IHankinta, CT hankintaoikeudelliset asiantuntijapalvelut
Hankinta, ICT-hankintojen juridisia asiantuntijapalveluita ja hankinta-asiantuntijapalveluita koskeva puitejärjestely
Päätös
Toimialajohtaja päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti tehdä puitejärjestelyä koskevat hankintasopimukset alla mainittujen tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti seuraavasti:
Osa-alue 1: ICT-hankintojen juridiset asiantuntijapalvelut
1. Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy
2. PTCServices Oy
Osa-alue 2: ICT-hankintojen hankinta-asiantuntijapalvelut
1. Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy
2. PTCServices Oy
Toimialajohtaja päätti hylätä Silver Planet Oy:n tarjouksen, koska tarjous ei ole tarjouspyynnön ehtojen mukainen.
Hankinnan arvioitu ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on 1 000 000 euroa mahdolliset optiokaudet mukaan lukien. Arvioitu ennakoitu arvo sisältää ICT-hankintojen juridiset asiantuntijapalvelut arviolta 600 000 euroa ja ICT-hankintojen hankinta-asiantuntijapalvelut arviolta 400 000 euroa.
Hankinnan sopimuskausi on 12 kk. Tilaajan niin päättäessä sopimusta voidaan jatkaa alkuperäisillä vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä, enintään kahdeksi (2) vuodeksi yhden (1) vuoden kerrallaan (1+1).
Sopimus ei sisällä tilaajalle määräostovelvoitetta eikä tuota palveluntuottajalle yksinoikeutta palvelujen tuottamiseen tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet eikä hankintasopimusta voida tehdä ennen sitä. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Hankintasopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan erikseen myöhemmin tehtävällä hankintasopimuksella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätöksen perustelut
Puitejärjestelyllä hankitaan juridisia asiantuntijapalveluita ja hankinta-asiantuntijapalveluita hankintalain (1397/2016) kynnysarvot ylittäviin ja alittaviin ICT-hankintakilpailutuksiin.
Hankinta on jaettu kahteen (2) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: ICT-hankintojen juridiset asiantuntijapalvelut
Osa-alue 2: ICT-hankintojen hankinta-asiantuntijapalvelut
Tarjoajan tarjous voi koskea yhtä tai kumpaakin osa-aluetta.
Kumpaankin osa-alueeseen valitaan kolme (3) vertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen tehnyttä tarjoajaa, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 16.9.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-006697 ICT-hankintojen juridiset asiantuntijapalvelut ja hankinta-asiantuntijapalvelut sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoitukseen 1.10.2020.
Kysymyksessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) liitteen E mukainen palveluhankinta, joka toteutettiin avoimella menettelyllä.
Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 16.9.2020 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.
Saadut tarjoukset
Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Helsingin kaupungin tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta. Asetettuun määräaikaan 15.10.2020 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: PTCServices Oy, Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy ja Silver Planet Oy. Jätetyt tarjoukset osa-alueittain on tuotu esille taulukossa 1.
Tarjoaja | Osa-alue 1 | Osa-alue 2 |
PTCServices Oy | X | X |
Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy | X | X |
Silver Planet Oy | X | |
Taulukko 1 |
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnön kohdassa ”Soveltuvuusvaatimukset” on esitetty tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu, lukuun ottamatta hankintalain 80 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä valituilta tarjoajilta.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjouspyynnössä on osa-alueella 2, ICT-hankintojen hankinta-asiantuntijapalvelut, nimettyjä asiantuntijoita koskeva vaatimus. Tarjouspyynnössä kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on vaatimus: Tarjoajan tulee nimetä vähintään kaksi (2) ICT hankinta-asiantuntijaa, jotka ovat suorassa työsuhteessa tarjoajaan tai osakkaana tarjoajayrityksessä ja jotka vastaavat palvelun suorittamisesta tilaajalle.
Hankintalain (1397/2016) 77 §:n mukaan hankintayksikkö voi palveluhankinnoissa vaatia, että tarjoaja tai ryhmittymän jäsen itse toteuttaa tietyt kriittiset tehtävät.
Silver Planet Oy on nimennyt tarjoamalleen osa-alueelle kaksi ICT-hankinta-asiantuntijaa, joista toinen nimetty asiantuntija on tarjoajan tarjouksen mukaan tarjoajan alihankkijayrityksestä. Silver Planet Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen tältä osin.
PTCServices Oy:n ja Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy:n tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jota vertaillaan halvimman hinnan perusteella.
Vertailuperusteena on käytetty halvinta hintaa, koska hankintaan liittyvät laatuvaatimukset on huomioitu tarjoajan soveltuvuusvaatimuksissa ja hankinnan kohdetta koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.
Osa-alueet vertaillaan omana kokonaisuutena. Vertailuhintana käytetään tarjoajan osa-alueelle hankittavalle palvelulle ilmoittamaa tuntihintaa. Tarjotut vertailuhinnat osa-alueittain käyvät ilmi liitteestä Vertailutaulukko.
Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen annetun tuntihinnan perusteella halvimmasta hinnasta kalleimpaan erikseen kummallakin osa-alueella. Kummallakin osa-alueella järjestyksessä kolme (3) ensimmäistä tarjoajaa valitaan palveluntuottajaksi, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Asiantuntijavalinta (tilaukset) puitejärjestelyssä tehdään kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisessa järjestyksessä, jos tilaaja arvioi, että hankinnan ennakoitu arvo alittaa kuusikymmentätuhatta (60 000) euroa ilman arvonlisäveroa.
Tilaajalla on oikeus määritellä toimeksiantokohtaisesti toimeksiannon laajuus, sisältö, toimeksiantoon käytettävät palveluntuottajan tarjouksessaan nimeämät henkilöt tai henkilöiden vaativuustaso, aikataulu, tulosten toimitustapa ja toimeksiantoon käytettävät enimmäistuntimäärät. Palveluntuottaja antaa hankintakohtaiseen toimeksiantoon tarjouksen, jossa se esittää edellä mainitut asiat sekä työn kattohinnan, joka perustuu palveluntuottajan tarjouksessaan henkilöryhmille antamiin aikaveloitusperusteisiin yksikköhintoihin.
Sopimuksen mukaiset toimeksiannot tilataan ensisijaisesti puitejärjestelyä koskevan hankintapäätöksen mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisessa järjestyksessä ensimmäisenä olevalta palveluntuottajalta, jolla on toimeksiantoon vaadittavat resurssit ja lisäksi käytettävissä tehtävään vaadittavaa pätevää työvoimaa työn toteuttamiseen.
Mikäli etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon sisällöstä, aikataulusta, henkilöistä ja tuntimäärästä tai muista tilaajan tilauksessaan edellyttämistä vaatimuksista, käynnistetään neuvottelut etusijajärjestyksessä seuraavana olevan palveluntuottajan kanssa.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa myös seuraavilla perusteilla:
- yksittäiseen toimeksiantoon liittyvään palvelupyyntöön/tilaukseen ei ole saatu vastausta kahden (2) työpäivän kuluessa tai muutoin pyydetyssä aikataulussa
- palveluntuottaja katsotaan esteelliseksi (esim. palveluntuottaja toimii myös tarjoajan konsulttina samassa hankinnassa)
- toimeksianto on jatkoa edelliseen työvaiheeseen ja tehtävän kokonaistaloudellisuuden kannalta on edullisempaa tilata toimeksianto samalta palveluntuottajalta kuin edellinen työvaihe
- palveluntuottajalla on käynnissä tähän puitejärjestelyyn liittyviä, palveluntuottajasta johtuvista syistä myöhässä olevia toimeksiantoja
- toimeksiantojen laatu ei vastaa toimeksiannoissa edellytettyä tasoa
Mikäli joku edellä olevista ehdoista täyttyy, tarjous voidaan pyytää seuraavaksi kokonaistaloudellisesti edullisimmalta tehtävään soveltuvalta palveluntuottajalta. Samoin toimitaan, mikäli palveluntuottajien määrä vähenee sopimuskauden aikana. Jos yhdenkään palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon suorittamisesta, voidaan työ kilpailuttaa erikseen.
Mikäli tilaaja poikkeaa kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesta järjestyksestä sen takia, että toimeksiannot ovat myöhässä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa edellytettyä tasoa, poikkeamisen edellytyksenä on lisäksi, että tilaaja on reklamoinut edellä mainituista tilanteista kirjallisesti palveluntuottajalle. Palveluntuottajalta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja palveluntuottaja on antanut tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti. Mikäli palveluntuottaja ilmoittaa toimeksiantokohtaista tarjousta pyydettäessä kapasiteettinsa olevan varattu, huomioidaan tämä kyseisessä toimeksiannossa, mutta asia ei vaikuta seuraavien toimeksiantojen valmisteluun.
Asiantuntijavalinta puitejärjestelyssä tehdään minikilpailutuksella, jos tilaaja arvioi, että hankinnan ennakoitu arvo on vähintään kuusikymmentätuhatta (60 000) euroa ilman arvonlisäveroa. Minikilpailutus järjestetään osa-alueittain niiden palveluntuottajien välillä, joiden kanssa tilaajalla on voimassa oleva puitesopimus minikilpailutuksen ajankohtana.
Minikilpailutuksessa tilaaja määrittelee hankinnan kohteena olevan palvelun sisällön, työn tuloksen ja muut erityistarpeet. Tilaaja voi käyttää minikilpailutuksen valintaperusteena halvinta hintaa tai kokonaistaloudellista edullisuutta. Jos tilaaja käyttää valintaperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta, tilaaja voi käyttää hinnan lisäksi vertailuperusteena esitettyjen henkilöresurssien kokemusta ja osaamista hankinnan kohteesta. Muita vertailuperusteita ei voi käyttää.
Jos tilaaja käyttää valintaperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta, laadun ja hinnan prosentuaalinen vaihteluväli vaihtelee 30 – 70 %, riippuen kilpailutettavasta hankinnasta ja sen sisällöstä. Tilaaja täsmentää valintaperusteen ja tarvittaessa vertailuperusteet ja niiden painoarvot minikilpailutuksen tarjouspyynnössä. Tilaaja valitsee saaduista tarjouksista parhaan käyttäen minikilpailutuksen tarjouspyynnössä ilmoitettua valintaperustetta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 29.10.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Alexandra Ora, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23792