Hankinta, ruoka-, siivous- ja käyttäjäpalvelut, peruskoulut ja ammattiopistot

HEL 2020-006320
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 233 §

Ruoka-, siivous- ja kohdevastaavapalveluiden hankinta ajalla 1.1.2021 - 31.12.2023 (kori 4)

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että Korin 4 ruoka-, siivous- ja kohdevastaavapalvelut ajalle 1.1.2021–31.12.2023 hankitaan seuraavasti:

  • Siivous- ja kohdevastaavapalvelut, ryhmä 1: SOL Palvelut Oy
  • Siivouspalvelut, ryhmät 2, 3, 4 ja 5: RTK-Palvelu Oy
  • Kohdevastaavapalvelut, ryhmät 2, 3, 4 ja 5: SOL Palvelut Oy
  • Ruoka- ja siivouspalvelut, ryhmät 10,11, ja 12:Palmia Oy

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä KNK Palvelut Oy:n (FI28322036) tekemän tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on noin 4,8 miljoonaa euroa, alv. 0 %, sisältäen option.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 8.10.2014 (322 §) hyväksyä silloisen Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu- kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen. Samalla valtuusto hyväksyi palvelutoimintojen siirtämisen 31.12.2014 mennessä perustettavalle palveluyhtiölle (nykyinen Palmia OY) ja hyväksyä sen, että kaupunki alkaa siirtymäkauden (2017-2021) aikana hallitusti ja vaiheittain kilpailuttamaan tarvitsemansa palveluyhtiöön siirretyt palveluja. Kaupungin valtuusto myös kehotti opetuslautakuntaa ja varhaiskasvatuslautakuntaa lisäämään ruokahuollonpalvelujen kilpailutusta seuraavasti: opetusviraston tarpeesta korkeintaan noin 30 prosenttia ja varhaiskasvatuksen tarpeesta korkeintaan 20 prosenttia. Opetuslautakunta (2015 § 195) ja varhaiskasvatuslautakunta (2015 § 124) hyväksyivät 27.10.2015 ruokapalvelujen kohdekohtaisen kilpailutussuunnitelmat kaupungin valtuuston kehotuksen mukaisesti.

Tarjouskilpailu

Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 15.5.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-006320 Ruoka-, siivous- ja kohdevastaavapalveluiden hankinta ajalla 1.1.2021–31.12.2023. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 15.5.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst).

Kilpailutettavat kohteet esiteltiin palveluntarjoajille ajalla 1.–5.6.2020. Tarjouksen jättäminen edellytti kohteisiin tutustumista.

Tarjouspyyntöön liittyvät kysymykset oli esitettävä 15.06.2019 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiin julkaistiin vastaukset 22.6.2020.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 29.6.2020. Määräaikaan mennessä saapui 10 tarjousta:

ISS Palvelut Oy (0906333-1), Kiinteistösiivous Metsänen Oy (1640934-5), KNK Palvelut Oy (FI28322036), Lassila Tikanoja Oyj (1680140-0), Palmia Oy (FI26537623), RTK-Palvelu Oy (FI26593238), Securitas Oy (FI17735185), Siskon Siivous Oy (FI09779129), SMC Palvelut Oy (2510087-6) ja SOL Palvelut Oy (21602991).

Tarjoukset jakautuivat osa-alueittain seuraavasti:

ISS Palvelut Oy:
- Osa-alue 1: Siivous- ja kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 1
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 3: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 5: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 7: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5
- Osa-alue 9: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 5

Kiinteistösiivous Metsänen Oy
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5

KNK Palvelut Oy
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5

Lassila Tikanoja Oyj
- Osa-alue 1: Siivous- ja kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 1

Palmia Oy
- Osa-alue 1: Siivous- ja kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 1
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 3: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 5: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 7: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5
- Osa-alue 9: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 5
- Osa-alue 10: Ruoka- ja siivouspalvelut, Ryhmä 6
- Osa-alue 11: Ruoka- ja siivouspalvelut, Ryhmä 7
- Osa-alue 12: Ruoka- ja siivouspalvelut, Ryhmä 8

RTK-Palvelu Oy
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 3: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 5: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 7: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5
- Osa-alue 9: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 5

Securitas Oy
- Osa-alue 3: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 5: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 7: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 9: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 5

Siskon Siivous Oy
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5

SMC Palvelut Oy
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5

SOL Palvelut Oy
- Osa-alue 1: Siivous- ja kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 1
- Osa-alue 2: Siivouspalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 3: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 2
- Osa-alue 4: Siivouspalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 5: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 3
- Osa-alue 6: Siivouspalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 7: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 4
- Osa-alue 8: Siivouspalvelut, Ryhmä 5
- Osa-alue 9: Kohdevastaavapalvelut, Ryhmä 5

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot, on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajien henkilöstön soveltuvuus koulutuksen ja osaamisen osalta tarkastetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista, jos tarvittava henkilöstö ei ollut tarjouksen tekohetkellä tiedossa.

KNK Palvelut ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia seuraavin osin: KNK Palvelut Oy:llä ei ole aikaisempaa kokemusta koulu ja/tai päiväkotisiivouksista. Tarjouspyynnössä on ollut vaatimuksena, että siivouspalveluja tarjoavalla yrityksellä tai voimavara-alihankkijalla tulee olla vähintään kaksi eri referenssikohdetta koulu- ja/tai päiväkotisiivouksista.

Edellä mainituin perustein KNK Palvelut Oy ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia, joten ko. tarjoajat tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailuun valittiin seuraavat tarjoajat:

Siivous- ja kohdevastaavapalvelut:
ISS Palvelut Oy, Lassila Tikanoja Oyj, Palmia Oy, SOL Palvelut Oy.

Siivouspalvelut:
ISS Palvelut Oy, Kiinteistösiivous Metsänen Oy, Lassila Tikanoja Oyj, Palmia Oy, RTK-Palvelu Oy, Siskon Siivous Oy, SMC Palvelut Oy ja SOL Palvelut Oy.

Kohdevastaavapalvelut:
ISS Palvelut Oy, Lassila Tikanoja Oyj, Palmia Oy, RTK-Palvelu Oy, Securitas Oy ja SOL Palvelut Oy.

Ruoka- ja siivouspalvelut:
Palmia Oy.

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan tarjousten vertailu tehtiin seuraavasti:

Siivous- ja kohdevastaavapalveluissa (yhdistelmä), siivous- ja kohdevastaavapalveluissa hinnan painoarvo oli kussakin osa-alueessa 70 pistettä ja laadun painoarvo max. 30 pistettä. Laatuarviointi jakautui kaikissa kolmessa osa-alueessa kahteen erilliseen laatua käsittelevään kysymykseen, johon tarjoajat antoivat vastaukset ja vastaukset arvioitiin. Kummastakin vastauksesta oli mahdollista saada 15 laatupistettä. Kysymykset ja tarjoajien vastauksista tehdyt laatuarvioinnit ovat tämän päätökseen liitteenä (liite 2, liite 3 ja liite 4).

Ruoka- ja siivouspalveluissa hinnan painoarvo oli 60 pistettä ja laadun 40 pistettä. Laatupisteet jakautuivat kolmeen kysymykseen josta ensimmäisestä oli mahdollista saada 20 pistettä, toisesta ja kolmannesta kummastakin 10 pistettä. Laatuarvioita ei tehty, koska määräaikaan mennessä saapui vain yksi tarjous.

Tarjouskilpailun tulos

Hinta- ja laatuvertailut sekä laatupisteet perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteinä.

Ruoka- ja siivouspalveluissa ei varsinaista tarjousten vertailua tehty, koska määräaikaan mennessä saapui vain yksi tarjous.

Vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:

  • Siivous- ja kohdevastaavapalvelut: SOL Palvelut Oy (ryhmä 1).
  • Siivouspalvelut, RTK-Palvelu Oy (ryhmät 2, 3, 4 ja 5).
  • Kohdevastaavapalvelut: SOL Palvelut Oy ryhmät 2, 3, 4 ja 5.
  • Ruoka- ja siivouspalvelut, Palmia Oy (ryhmät 10,11, ja 12)

Vastuullisuus

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Palveluntuottajien edellytetään tuottavan sekä ruoka-, siivousettä käyttäjäpalvelut kestävien periaatteiden mukaisesti. Palveluntuottajien toiminnan tulee tukea asiakkaan ja toimipisteen toiminnan periaatteita jätteiden määrän ja haitallisuuden vähentämisessä, niiden lajittelussa, säilyttämisessä sekä kierrättämisessä. Palveluntuottaja vastaa siitä, että lajitellut jätteet ja kierrätettävät materiaalit toimitetaan niille tarkoitettuihin kierrätysastioihin. Palveluntuottajan on koulutettava ja ohjattava henkilöstöään ympäristöasioissa. Siivouspalvelujen tarjoajalla tulee olla ympäristöä säästävät siivousmenetelmät ja tarvittavat koneet ja laitteet palvelun tuottamiseksi.

Vähimmäisvaatimusten lisäksi ruokapalveluissa laadun yhtenä arviointikriteerinä on käytetty Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman toteuttamista.

Sosiaalisena kriteerinä on käytetty työllistämisvelvoitetta. Työllistämisehto astuu voimaan, kun sopimusten arvonlisäveroton arvo ilman optiota ylittää 800 000 euroa (800 000 euroa=1 työllistettävä, 1 600 000 euroa=2 työllistettävää, 2 400 000 euroa=3 työllistettävää jne.).

Sopimuksen teko

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta. Sopimusta voidaan jatkaa 19 kk optiokaudella. Tilaaja tekee päätöksen optiokauden käyttöönotosta viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Ruokapalveluihin liittyy liikkeenluovutusehto.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 28.09.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Sirpa Jalovaara, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43246

sirpa.jalovaara@hel.fi

Erja Hammarén, puhtaspalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 20464

erja.hammaren@hel.fi

Bilagor

1. Liite 1. Tarjousvertailu
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Liite 2. Siivous- ja kohdevastaavapalvelun laatuarviointi
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Liite 3. Siivouspalvelujen laatuarviointi
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Liite 4. Kohdevastaavapalvelun laatuarviointi
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.