Hankesuunnitelma, raitiovaunukalusto, Kruunusillat
Projektplan för Kronbroarnas linjenäts spårvagnsmateriel
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för Kronbroarnas spårvagnsmateriel utgående från att maximipriset för projektet, vagnleveranser, utbytesdelar, separata upphandlingar, tilläggs- och ändringsarbeten under upphandlingen och räntor under byggtiden medräknade, uppgår till 97 600 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för april 2020. Projektet genomförs så att spårvagnarna tas i trafikbruk i den tidtabell som byggandet av Kronbroarnas spårvägslinjer, provkörningarna och färdigställandet förutsätter för trafiken som inleds år 2026.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Direktionen för trafikaffärsverket föreslår att projektplanen 14.4.2020 för Kronbroarnas spårvagnsmateriel ska godkännas.
Trafikeringen på Kronbroarnas spårvägslinjer i den planerade omfattningen förutsätter att ny spårvagnsmateriel upphandlas. Spårvägslinjerna på Degerö har planerats för trafik med dubbelriktade snabbspårvagnar som är ca 35 meter långa.
Projektets strategiska koppling
Projektet stämmer överens med stadsstrategin och stöder dess mål om tryggande av hållbar tillväxt. Enligt stadsstrategin tar man hand om trafiksystemets funktionalitet genom trafikinvesteringar, och andelen hållbara trafikformer ökas.
Tidigare beslut
Stadsfullmäktige beslutade 31.8.2016 (§ 210) om förverkligandet av projektet Kronbroarna.
Direktionen för affärsverket Helsingfors stads trafikverk (HST) och stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden valde 28.10.2019 (§ 176) respektive 31.10.2019 (§ 101) allianspartnerna för projektet Kronbroarna.
Projektets utgångspunkter och målsättning
I beslutet om godkännande av projektplanen för projektet Kronbroarna konstaterades det att förverkligandet av projektet kräver investeringar i spårvagnsmateriel. Då beräknades investeringskostnaderna till ca 93 000 000 euro.
I projektet Kronbroarna byggs en spårvagnförbindelse från innerstaden till Degerö. Enligt planen får Degerö två spårvägslinjer av vilka den enas ändhållplats placeras på Rävsundsvägen i Uppby och den andras ändhållplats i ett nytt bostadsområde i Håkansvik.
Byggandet av Kronbroarna inleddes som ett alliansprojekt i slutet av 2019 med en fas för utveckling av alliansen, och under våren 2020 har HST berett projektplanen för Degerö spårvagnsdepå.
I projektplanen för projektet Kronbroarna hade det föreslagits att Uppbylinjen ska trafikeras med dubbelriktade, ca 45 meter långa spårvagnar och Håkansviklinjen med enkelriktade, ca 30 meter långa spårvagnar. Under den fortsatta planeringen valdes dubbelriktade, ca 35 meter långa spårvagnar som materiel för båda linjerna.
Den nuvarande spårvagnsmaterielen
Den nuvarande spårvagnsmaterielen i HST:s linjetrafik består av sammanlagt 122 spårvagnar. Dessutom har 29 spårvagnar beställts för snabbspårvägen Jokerbanan.
För trafiken i innerstaden har HST 52 renoverade MLNRV-spårvagnar med delvis lågt golv och 70 Artic-låggolvsspårvagnar i sitt bruk.
För Jokerbanan har 29 dubbelriktade Artic XL-spårvagnar som har utvecklats på basis av Artic-spårvagnar beställts. De har dörrar på båda sidorna och förarhytter i vagnens båda ändar, och de behöver därför ingen vändslinga på ändhållplatsen. Artic XL-vagnarna lämpar sig för trafiken på ytterstadslinjerna, såsom Kronbroarna och de stadsboulevarder som ska byggas. Jokerbanans vagnar har större passagerarkapacitet än de nuvarande vagnarna på innerstadslinjerna, och vagnarna har planerats så att det senare är möjligt att vid behov förlänga dem. Den första Artic XL-vagnen levereras för testanvändning i innerstadens spårvägslinjenät år 2020.
Alla nuvarande stadsspårvagnar och vagnarna beställda för Jokerbanan är nödvändiga för trafiken i linjenäten ovan.
Plan för materielhantering
HST producerar den spårvagnstrafik som Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) beställer. I enlighet med lagen om upphandling i specialbranscher och Europeiska unionens kollektivtrafikförordning köper HRT spårtrafiktjänsterna som direktupphandling hos HST.
Eventuell konkurrensutsättning av nya eller befintliga trafikeringshelheter påverkar inte antalet eller behovet av spårvagnar som är i trafik eftersom antalet vagnar baserar sig på en planerad och genomförbar spårtrafik. Upphandlingen av materielen för Kronbroarnas linjenät ska indelas så att det finns spårvagnar för trafiken när Kronbroarna blir färdiga.
I nuläget upphandlas spårvagnar i Helsingfors stads ägo och trafikservicens försäljningspris till HRT innehåller en ersättning för det kapital som är bundet till spårvagnarna och för vagnarnas underhåll och användning. Noggrannare lösningar för ägarskapet, inklusive eventuella ändringar i HRT:s upphandlingspraxis och i HST:s ställning och organisation, påverkar inte behovet av spårvagnar.
Materielbehovet för Kronbroarnas linjenät
Den nuvarande spårvagnsmaterielen räcker inte för trafiken på Kronbroarna utan fler spårvagnar måste beställas för den nya banan och dess trafik. På basis av belastningskalkylerna för spårvagnstrafiken på Kronbroarna behövs det större vagnar för linjenätets trafik än de 27 meter långa vagnarna i innerstadstrafiken.
Enligt planerna trafikerar vagnarna i Kronbroarnas linjenät från Degerö till Hagnäs och vidare till centralstationen. På basis av de nuvarande planerna kommer ingen vändslinga att byggas för spårvagnarna utan de dubbelriktade vagnarna byter körriktning på Brunnsgatans ändhållplats.
Vagnarna i Kronbroarnas linjenät kör längs samma spår som trafiken i innerstaden på avsnittet mellan Hagnäs och Brunnsgatan, och vagnarna ska därför vara kompatibla med konstruktionerna på spåravsnittet.
Förutom den nödvändiga materielmängden för trafikeringen i Kronbroarnas linjenät har reservmaterielen för materielunderhåll beaktats i materielbehovet. Mängden av materiel som ska upphandlas baserar sig på målet om en användningsgrad på 90 % i HST:s målprogram. Spårvagnarna i innerstadens linjenät lämpar sig inte för att ersätta materielbristen i ett dubbelriktat linjenät.
På basis av den planerade servicenivån och en simulering av trafikeringsförhållandena har HRT beräknat att 15 turer på Uppbylinjen och 5 turer på Håkansviklinjen är nödvändiga för trafikeringen. Trafiken i Kronbroarnas linjenät kräver sammanlagt 23 stycken 35 meter långa spårvagnar, reservvagnar medräknade.
Med upphandlingen av utbytesdelar som inkluderas i materielupphandlingen möjliggörs effektivare reparations- och underhållsverksamhet och därigenom minskas den nödvändiga materielvolymen för trafiken i linjenätet.
Antalet spårvagnar i Kronbroarnas linjenät har utnyttjats också i dimensioneringen av en spårvagnsdepå som planeras på Degerö.
Genomförande av projektet
I projektet upphandlas sammanlagt 23 stycken 35 meter långa dubbelriktade spårvagnar för trafikeringen av Kronbroarnas linjenät. Vagnarna ska lämpa sig för spårvagnstrafiken i Helsingforsregionen och särskilt i Kronbroarnas sjönära miljö. De ska vara totalekonomiskt förmånliga under sin drifttid men också pålitliga och modifierbara till sina tekniska lösningar. I planeringen ska tillgänglighetskraven beaktas.
Projektet genomförs så att spårvagnarna levereras i den tidtabell som byggandet av Kronbroarnas linjenät, provkörningarna och färdigställandet förutsätter. Upphandlingen av materielen kan genomföras som en ny konkurrensutsatt materielupphandling, och då är det möjligt att inkludera materieloptioner för spårvägslinjerna på stadsboulevarderna som är under planering och eventuellt för Vanda spårväg i upphandlingen.
Upphandlingen av den nödvändiga materielen för Kronbroarna kan enligt HST:s uppfattning också genomföras genom att utnyttja de oanvända materieloptionerna för Artic-materielupphandlingen. Mer detaljerade preciseringar om upphandlingssättet, eventuella optionslösningar, osv. bestäms under den fortsatta planeringen av projektet. De ingår i upphandlingsprocessen.
Materielens tekniska lösningar
Materielen i Kronbroarnas linjenät måste vara förenlig med spårinfrastrukturen på Jokerbanan och i innerstaden. Härigenom uppnås kostnadsnyttor i upprätthållandet av trafiken och underhållet av vagnarna.
Underhållet orsakar en stor del av kostnaderna under spårvagnens drifttid. Underhållsbehovet och kostnaderna beror på spårvagnens konstruktion och kvaliteten på de delar och material som använts.
Att kostnaderna under drifttiden på vederbörligt sätt beaktas och betonas i materielupphandlingen minskar kostnaderna under spårvagnens hela drifttid i och med att de tekniska lösningarna har högre kvalitet. Det ska vara möjligt att efter leveransen tekniskt modifiera de spårvagnar som upphandlas i projektet till ca 45 meter långa om passagerarantalet och linjenätet på Degerö kräver detta.
Genom god planering av tillgängligheten garanteras det att det är tryggt för rörelsehindrade och synskadade att använda spårvagnarna. Materielens material- och energieffektivitet är en viktig egenskap med tanke på minimeringen av materielens miljökonsekvenser. Återanvändningen och/eller återvinningen av vagnarnas delar ska beaktas. I kostnaderna för underhållet av spårvagnarna kan betydliga besparingar uppnås med hjälp av en underhållspraxis som baserar sig på materielens slitage och på uppföljning av dess skick.
Kostnadsbildningen i projektet
Kostnaderna för projektet har beräknats till totalt ca 97 600 000 euro exklusive mervärdesskatt. Projektets indexbaserade kostnadsnivå (enligt förslaget april 2020) bestäms noggrannare som en del av upphandlingslösningen och indexet används i uppföljningen av kostnaderna för projektet. Kostnaderna för projektet består i huvudsak av de spårvagnar som ska upphandlas, planeringskostnaderna för vagnarna medräknade. Utbytesdelarnas andel av projektkostnaderna är ca 1 000 000 euro. Dessutom medför projektet kostnader på ca 1 300 000 euro för projektledningen och projektövervakningen.
Projektets totalkostnader omfattar räntan under byggtiden på ca 1 870 000 euro.
I HST:s investeringsprogram för de tio följande åren, som ingår i budgeten för 2020 godkänd av stadsfullmäktige 27.11.2019 (§ 340), har sammanlagt 108 200 000 euro anvisats för materielupphandlingen för projektet Kronbroarna. Det nödvändiga antalet vagnar har preciserats under planeringen av budgeten för 2020.
Projektet orsakar kostnader på sammanlagt ca 300 000 euro år 2020. De kostnader som gäller åren 2021–2029 beaktas då HST gör upp budget för dessa år. Kostnadskalkylen för projektet omfattar en projektreservering på ca 5 % som möjliggör ändrings- och tilläggsarbeten under planeringen och byggandet.
För kostnaderna för utvecklingen av spårvagnarnas designkoncept och formgivarens kostnader ansvarar HRT som förbereder sig på dessa med en särskild budget som ingår i alternativet nyanskaffning.
Projektets inverkan på driftsekonomin
Ett projekt med 30 års avskrivningstid och lineära avskrivningar orsakar årligen extra avskrivningskostnader på 3 300 000 euro.
HST försäkrar spårvagnarna genom stadens försäkringsfond. Försäkringsfondsavgiften motsvarar 0,1 % av egendomens värde. Försäkringsfondsavgifterna uppgår alltså under en period på 30 år till ca 1 200 000 euro. HST finansierar projektet genom lånefinansiering. Räntekostnaderna uppgår till sammanlagt ca 39 800 000 euro (räntesatsen 3 % och löptiden 25 år). I projektets totalkostnader ingår ränta (1 870 000 euro) under tillverkningstiden, som har räknats separat.
Driftkostnaderna för vagnarna uppgår till ca 4 300 000 euro om året, körenergin och underhållskostnaderna medräknade. Projektets totala inverkan på stadens driftsekonomi uppgår då under 30 år till ca 7 600 000 euro om året. I enlighet med HST:s nuvarande trafikeringsavtal fakturerar HST avskrivningarna, räntorna och försäkringsfondsavgiften hos HRT som en del av trafikeringsersättningens kapitalandel. Kapitalkostnaderna för vagnupphandlingen inverkar genom utgifterna för HRT på kollektivtrafikbiljetternas priser och medlemskommunernas betalningsandelar.
Samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT:s utlåtande
HRT:s styrelse har tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande.
Enligt utlåtandet godkänner HRT projektplanen för upphandling av Kronbroarnas spårvagnsmateriel utgående från att HST beställer spårvagnarna för trafiken på Kronbroarna. HRT godkänner att projektets totalkostnader uppgår till högst 97 600 000 euro.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 08.06.2020 § 345
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kruunusiltojen raitiovaunukaluston hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen vaunujen toimitukset, vaihto-osat, projektiin sisältyvät erillishankinnat, hankinnan aikaiset lisä- ja muutostyöt sekä rakentamisen aikaiset korot on yhteensä enintään 97 600 000 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa. Hanke toteutetaan siten, että raitiovaunut tulevat liikenteeseen Kruunusiltojen raitiotielinjojen rakentamisen, koeajojen ja valmistumisen edellyttämässä aikataulussa vuonna 2026 alkavan liikenteen tarpeisiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 30.04.2020 § 75
Esitys
Liikenneliikelaitoksen johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Kruunusiltojen raitiovaunukaluston hankesuunnitelman 14.4.2020 hyväksymistä esityksen mukaan niin, että
- hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta yhteensä sisältäen vaunujen toimitukset, vaihto-osat, projektiin sisältyvät erillishankinnat, hankinnan aikaiset lisä- ja muutostyöt sekä rakentamisen aikaiset korot on enintään 97,6 milj. euroa kustannustasossa huhtikuu 2020
- hanke toteutetaan niin, että raitiovaunut tulevat liikenteeseen Kruunusiltojen raitiotielinjojen rakentamisen, koeajojen ja valmistumisen edellyttämässä aikataulussa vuonna 2026 alkavan liikenteen tarpeisiin
Käsittely
Merkittiin, että esittelijä poisti Esittelijän perustelut kohdasta Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen 5:nnen kappaleen ”Siten hankkeen kokonaisvaikutukset kaupungin käyttötalouteen ovat 30 vuoden aikana n. 7,6 milj. euroa vuodessa”.
Esittelijä
Lisätiedot
Terhi Ruokolainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 34799
Detta beslut publicerades 23.06.2020
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550