Tarveselvitys, korvaava uudisrakennus, Kottby grundskola
Godkännande av behovsutredning gällande ersättande nybyggnad på Pohjolagatan 45 för Kottby lågstadieskola och förskoleundervisning
Beslut
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att godkänna den nybyggnad som ska förverkligas på adressen Pohjolagatan 45 och som ska ersätta Kottby grundskolas och förskoleundervisningens lokaler och föreslog att fostrans- och utbildningsnämnden godkänner beslutet. Svenska sektionen betonar att man i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projektet ska fortsättningsvis beakta personalens och de lärandes synpunkter på hur lokalerna kunde utvecklas.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Kottby lågstadieskola ligger inom elevupptagningsområdet för det svenskspråkiga norra området. Enligt den senaste befolkningsprognosen för elevupptagningsområdet kommer antalet elever i åldern 7–15 år att öka med cirka 100 fram till slutet av år 2030.
Kottby lågstadieskola har verksamhet på två adresser, Pohjolagatan 45 och Parisgränden 2 A2. De nuvarande lokalerna är otillräckliga: det ökande servicebehovet inom området kan inte tillgodoses.
Det ersättande nybygge som förverkligas i Kottby på adressen Pohjolagatan 45 ska inhysa årskurserna 1–9, cirka 500 elever och 50 barn som deltar i förskoleundervisning inom småbarnspedagogiken. Nybygget ersätter Kottby lågstadieskolas lokaler på Pohjolagatan 45 och Parisgränden 2 A2, Åshöjdens grundskolas tilläggslokal på Sturegatan 23, Daghemmet Fenix lokal på Kottbyvägen 11 och Daghemmet Sesams, Parisgränden 4, lokaler för förskoleundervisning.
De nya lokalerna tas i bruk inredda senast i augusti 2024. Det är möjligt att flexibelt ordna förskoleundervisning och grundläggande utbildning i dem och därigenom tillgodose de föränderliga behoven inom det växande området. Det ersättande nybygget möjliggör ca 100 nya elevplatser. I samband med dimensioneringen av lokalerna har det beaktats att lokalerna ska kunna användas flexibelt.
Tjänsterna kan anordnas bättre genom lokalprojektet
Man följer regelbundet med på områdes- och stadsnivå behovet av fostrans- och utbildningstjänster och att platserna räcker till. I samband med planeringen av servicenätet har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under byggnad tagits i beaktande. I storleken av verksamhetsstället har utvecklingen på lång sikt inom hela serviceområdet beaktats: befolkningsprognosen, bostads- och affärsbyggandet samt trafikarrangemangen.
Nuvarande Kottby lågstadieskola inhyser årskurs 1–6 och hör till det norra svenskspråkiga elevupptagningsområdet. Skolan har 173 elever och har för tillfället verksamhet på två adresser. En del av förskole- och nybörjarundervisningen är förlagd till Arabias kvartersskolas lokaler på Parisgränden. Vid övergång till högstadiet flyttar eleverna till en tredje adress, Sturegatan 6, dvs. till Åshöjdens grundskola.
Enligt befolkningsprognosen från år 2019 ökar antalet barn och unga som söker sig till de svenskspråkiga tjänsterna år 2019–2030: ifråga om barn i småbarnspedagogikålder med cirka 30 barn, ifråga om barn i åldern 7–12 år med cirka 45 elever och ifråga om unga i åldern 13–15 år med cirka 70 elever.
De nuvarande undervisningslokalerna inom området är otillräckliga och ökningstrycket koncentreras särskilt till Åshöjdens verksamhetsställe, som behöver tilläggslokaler redan hösten 2020. På Pohjolagatan har det också varit utrymmesbrist en längre tid, dess lokaler är dimensionerade för 150 elever. Allt sedan år 2017 har man använt hyrda tilläggslokaler på Parisgränden för årskurs 1–2 och förskoleundervisningen inom småbarnspedagogiken. Dessa lokalers kapacitet är sammanlagt cirka 35 barn och hyresavtalet för lokalerna är 5-årigt.
De nuvarande lokalerna uppfyller inte till alla delar de mål som ställts upp för verksamheten i läroplanen och planen för småbarnspedagogik. För att säkerställa en enhetlig skolstig bör man ordna tjänsterna på en adress, vilket innebär att man behöver lokaler för en svenskspråkig grundskola för 500 elever och svenskspråkig förskoleundervisning för 50 barn.
Nya servicelokaler stöder barnens vardag
De trygga, hälsosamma och tillräckliga lokaler som ska förverkligas i nybyggnaden skapar goda förutsättningar för skolans och daghemmets verksamhet och tillgodoser de svenskspråkiga servicebehoven inom det norra området.
Lokalerna planeras så att de är tillgängliga och lämpliga för alla barn, samt utgör en lärmiljö som stöder barnets uppväxt och utveckling. I planeringen av verksamheten delaktiggörs utöver personalen också barnen, de unga och familjerna. Genom lokalerna är det möjligt att öka den sociala gemenskapen inom området.
Lokalerna främjar förverkligandet av planen för småbarnspedagogiken och läroplanen för den grundläggande utbildningen
I projektet förverkligas pedagogiskt mångsidiga, ändamålsenligt dimensionerade och flexibla lokaler för den grundläggande utbildningen och förskoleundervisningen. Lokalerna främjar verksamheten och säkerställer att de lärande har en god miljö att lära sig och växa upp i. Lokalerna planeras i enlighet med dimensioneringsprinciperna och planeringsanvisningarna på stadsnivå och möjliggör förverkligandet av målen i läroplanen för den grundläggande utbildningen och planen för småbarnspedagogiken. De tekniska lösningarna möjliggör förvärvande av färdigheter som behövs i informationssamhället och ökar förståelsen för och kunnandet i teknologi i Helsingfors. I lokalprogrammet har skolans betoning på musikundervisning beaktats.
Nybyggnaden kommer att ligga i en tät stadsstruktur. Från skolans rastgårdar finns direkta förbindelser till skolans områden för aktiviteter av olika slag och till den bredvidliggande Meurman-parken. Gårdsområdena utrustas med lekredskap för att främja den fysiska aktiviteten och målen i läroplanen. I samband med att gårdsområdena planeras och utrustas beaktas säkerheten, möjligheten till övervakning och fysiska aktiviteter, den sociala samhörigheten och möjligheten att använda gården mångsidigt för lärande och lekar.
Gårdsområdena erbjuder mångsidiga förhållanden för lek och motion för barnen inom förskoleundervisningen och i skolan samt för invånarna inom området. Avlämnings- och upplockningstrafiken kommer att förläggas skiljt från servicetrafiken. Lokalerna kan anpassas, vilket möjliggör effektiv användning av dem för till exempel kultur-, motions- och andra evenemang. Med en ändamålsenlig och trygg lokalplanering stöds aktivt invånarbruk av lokalerna.
De nya lokalernas inverkan på kostnaderna för lokalerna och verksamheten
Nybygget för Kottby grundskola och förskoleundervisningen är till sin storlek 3 740 m² bruksyta. Stadsmiljösektorn har uppskattat den totala hyran till cirka 121 715 euro/m²/mån., dvs. cirka 1 460 575 euro/år.
Till kostnaderna för att inleda verksamheten hör bl.a. inredning första gången, material, utrustning och anordningar. I det här projektet avsätts 616 800 euro för nyss nämnda ändamål (kostnader för informations- och kommunikationsteknik ingår inte). De uppskattade flyttkostnaderna är cirka 69 000 euro, de uppskattade städkostnaderna cirka 88 200 euro/år. De årliga kostnaderna för den planerade verksamheten är sammanlagt cirka 4 148 600 euro/år.
Att förskoleundervisning och en grundskola placeras i samma fastighet och den gemensamma användningen av lokalerna innebär att lokalerna är anpassningsbara och kostnadsmässigt en ekonomisk lösning. Därtill främjar det en enhetlig lärstig. Lokaler som används gemensamt är till exempel matsalen, lokalerna för slöjdfärdigheter och gymnastiksalen.
Stadsmiljösektorn utreder hur behovet av tillfälliga lokaler ska lösas i projektplaneringsskedet.
Delaktiggörande och annan gemensam beredning
Behovsutredningen har utarbetats genom ett samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. För skolorna i det norra området ordnades hösten 2019 ett informationstillfälle kring servicenätet. Till informationstillfället inbjöds utöver personalen representanter för vårdnadshavarna. Skolans och förskoleundervisningens personal delaktiggörs i planeringen av byggnaden under projekt-, den allmänna och realiseringsplaneringen. En pedagogisk plan för skolan förverkligas hösten 2020. Vårdnadshavarna delaktiggörs i planeringen av verksamheten.
Fostrans- och utbildningssektorn betonar att barnens, de ungas och personalens synpunkter på hur lokalerna kunde utvecklas ska beaktas i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projektet med hjälp av områdescheferna och utvecklingslärare. I projektplaneringsskedet beslutas också skolans slutliga namn.
Fostrans- och utbildningsnämnden beslutar om tilläggslokaler
I enlighet med 10 kap. 1 § 3 mom. 4 punkten i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar fostrans- och utbildningsnämnden om huruvida behovsutredningen för lokalprojektet ska godkännas.
Detta beslut publicerades 30.09.2020
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, telefon: 09 310 15124
Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219
Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014