Tutkimuslupa, Miten palvelu- ja työkulttuurin toimintamalli toteutuu hyvinvointikeskusten konkreettisessa toiminnassa

HEL 2020-007845
Ärendet har nyare handläggningar
§ 128
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimuslupa tutkimukseen "Miten palvelu- ja työkulttuurin toimintamalli toteutuu terveys- ja hyvinvointikeskuksen toiminnassa?"

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Miten palvelu- ja työkulttuurin toimintamalli toteutuu terveys- ja hyvinvointikeskuksen toiminnassa?" (väitöskirja). Yhteyshenkilö on johtava ylihoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2021 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten palvelu- ja työkulttuurin toimintamalli toteutuu terveys- ja hyvinvointikeskuksen konkreettisessa toiminnassa, miten COVID-19 epidemia on vaikuttanut sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluketjuun sekä organisaatioiden ammattilaisten ja johtajien työhön, osaamistarpeisiin, asenteisiin ja työkuormaan liittyen digitaaliseen työympäristöön. Tutkimus on osa Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamaa DigilN- hanketta, jossa ovat yhteistyökumppaneina Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Laurea-ammattikorkeakoulu ja lkäinstituutti. Aineisto kerätään haastattelemalla sote-ammattilaisia (8-12 henkilöä) sekä esimiehiä ja johtajia (yhteensä viisi henkilöä). Rekrytointi toteutetaan yhteyshenkilön kautta. Johdon haastattelut toteutetaan yksilöhaastatteluina, ammattilaisten haastattelut ryhmähaastatteluina. Tarvittaessa ammattilaisten haastattelut voidaan toteuttaa myös yksilöhaastatteluina etäyhteyksien avulla. Lisäksi aineistoa kerätään työpajan avulla. Sähköinen aineisto säilytetään THL:n verkkolevyllä salasanalla suojattuna. Henkilötietoja sisältävät haastattelunauhoitukset ja suostumuslomakkeet säilytään lukituissa kaapeissa. Haastattelunauhoitteet hävitetään aineiston litteroimisen jälkeen ja suostumuslomakkeet säilytetään lukitussa kaapissa. Haastattelujen anonymisoitu, litteroitu aineisto tallennetaan mahdollisuuksien mukaan Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja (useaan palvelukokonaisuuteen kohdistuvat tutkimukset).

Detta beslut publicerades 16.07.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Taija Puranen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21352

taija.puranen@hel.fi

Beslutsfattare

Maarit Sulavuori
vs. sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Tutkimuslupahakemus 9.6.2020
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tutkimuslupahakemus 9.6.2020, liitteet
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.