Hankinta, ideakilpailu, Lentoasemanpuisto
Malmin Lentoasemanpuisto, kansainvälinen ideakilpailu, arvostelupöytäkirjan hyväksyminen ja kilpailun päättäminen
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä Malmin Lentoasemanpuisto, kansainvälisen ideakilpailun tulokset ja palkkioiden ja lunastusten maksamisen liitteenä olevan palkintolautakunnan arvostelupöytäkirjan mukaisesti sekä hyväksyä kilpailun järjestämisestä aiheutuneet kulut määrältään yhteensä 137 000,00 euroa. Palkinnot ja lunastukset ovat yhteensä 87 000,00 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Ideakilpailun tausta ja tarkoitus
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala järjesti avoimen maisema-arkkitehtuurikilpailun Malmin entisen lentokentän alueen keskeisen puistoalueen, Lentoasemanpuiston, suunnittelusta. Kilpailu oli luonteeltaan ideakilpailu ja sen järjestettiin yhteistyössä Suomen maisema-arkkitehtiliiton (MARK) kanssa. Suunnittelun tavoitteena oli rikkaan kulttuuriperinnön, luonnon- ja ekologisten arvojen sekä toiminnallisen monipuolisuuden yhdistäminen. Kilpailun tarkoituksena oli löytää puiston toteuttamiseksi innovatiivisia ja inspiroivia ratkaisuja, jotka ovat myös teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisia. Lentoasemanpuisto toimii alueen keskeisenä julkisena tilana ja rakennettuna puistona, jolla on suuri merkitys alueen tulevalle identiteetille.
Kilpailusta ilmoittaminen
Suunnittelukilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin 11.5.2020 Euroopan Unionin virallisen lehden täydennysosassa Tenders Electronic Daily:ssä (TED).
Lisäksi kilpailukutsu julkaistiin kilpailun verkkosivuillahttps://www.hel.fi/helsinki/fi/lentoasemanpuisto, MARK:n verkkosivujen kilpailukalenterissa, IFLA verkkosivuilla sekä Arkkitehtiuutisissa.
Kilpailijoilla oli mahdollisuus esittää kilpailua koskevia kysymyksiä kaksi kertaa kilpailun aikana. Ensimmäinen määräaika kysymyksille oli 5.6.2020 klo 16.00 EEST. Vastaukset kysymyksiin julkistettiin 17.7.2020. Toinen määräaika kysymyksille oli 14.8.2020 klo 16.00 EEST. Vastaukset kysymyksiin julkistettiin 27.8.2020. Kaikki kysymykset ja kilpailun järjestäjän niihin antamat vastaukset julkaistiin kilpailun verkkosivuilla.
Kilpailuehdotukset tuli palauttaa klo 16:00 EEST mennessä.
Kaikki hyväksytyt kilpailuehdotukset julkaistiin Kerrokantasi –sivustolla, jossa yleisöllä oli mahdollisuus kommentoida niitä. Kilpailuehdotuksista saatiin 24.11.2020-6.1.2021 välisenä aikana yhteensä 362 kommenttia.
Kilpailun ratkaisu
Kilpailuehdotukset tuli jättää 6.11.2020 klo 16 mennessä. Ehdotuksia saapui 34. Kaikki kilpailuehdotukset olivat kilpailuohjelman vaatimusten mukaisia.
Kilpailuehdotusten arvostelu suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Palkintolautakunta kokoontui yhteensä 5 kertaa arvioidakseen ehdotuksia. Kilpailusihteeri ja asiantuntijat eivät osallistuneet päätöksentekoon.
Palkintolautakunta päätti yksimielisesti jakaa palkinnot ja lunastukset seuraavasti:
1. palkinto 40,000 euroa ehdotukselle Crossing Horizons
2. palkinto 20,000 euroa ehdotukselle Runway Meadows
3. palkinto 15,000 euroa ehdotukselle ALULA
lunastus 6,000 euroa ehdotukselle Blue Ribbon
lunastus 6,000 euroa ehdotukselle Malmi Atmos.
Kilpailusäännöt
Kilpailussa noudatettiin hankintalain 54 – 55 § mukaisia suunnittelukilpailuja koskevia säännöksiä sekä Suomen Maisema-arkkitehtiliiton MARK:n kilpailusääntöjä. Kilpailun järjestäjät, palkintolautakunta ja Suomen Maisema-arkkitehtiliiton kilpailuasiantuntija olivat hyväksyneet kilpailuohjelman liitteineen.
Jatkotoimeksiannot
Kilpailuohjelman kohdan 2.6. mukaisesti, kilpailun järjestäjän tavoitteena on, että kilpailun voittaja jatkaa kilpailuehdotuksen kehittämistä yleissuunnitelmaksi Helsingin kaupungin ohjauksessa. Yleissuunnitelma toimii pohjana puistosuunnitelman ja toteutussuunnittelun laatimiselle.
Suunnittelukilpailun voittajan tai voittajien kanssa voidaan tehdä palveluhankintasopimus 40 §:n 2 momentin 8 kohdan mukaisesti.
Kyseessä on palveluhankinta, joka tehdään suunnittelukilpailun perusteella ja joka on suunnittelukilpailun sääntöjen mukaan tehtävä kilpailun voittajan kanssa, tai jos voittajia on useita, näistä jonkun kanssa; tällöin kaikki voittajat on kutsuttava osallistumaan neuvotteluihin. Päätös mahdollisen jatkotyön hankinnasta tehdään erikseen.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaisesti maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet enintään 1 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 16.11.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Kaisa Jama, tiimipäällikkö , puhelin: 09 310 22980