Hankinta, digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja ylläpitopalvelut
Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelujen puitejärjestely
Päätös
Päätös
Kansliapäällikkö päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset hankinnan kohteittain neljäksi vuodeksi digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden puitejärjestelyyn:
Alue A) kokonaisarkkitehtuuri-, ratkaisuarkkitehtuuri-, vaatimusmäärittely- ja palvelumuotoilupalvelu kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ensisijaisuusjärjestyksessä ovat seuraavat:
1. Capgemini Finland Oy
2. Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
3. Oy IBM Ab
4. Codemen Oy
Alue B) Hanke- ja projektipäällikkö sekä ketterän kehitystyön koordinointipalvelu
1. Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
2. Capgemini Finland Oy
3. Oy IBM Ab
Alue C) Digitaalisten palvelujen palvelumuotoilu ja ohjelmistokehitys
1. Ryhmittymä Sitowise Oy – Vincit Oyj
2. CGI Suomi Oy
3. Solita Oy
4. Futurice Oy
Alue D) Tietoturvallisuuspalvelut
1. KPMG Oy Ab
2. Deloitte Oy
3. CGI Suomi Oy
Alue E) Drupal-asiantuntijapalvelut
1. Citrus Solutions Oy
2. Siili Solutions Oyj
Alue F) Wordpress-asiantuntijapalvelut
1. Ambientia Oy
2. MuseTech
3. Agenda Helsinki Oy
4. Vincit Oy
Alue G) Data-analytiikan asiantuntijapalvelut
1. Academic Work Consulting Oy
2. Aureolis Oy
3. Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
Sopimuskauden aikana tilaukset tehdään kunkin osa-alueen etusijajärjestyksen perusteella.
Kansliapäällikkö päätti sulkea liitteessä 1 esitetyt tarjoajat tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia tai tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön vastaisia.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan ennakoitu arvo neljän vuoden sopimuskaudelle on 25 miljoonaa euroa.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 22.6.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H050-20, Dnro HEL 2020-007419. Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelujen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 22.06.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankinnasta tehtiin korjausilmoitus 11.8.2020. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.08.2020. Määräaikaan mennessä saapui 42 tarjousta:
Osa-alueeseen A saatiin 15 tarjousta:
-Ancore –ryhmittymä
-Capgemini Finland Oy
-Codemen Oy
-Deloitte Consulting Oy
-Futurice Oy
-Gofore Oyj
-Oy IBM Ab
-KPMG Oy Ab
-QPR Software Oy
-Salivirta Oy
-Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
-Sofigate Oy
-Solita Oy
-Viria Security Oy
-Visma Consulting Oy
Osa-alueeseen B saatiin 11 tarjousta:
-Academic Work Consulting Oy
-Capgemini Finland Oy
-Futurice Oy
-Gofore Oy
-Oy IBM Ab
-KPMG Oy Ab
-Nice – business Consulting Oy
-Pasaati Oy
-Project-IT Oy
-Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
-Sofigate Oy
Osa-alueeseen C saatiin 10 tarjousta:
-Ambientia Oy
-Anders Innovations Oy
-Capgemini Finland Oy
-CGI Suomi Oy
-Futurice Oy
-Gofore Oyj
-Oy IBM Ab
-Nitor Creations Oy
-Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
-Solita Oy
Osa-alueeseen D saatiin 5 tarjousta:
-CGI Suomi Oy
-Deloitte Oy
-KPMG Oy Ab
-Nixu Oyj
-Viria Security Oy
Osa-alueeseen E saatiin 3 tarjousta:
-Citrus Solutions Oy
-Oy IBM Ab
-Siili Solutions Oy
Osa-alueeseen F saatiin 9 tarjousta:
-Agenda Helsinki Oy
-Ambientia Oy
-Ancore ryhmittymä
-Frantic. Media
-Geniem Oy
-MuseTech
-Pharazon Ab
-Poutapilvi web Design Oy
-Vincit Oyj
Osa-alueeseen G saatiin 21 tarjousta
-Academic Work Consulting Oy
-Aureolis Oy
-Sitowise Oy-Vincit Oyj ryhmittymä
-Valamis Oy
-Ancore ryhmittymä
-Nitor Insight Oy
-Digia Finland Oy
-Ambientia Oy
-Silo AI Oy
-Oy IBM Ab
-Deloitte Consulting Oy
-QPR Software Oy
-Cerion Solutions Oy
-Siili Solutions Oy
-Enfo Oyj
-Visma Consulting Oy
-Profit Software Oy
-Gofore Oy
-Futurice Oy
-CGI Suomi Oy
-KPMG Oy Ab
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajat, jotka eivät täytä asetettuja vaatimuksia tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.
Osa-alueella A Ancore ryhmittymä, KPMG Oy Ab ja Viria Security Oy eivät täyttäneet soveltuvuudelle määritettyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueelta A.
Osa-alueella B Academic Work Consulting Oy ja Project-IT Oy eivät täyttäneet soveltuvuudelle määriteltyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueelta B.
Osa-alueella C Ambientia Oy, Anders Innovations Oy, Oy IBM Ab, Capgemini Finland Oy, Nitor Creations Oy ja Gofore Oyj eivät täyttäneet soveltuvuudelle määriteltyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueelta C.
Osa-alueella D Nixu Oyj ja Viria Security Oy eivät täyttäneet soveltuvuudelle määriteltyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueen D kohdalta.
Osa-alueella E Oy IBM Ab ei täyttänyt soveltuvuudelle määriteltyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueen E kohdalta.
Osa-alueella G CGI Suomi Oy, QPR Software Oy, Cerion Solutions Oy, Enfo Oyj, Visma Consulting Oy, Profit Software Oy ja KPMG Oy Ab eivät täyttäneet soveltuvuudelle määriteltyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueen G kohdalta.
Perustelut tarjoajien poissulkemiseen on kuvattu tarkemmin perustelumuistiossa (liite 1).
Muut tarjoukset täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset kohdassa hankinnan kohteen kriteerit. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.
Osa-alueella A ja D Viria Security Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastaisia ja tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Viria Security Oy:n tarjous.
Muut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Osa-alueissa A, D ja G kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %. Osa-alueissa B, C, E ja F kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli halvin hinta.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 2) ja perustelumuistiossa (liite 1).
Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan osa-alueittain seuraavat tarjoajat ensisijaisuusjärjestyksessä:
Osa-alueeseen A
1) Capgemini Finland Oy
2) Sitowise Oy-Vincit Oyj ryhmittymä
3) Oy IBM Ab
4) Codemen Oy
Osa-alueeseen B
1) Sitowise Oy-Vincit Oyj ryhmittymä
2) Capgemini Finland Oy
3) Oy IBM Ab
Koska kaksi tarjousta sai täydet hintapisteet, arvottiin sijajärjestys 1. ja 2. hankintayksikön toimesta. Arvonnassa ensimmäiseksi tuli Sitowise Oy-Vincit Oyj ryhmittymä.
Osa-alueeseen C
1) Sitowise Oy-Vincit Oyj ryhmittymä
2) CGI Suomi Oy
3) Solita Oy
4) Futurice Oy
Kaksi tarjousta sai täydet pisteet, joten sijajärjestys 1. ja 2. arvottiin hankintayksikön toimesta. Arvonnassa ensimmäisen sijan voitti Sitowise Oy-Vincit Oyj –ryhmittymä.
Osa-alueeseen D
1) KPMG Oy Ab
2) Deloitte Oy
3) CGI Suomi Oy
Osa-alueeseen E
1) Citrus Solutions Oy
2) Siili Solutions Oy
Osa-alueeseen F
1) Ambientia Oy
2) MuseTech
3) Agenda Helsinki Oy
4) Vincit Oy
Kolmanneksi sijoittui kaksi tarjoajaa tasapisteissä, arvottiin sijajärjestys 3. ja 4. hankintayksikön toimesta. Arvonnassa kolmanneksi tuli Agenda Helsinki Oy. Osa-alueeseen F hankintayksikkö päätti valita neljä toimittajaa.
Osa-alueeseen G
1) Academic Work Consulting Oy
2) Aureolis Oy
3) Ryhmittymä Sitowise Oy-Vincit Oyj
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Detta beslut publicerades 23.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Sirkka Hiltunen, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 31548