Määrärahan myöntäminen rakennus- ja kiinteistörekisteritietojen kehittämisprojektiin vuosille 2020 ja 2021
Määrärahan myöntäminen rakennus- ja kiinteistörekisteritietojen kehittämisprojektiin vuosille 2020 ja 2021
Päätös
Kansliapäällikkö päätti myöntää talousarvion kohdasta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat kaupunkiympäristön toimialan palvelu ja luvat -palvelukokonaisuuden käytettäväksi vuosille 2020 ja 2021 yhteensä 120 000 euroa Helsingin kaupungin rakennusten ja kiinteistöjen eri viranomaisten rekisteritietojen (mm. kiinteistöveroluettelo) oikeellisuuden kehittämisprojektin määräaikaisen projektipäällikön palkkaamista varten (projektinumero 1040201071).
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunki on sekä omana työnään että konsulttiselvityksin selvittänyt vuosina 2017, 2018 ja 2020 Verohallinnon kiinteistöveroluettelon ja kaupungin omien rekisteritietojen vastaavuutta. Tehtyjen selvitysten perusteella on todettu, että eri viranomaisten ylläpitämien rekistereiden tiedoissa on olemassa eroavaisuuksia. Helsingin kaupungin mittakaavassa virheellisten tietojen paikantaminen ja niiden korjaaminen kohdekohtaisesti on todettu työlääksi ja runsaasti resursseja vaativaksi prosessiksi.
Rakennus- ja kiinteistötietojen kehittämisprojektia varten on perusteltua palkata määräaikainen projektipäällikkö vuosille 2020-2021, jonka tehtävänä on suunnitella ja osin toteuttaa kaupungin ja Verohallinnon rakennus- ja kiinteistötietojen tarkistamisen ja ylläpidon jatkuvuus sekä systematiikka yhdessä muiden asiaan liittyvien rekisteriviranomaistahojen kanssa.
Verohallinnon ja kaupungin rekisterissä olevien tietojen korjaamiseen ja yhdenmukaistamiseen ei ole olemassa tällä hetkellä vakiintunutta prosessia. Kaupungille ei esimerkiksi tule automaattisesti Verohallinnolta tietoa päivitettyjen rakennustietojen hyväksymisestä verotuksen pohjaksi, vaan kaupungin tulee itse tarkistaa tiedot seuraavan vuoden verotuksesta.
Rakennusten muuttuessa jatkossa entistä monimuotoisemmiksi ja muunneltavammiksi, on oikeiden rakennus- ja kiinteistörekisteritietojen ja näiden rekisterien päivityssystematiikalla korostunut merkitys muun muassa kiinteistöverotuksen oikeudenmukaisen toteutumisen kannalta.
Rekisteritietojen oikeellisuus vaikuttaisi ensi vaiheessa suorimmin kiinteistöveron perusteena oleviin verotusarvoihin ja sitä kautta kaupungille kertyviin kiinteistöverotuloihin sekä kiinteistöveron oikeudenmukaisuuden paranemiseen verovelvollisen näkökulmasta.
Rahoitus tälle määräaikaiselle hankkeelle vuosille 2020-2021 on tarkoituksenmukaista kohdistaa Kaupunginhallituksen käyttövaroista, koska ensi vaiheessa suorin vaikutus rekisteritietojen päivittämisellä tulisi olemaan kaupungin kiinteistöverotuloissa ja sitä kautta kaupungin veropohjan parantamisessa.
Muissa suurissa kaupungeissa on käynnistetty ja tehty vastaavaa rekisteritietojen tarkistamistyötä ja tehdyllä työllä on ollut selkeä vaikutus kiinteistöverotuloja lisäävästi.
Valtiolla on parhaillaan käynnissä muun muassa kiinteistöverotuksen uudistamishanke ja maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistukseen liittyvä rakennetun ympäristön rekisteri ja alusta -hanke, joiden vaikutus kaupungin rekistereihin, rekistereiden kehittämiseen ja niissä olevien tietojen oikeellisuuteen tulee niin ikään selvitettäväksi kehittämisprojektin yhteydessä.
Detta beslut publicerades 08.05.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Riina Kopola, suunnittelijaharjoittelija, puhelin: 09 310 28256