Hankinta, lastensuojelun avopalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinta
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen puitejärjestelyyn palveluntuottajat seuraavasti:
1. Ammatillinen tukihenkilötyö
- 33 palveluntuottajaa
2. Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
- 33 palveluntuottajaa
3. Tehostettu perhetyö
- 28 palveluntuottajaa
4. Tuettu asuminen (pelkkä palvelu)
- 24 palveluntuottajaa
5. Tuettu asuminen (palvelu ja asunto)
- 14 palveluntuottajaa
6. Tukiperhetoiminta
- 9 palveluntuottajaa
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu kohteittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteen 1 tarjousvertailusta.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.2.2021-31.1.2023. Tuetun asumisen kohteiden osalta sopimuskauden aloitus poikkeaa muista hankinnan kohteista siten, että perussopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.4.2021 ja päättyy samaan aikaan muiden kohteiden kanssa.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 8 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 157, 15.9.2020. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat puitejärjestelyyn.
Tarjouskilpailu käynnistettiin 22.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan kohteena olivat:
1. Ammatillinen tukihenkilötyö
2. Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
3. Tehostettu perhetyö
4. Tuettu asuminen
5. Tuettu asuminen sisältäen asunnon
6. Tukiperhetoiminta
7. Ammatillinen tukiperhetoiminta
Tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan kohteeseen.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 09.10.2020 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 16.10.2020.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 26.10.2020 klo 9:00 mennessä saapui yhteensä 65 tarjousta.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 74.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan kyseisen lain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintatyöryhmä lähetti Avrio:lle, Lastensuojelun tukipalvelut Pultti Oy:lle, Puistolakoti Oy:lle ja SOS-Lapsikyläsäätiö sr:lle täsmennyspyynnöt koskien näiden jättämiä henkilöstöluetteloja, joista ei ilmennyt riittävän selkeästi tarjouksessa ilmoitetun henkilöstön pätevyys suhteessa tarjouspyynnössä asetettuihin soveltuvuusvaatimuksiin.
Kaikki edellä mainitut tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöihin ilmoitettuun määräaikaan mennessä ja saatujen selvitysten perusteella kyseiset tarjoukset todettiin tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisiksi.
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Pyyntö ja selvitys voivat koskea erityisesti valmistusmenetelmää, palvelun suorittamisen tai rakennusmenetelmän taloudellisia ja teknisiä ratkaisuja, hankinnan poikkeuksellisen edullisia ehtoja, rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen omintakeisuutta, 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden noudattamista, alihankintoja sekä tarjoajan saamaa valtiontukea.
Hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous, jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.
Hankintayksikkö päätti pyytää kirjallisen selvityksen Perhekoti Maailmanlapset Oy:ltä koskien tämän tarjousta hankinnan kohteessa 1. ammatillinen tukihenkilötyö sen varmistamiseksi, ettei kyseessä ole poikkeuksellisen alhainen tarjoushinta.
Hankintayksikkö päätti lisäksi pyytää kirjallisen selvityksen Pelastakaa lapset ry:ltä koskien tämän tarjousta hankinnan kohteessa 6. tukiperhetoiminta sen varmistamiseksi, ettei kyseessä ole poikkeuksellisen alhainen tarjoushinta.
Perhekoti Maailmanlapset Oy ja Pelastakaa lapset ry vastasivat selvityspyyntöihin annetussa määräajassa. Saatujen vastausten perustella hankintayksikkö totesi, että kyseisissä kohteissa ei ole enää tarpeen epäillä poikkeuksellisen alhaista tarjousta.
Käsiteltyjen täsmennyspyyntöjen jälkeen hankintayksikkö totesi kaikkien saapuneiden tarjousten olevan tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus vertailtavan hinnan perusteella, joka määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen tarjouskilpailussa. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.
Jokaiseen hankinnan kohteeseen valittiin tarjouspyynnön mukaisesti järjestyksessä riittävä määrä tuottajia huomioiden palvelulle arvioitu kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet (kuten tarve ruotsin ja muiden kielien osaamiselle, palvelun maantieteelliselle kattavuudelle sekä työssä tarvittaville alan erityiskoulutuksille).
Hankintayksikön arvion mukaan valitut palveluntuottajat riittävät täyttämään palvelun tarpeen.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021, pois lukien tuetun asumisen kohteet, joissa sopimuksen suunniteltu aloitusajankohta on 1.4.2021. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Detta beslut publicerades 10.12.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 050 3771037