Hankinta, tutkimus, Helsinkiläisten liikkumistottumukset vuonna 2020

HEL 2020-006746
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2020 -kyselytutkimus

Enhetschef

Päätös

Liikenteenhallintayksikön päällikkö päätti hyväksyä Taloustutkimus Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Taloustutkimus Oy:ltä Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2020 -kyselytutkimuksen toteuttamisen arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 34 900,00 euroa.

Liikenteenhallintayksikön päällikkö päätti hylätä Feelback Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla palvelusopimuksella.

Päätöksen perustelut

Hankinnan perustiedot

Helsinkiläisten liikkumistottumukset on Helsingin kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupalvelun teettämä kyselytutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää helsinkiläisten tekemien kaupungin sisäisten matkojen kulkutapajakaumaa, määrää ja tarkoitusta.

Helsingin liikennejärjestelmän kehittämisessä tavoitteena on kestävien kulkutapojen osuuden kasvu. Tavoitteen toteutumista seurataan tutkimuksen tuottaman kulkutapajakauman avulla.

Tutkimus on teetetty ensimmäisen kerran vuonna 2010, ja vuodesta 2012 alkaen vuosittain. Hankinnan kohteena on vuoden 2020 kyselytutkimuksen toteuttaminen.

Hankintamenettely

Hankinta toteutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän HEL 2020-001031/Liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut sisäisenä kilpailutuksena.

Kilpailutus perustuu 1.6.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-006746. Tarjouspyyntö lähetettiin dynaamisen hankintajärjestelmän osa-alue 7. Kyselytutkimukset kohteeseen 7.2 Liikkumistottumus- ja matkapäiväkirjatutkimukset hyväksytyille tarjoajille.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista 5.6.2020 klo 10:00 mennessä.

Saadut tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.6.2020 klo 10:00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät ISS-Otantatutkimus Oy, Taloustutkimus Oy ja Feelback Oy.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin toimeksiantoon nimettävälle projektipäällikölle vähimmäisvaatimukseksi vähintään viisi (5) vuotta alan työkokemusta sekä aiempaa työkokemusta vähintään kolmesta (3) toimeksiantoa vastaavan työn projektipäällikkötehtävästä viimeiseltä viideltä (5) vuodelta. Esitettyjen töiden tuli olla alkanut aikaisintaan 1.6.2015. Esitettyjen töiden tuli olla valmiita töitä. Toimeksiantoa vastaavalla työllä tarkoitettiin liikenteeseen tai liikkumiseen liittyvää puhelinhaastatteluin tehtävää kyselytutkimusta, jonka otoskoko on vähintään 1 000 henkilöä, ja jonka tulokset laajennetaan vastaamaan laajempaa perusjoukkoa.

Feelback Oy:n tarjouksessa esitetyn projektipäällikön työkokemus vaaditusta vähintään kolmesta toimeksiantoa vastaavasta työstä ei täyttynyt. Yhden toimeksiannon otoskoko ei vastannut vaadittua vähintään 1 000 henkilöä. Hankinnan kohteena oleva toimeksianto koskee vuoden 2020 eli yhden vuoden kyselytutkimuksen toteuttamista, jolloin toimeksiantoa vastaavan työn otoskoko projektipäällikön työkokemuksena esitetystä toimeksiannosta tulisi esittää yhden tutkimuskerran osalta eikä seurantatutkimuksen vuosittaisten tutkimuskertojen yhteenlaskettuja otosmääriä voida katsoa yhdeksi otokseksi. Feelback Oy:n tarjous hylätään.

ISS-Otantatutkimus Oy:n ja Taloustutkimus Oy:n tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- Hinta, painoarvo 30 %
- Laatu, painoarvo 70 %

HINTA, 30 pistettä
Hintapisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja jonka vertailuhinta on alin, saa täydet pisteet ja muut suhteessa tähän kaavalla:

pienin annettu vertailuhinta
-------------------------------------------* 30
tarjottu vertailuhinta

Hintapisteet lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.

LAATU, 70 pistettä

Laatuarvioinnin vertailuperusteet on ilmoitettu tarjouspyynnössä seuraavasti:

Projektipäällikön asiantuntemus, maksimissaan 40 pistettä

Projektipäällikön asiantuntemusta arvioidaan laadullisesti suhteessa toimeksiannon sisältöön ja tavoitteisiin tarjoajan tarjouksen liitteestä Projektipäällikön asiantuntemus. Projektipäällikön asiantuntemuksen arvioinnissa painotetaan esitettyjen töiden vastaavuutta tarjouspyynnön liitteenä olevan työohjelman tavoitteisiin.

40 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset erinomaisesti. Esimerkkityöt osoittavat projektipäälliköllä olevan laajaa kokemusta laajuudeltaan ja sisällöltään vastaavista töistä, jonka pohjalta hanke voidaan toteuttaa tavoitteiden mukaisesti.

25 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset hyvin. Esimerkkityöt osoittavat projektipäälliköllä olevan kokemusta vastaavista töistä, joiden pohjalta hanke voidaan toteuttaa.

10 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset tyydyttävästi. Esimerkkitöiden perusteella projektipäälliköllä on niukasti kokemusta vastaavista töistä.

0 pistettä = Työryhmän asiantuntemus ei vastaa tilaajan asettamia vaatimuksia (tarjous hylätään).

Tarkennettu työohjelma, maksimissaan 30 pistettä

Tarjoajan tarkennetun työohjelman sisältöä ja painotuksia arvioidaan suhteessa tarjouspyynnön liitteenä olevan työohjelman tavoitteisiin ja määrityksiin.

30 pistettä = Työohjelma vastaa erinomaisesti toimeksiannon vaatimuksia. Työohjelma on selkeä ja johdonmukainen. Toteuttamistapa, menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat erinomaisesti asetettujen tavoitteiden toteutumista ja antaa realistisen kuvan työn toteuttamiskelpoisuudesta ja sujuvuudesta. Kokonaistuntimäärä on riittävä ja työtunnit jakautuvat parhaassa suhteessa työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.

20 pistettä = Työohjelma vastaa hyvin toimeksiannon vaatimuksia. Toteuttamistapa, menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kokonaistuntimäärä on riittävä ja työtunnit jakautuvat järkevästi työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.

10 pistettä = Työohjelma sisältää tarjouspyynnössä edellytetyt kohdat ja on toteuttamiskelpoinen. Kokonaistuntimäärä ja työtuntien jakautuminen tukevat tyydyttäväsi asetettujen tavoitteiden toteutumista.

0 pistettä = Työohjelma sisältää vähäisesti informaatiota, on epätarkka tai vastaa heikosti asetettuja tavoitteita (tarjous hylätään).

Annetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous.

Alla olevasta taulukosta käy ilmi tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet sekä sijoitus.

 
ISS-Otantatutkimus  Oy
Taloustutkimus Oy
HINTA
 
 
Tarjouksen vertailuhinta
41 500,00 €
34 900,00 €
Hintapisteet
25,229
30,000
LAATU
 
 
Projektipäällikön asiantuntemus pisteet
25
40
Tarkennettu työohjelma pisteet
30
20
PISTEET YHTEENSÄ
 
 
Tarjouksen hinta- ja laatupisteet yhteensä
80,229
90,000
Sijoitus
2
1

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Taloustutkimus Oy.

Päätöstoimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaisesti liikenteenhallintayksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 60 000 euroon (alv 0 %) saakka. Liikenteenhallintayksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 22.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Moilanen, liikennetutkija, puhelin: 09 310 21385

katja.moilanen@hel.fi

Marko Mäenpää, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37339

marko.maenpaa@hel.fi

Beslutsfattare

Marko Mäenpää
yksikön päällikkö