Hankinta, juridinen ICT-konsultointipalvelu, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-006841
Ärendet har nyare handläggningar
§ 13
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

ICT-konsultointipalvelun hankinta, KPMG Oy Ab

Förvaltningschef

Päätös

Hallintopäällikkö päätti Haitaton 2.0 sovellushankintaa koskevan juridisen ICT-konsultointipalvelun ja tarjoukseen sisältyvän tietosuojavaikutusten arvioinnin hankkimisesta KPMG Oy Ab:ltä sen 29.4.2020 antaman tarjouksen mukaisesti 56 400 euron (alv 0 %) kattohintaan. Kattohinta pitää sisällään tarjouksessa esitetyn, mahdollisen tietosuojavaikutusten arviointia koskevan arvoltaan enintään 19 950 euron (alv 0 %) lisätyöoption. Lisätyöstä tehdään erillinen tilaus. Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Päätöksen perustelut

Haitaton 2.0 sovellushankinta on osa kaupungin katutöiden kehittämisen projektia, jonka toteuttamisella suunnitellussa aikataulussa on keskeinen merkitys projektin kokonaisuudelle. Hankinnan kohteena on laajan, katutöistä aiheutuvien haittojen kaupunkitasoisen hallinta- ja tarkastelujärjestelmän kehittäminen. Järjestelmä linkittyy useisiin olemassa oleviin järjestelmiin, hyödyntää laajassa mittakaavassa muun muassa kaupungin omaa sekä ulkopuolisten toimijoiden tuottamaa paikkatietoa älykkääseen haitta-analysointiin. Järjestelmä muodostuu useasta käyttäjäprofiilista ja sillä arvioidaan olevan kehityksen loppuvaiheessa kymmeniä tuhansia päivittäisiä käyttäjiä viranomaisista kaupunkilaisiin. Hanke on siten hyvin vaativa ja moniulotteinen ja sen hankinta- ja sopimusoikeudellinen läpivienti edellyttää vahvaa juridista osaamista ja kokemusta.

Akuutista resurssivajeesta johtuen kaupunkiympäristön toimialalla ei ole tällä hetkellä osoittaa hankkeeseen omaa ICT-hankintoja tehtävänään hoitavaa lakimiestä. KPMG Oy Ab:llä on osoittaa hankkeeseen ICT-hankinta- ja sopimusjuristiresurssit, joilla on hankkeeseen vaadittavaa hankinta- ja sopimusoikeudellista osaamista.

Kyse on hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon alle jäävästä, nk. pienhankinnasta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankinta kohdennetaan tietohallinnon tilille 450001 projektinumero 28000000012810009 ja Bosti-tilauksen tekee tietohallintopäällikkö.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 21.4.2020 § 220 mukaan hallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron suuruisiin hankintoihin. Hallintopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 22.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kari Vuorinen, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 38240

kari.vuorinen@hel.fi

Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405

tuija.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö