä kantakaupungin asemakaavojen ajantasaistaminen, jossa kantakaupungin vanhoja asemakaavoja ajantasaistetaan vastaamaan todellista rakennettua tilannetta. Hankkeessa varmistetaan kaupunkirakenteen ja rakennusten käyttötarkoitusten hallittu muuttaminen ja kehittäminen pitkällä aikavälillä sekä mahdollistetaan yleiskaavan mukainen kehitys.

Etu-Töölön kaupunginosan alue on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon.

Tontti sijaitsee Etu-Töölössä, hyvien palvelujen ja kulkuyhteyksien äärellä. Tontilla on 1920-luvulla valmistunut nelikerroksinen asuinkerrostalo. Huoneisto A 4, jonka käyttötarkoitukseen poikkeamista haetaan, sijaitsee rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa. Huoneisto on toiminut alun perin asuinhuoneistona. Voimassa olevan rakennusluvan mukaan huoneisto on toimitilakäytössä.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (1.4.2022). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Helsingin yrittäjät – Etelä Helsinki ry puoltaa haettua rakennuskiellosta poikkeamista. Hakemuksen perusteluista käy ilmi, että kyseinen huoneisto on ollut pitkään tyhjillään, sillä se ei sovellu sen käyttötarkoituksen mukaiseen toimitilakäyttöön, eikä sitä ole myöskään mahdollista sellaiseen soveltuvaksi muuttaa. Yrittäjäjärjestöllä ei ole hankkeeseen huomautettavaa muiltakaan osin, mikäli huoneiston muutostöiden suorittamisesta ei ole odotettavissa häiriötä alueella toimivien yrittäjien elinkeinon harjoittamiseen.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto kaupunginmuseolta.

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (20.4.2022), ettei kulttuuriympäristön vaalimisen kannalta ole estettä palauttaa huoneisto asuinkäyttöön. Rakennusmestari Leuto A. Pajusen suunnittelema asuinrakennus valmistui vuonna 1923. Alkuperäisten rakennuslupapiirustusten mukaan huoneisto on ollut alun perin asunto.

Päätöksen perustelut

Rakennuskiellon poikkeamisen edellytyksenä tulee olla erityinen syy (MRL 171 §), joka tulee myös perustella maankäytöllisin perustein. Kaupunkiympäristölautakunnan 15.12.2020 (§ 53) päätöksen mukaisesti rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitiloja voidaan harkinnanvaraisesti ja tapauskohtaisesti muuttaa asuinkäyttöön hakemalla poikkeamista rajatusta rakennuskiellosta. Muutosten mahdollisuutta tarkasteltaessa C2-alueella poikkeamisharkinnassa huomioidaan muun muassa aluetta koskevat strategiset tavoitteet, kaupunkirakenteellinen ja toiminnallinen sijainti, joukkoliikennesaavutettavuus sekä rakennuksen tai tilan ominaisuudet ja mahdolliset erityispiirteet. Tapauskohtaisessa harkinnassa asuinkäyttöön muuttamisen edellytyksenä on yleiskaavan ja kaupunkistrategian mukaisesti, että alueen toiminnallinen monipuolisuus säilyy, eivätkä yritysten toimintaedellytykset heikkene muutoksessa.

Tapauskohtaisen harkinnan perusteella voidaan katsoa, että huoneiston muutos asunnoksi ei olennaisesti heikennä lähialueen edellytyksiä toiminnallisesti sekoittuneeseen rakenteeseen. Muutos ei heikennä kadunvarren liiketilojen käytettävyyttä, eli yritysten toimintaedellytykset eivät muutoksen myötä olennaisesti heikkene. Jatkossa on tärkeää varmistaa, että kadunvarren tilat säilyvät nykyisessä käytössään. Alueen toimitilojen vajaakäyttöaste on hyvin pieni eli erilaisille toimitiloille on kysyntää.

Huoneisto ei ole osana erityistä kivijalkaliiketilojen tai toimitilojen kokonaisuutta, ja se ei sijaitse yleiskaavan C1-alueella. Rakennuksen 1. kerros ei ole liiketilarakennetta, vaan se on rakenteeltaan asuntotyyppistä. Lisäksi voidaan todeta, että toimitilasta asunnoiksi muutettavat tilat vaikuttavat tässä tapauksessa soveltuvan käyttötarkoituksen muutokseen. Huoneisto voisi toimia toimitilana, mutta se soveltuu myös asunnoksi. Rakennuksen kellari sijaitsee osittain maanpinnan yläpuolella, ja huoneiston ikkunoiden alapinta on arviolta 2,5 m katutason yläpuolella. Huoneiston ikkunat ovat Arkadiankadun puolella.

Muutos ei heikennä rakennuksen kulttuurihistoriallisia arvoja, sillä tilojen käyttötarkoitus on muuttunut 2000-luvulla alkuperäisestä asuinkäytöstä.

Rakennuslupavaiheessa arvioidaan tarkemmin tilan soveltuvuus asuinkäyttöön sekä asukkaiden käyttöön osoitettujen varasto- ja yhteistilojen riittävä määrä kiinteistössä.

Paloturvallisuus tulee huomioida jatkosuunnittelussa. Asunnosta on järjestettävä varatie ikkunan kautta. Asunto varustettava sähköverkkoon kytketyllä ja akkuvarmennetulla palovaroittimella.

Poikkeamisen erityinen syy on olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö ja hyödyntäminen.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki MRL 53 § 1 mom., 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 ja 14 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 22.06.2022

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 81 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 81 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Hanna Pikkarainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 31037027

hanna.pikkarainen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja