Vuokraus- ja myyntiperiaatteet, toimitilatontin (KTY) Sörnäinen, Työpajanpiha, tontti 10575/29
Arrende- och försäljningsprinciper för en tomt för verksamhetsbyggnader (Sörnäs, Verkstadsgatan, tomten 10575/29)
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för tomten 10575/29 för verksamhetsbyggnader i Sörnäs i enlighet med bilaga 1.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplane- och tomtuppgifter
För området gäller detaljplaneändringen nr 12390, som godkändes av stadsfullmäktige 19.4.2017, § 195, och trädde i kraft 2.6.2017. Tomten 10575/29 är i detaljplanen upptagen som kvartersområde för verksamhetsbyggnader (KTY). Tomten har byggrätt för 10 000 m² vy och en areal på 2 452 m², och där får byggas ett kontorshus i 3–10 våningar.
En karta över läget och en karta över det reserverade området finns som bilaga 2 till förslaget.
Beslut om reservering
Stadsstyrelsens näringslivssektion beslutade 9.12.2019, § 45, reservera tomten för Lindström Invest Oy till 31.12.2020 med tanke på planering av ett kontorsprojekt. Planeringen har fortskridit i enlighet med beslutet om reservering och för projektet har nu sökts bygglov. Tomten är utarrenderad kortfristigt för ansökan om bygglov.
Projektplanen finns i bilagematerialet.
Arrende- och försäljningsprinciper
Enligt arrendeprinciperna kan tomten utarrenderas med ett långfristigt arrendeavtal eller också säljas. Arrendeavtalet gäller i ungefär 60 år och utlöper 31.12.2080. Årsarrendet och försäljningspriset bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet oktober 1951 = 100 motsvaras av priset 26 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde ca 511 euro/m² vy).
Värdet har bestämts med hjälp av ett värderingsutlåtande från två utomstående värderare. Utifrån våningsytan enligt detaljplanen och priserna ovan blir årsarrendet för tomten ca 271 000 euro och försäljningspriset ca 5,1 miljoner euro.
Utlåtandena finns i bilagematerialet.
På tomten finns en av staden byggd ramp till Stadsmiljöhuset, som för närvarande är i stadens ägo. Rampen används för infart till källarparkeringen i flera byggnader i kvarteret. Kostnaderna för rampbygget ska betalas av entreprenörerna i kvarteret. Efter att ersättningarna för rampkostnaderna har kommit in från dem, kan äganderätten till rampen överlåtas utan vederlag till den som köper tomten 10575/29 eller alternativt den som äger Stadsmiljöhuset. Förhandlingar om överföring av äganderätten till rampen är aktuella.
Riktlinjer för tomtöverlåtelse
Stadsstyrelsen har 1.4.2019, §220, godkänt Helsingfors riktlinjer för tomtöverlåtelse med preciserande tillämpningsanvisningar. Enligt riktlinjerna för tomtöverlåtelse (3.2) överlåter staden efter projektentreprenörens val bland annat kontorstomter genom försäljning eller genom utarrendering med köpoption.
Befogenheter och verkställighet
Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.
Stadsstyrelsen har befogenheter att besluta om försäljning av fast egendom då försäljningspriset överskrider 5 miljoner euro men uppgår dock till högst 10 miljoner euro (FS 7 kap. 1 § 6 punkten, Stn 18.9.2017, § 865).
Om stadsfullmäktige beslutar om arrendeprinciperna kommer stadsstyrelsen att bemyndiga tomtchefen eller den som tomtchefen förordnar att utarrendera eller sälja tomten.
Kaupunginhallitus 28.09.2020 § 594
Päätös
A)
Kaupunginhallitus vahvisti Sörnäisissä sijaitsevan toimitilatontin 10575/29 myyntiperiaatteet liitteen 1 mukaisesti, ehdolla että kaupunginvaltuusto hyväksyy tontin 10575/29 vuokrausperiaatteet.
B)
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa Sörnäisissä sijaitsevan toimitilatontin 10575/29 vuokrausperiaatteet liitteen 1 mukaisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 11.08.2020 § 403
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että:
- Sörnäisissä sijaitsevan toimitilatontin 10575/29 vuokraus- ja myyntiperiaatteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti.
- Tonttipäällikkö tai tämän valtuuttama oikeutetaan vuokraamaan tai myymään tontti 10575/29.
Esittelijä
Lisätiedot
Ilkka Aaltonen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36441
Detta beslut publicerades 22.10.2020
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251