Hankinta, minikilpailutus, hammashoitoyksiköt, Myllypuron hammashoitola

HEL 2020-007953
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 18. / 229 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Dental Systems Oy:n oikaisuvaatimus terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätökseen 9.10.2020 § 56 koskien Myllypuron hammashoitolan hammashoitoyksikköjä ja imulaitteistoa

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Dental Systems Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätöstä 9.10.2020 § 56 Myllypuron hammashoitolan hammashoitoyksiköiden ja imulaitteiston hankinnasta.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Taustaa

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja hyväksyi 9.10.2020 § 56 päätöksellä Myllypuron hammashoitolan hammashoitoyksiköiden hankinnassa Fimet Oy:n tarjoaman F 1 Classic -merkkisen potilastuolin ja F 1 City-merkkisen hammashoitoyksikön sekä Metasys H1-imulaitteiston.

Hankinta kilpailutettiin voimassaolevan puitejärjestelyn
"Suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja -kaapistojen
hankinnan puitejärjestely"-ehtojen mukaisesti, niin sanottuna minikilpailutuksena puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.

Valinnan perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Kokonaisvertailuhinta muodostui potilastuolien, hammashoitoyksiköiden (ja niihin liittyvien lisälaitteiden) ja imulaitteiston hinnoista.

Lisäksi valintaan vaikutti suun terveydenhuollon henkilökunnasta kootun käyttäjätyöryhmän (arviointityöryhmä) arvio hammashoitoyksiköille asetettujen vaatimusten toteutumisesta. Arviointityöryhmä arvioi ainoastaan niitä ominaisuuksia ja ominaisuuksien täyttymistä, jotka oli kuvattu tarjouspyynnön liitteessä.

Oikaisuvaatimus

Dental Systems Oy on tehnyt päätökseen oikaisuvaatimuksen 29.10.2020 (liite 1). Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksessaan Dental Systems vaatii Fimet Oy:n tarjouksen hylkäämistä sillä perusteella, että valitun toimittajan hammashoitoyksikkö ja imulaitteisto eivät täytä Dental Systems Oy:n mukaan tarjouspyynnössä vaadittuja minimivaatimuksia seuraavien kolmen ominaisuuden osalta.

1. Instrumenttisillan laitteiden paikkojen pitää olla käyttäjän (esim. hammaslääkäri, hammashoitaja, suuhygienisti) vaihdettavissa.

2. Laiteletkut ovat käyttäjän helposti vapautettavissa doriovarsista siten, että laiteletkujen instrumentteja voi käyttää myös "vedottomassa" tilassa.

3. Teho/syljenimuletkuja on mahdollisuus ostaa irrallaan metrihinnalla ja ne pystytään vaihtamaan hoitolassa käyttäjän toimesta.

Oikaisuvaatimuksessaan Dental Systems Oy vetoaa Fimet Oy:n hoitokoneen valmistajan käyttöohjeeseen (liite 2.)

Lisäksi Dental Systems Oy on perustellut sanallisesti vaatimustaan. Sanallisissa huomioissaan (liite 1) Dental Systems Oy toteaa muun muassa, että hoitokoneen kätisyyttä ei voi muuttaa instrumenttisillassa, eivätkä instrumentit ole vapaasti aseteltavissa käyttäjän toimesta, vaan toimenpiteeseen vaaditaan aina huollon käynti.

Dental Systems Oy toteaa, että valmistajan käyttöohjeessa ei ole minkäänlaista mainintaa instrumenttiletkujen päissä olevista liittimistä instrumenttisiltaan.

Laiteletkun vapauttamisesta Dental Systems Oy toteaa, että Fimet Oy:n tarjoamassa laitteessa instrumentti käynnistyy ja pysyy aktiivisena doriovarren vedosta. Kun laiteletku irrotetaan doriovarresta, instrumenttia ei saa aktiivitilaan ja instrumentti ei käynnisty eikä pysy aktiivisena. Dental Systems Oy:n näkemyksen mukaan instrumenttia ei voi käyttää minimivaatimuksen mukaisesti ”vedottomassa” tilassa.

Imupäätteiden ja letkujen vaihdettavuuteen liittyvään vaatimukseen Dental Systems Oy katsoo, että vaihtotyö on suuritöinen ja vaatii huoltoammattilaisen osaamista, eikä vaihtotyö ole mahdollinen käyttäjälle vaan vaatii ammattitaitoisen huoltohenkilön.

Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Tarjoajat sitoutuvat tarjousta antaessaan siihen, että tarjotut tuotteet ovat laadullisesti ja ominaisuuksiltaan puitejärjestelyn ja tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia. Hankintayksikkö ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet kilpailutukseen saapuneet tarjoukset ja todenneet, että Fimet Oy:n tarjous ja tarjotut tuotteet ja ominaisuudet täyttävät tarjouspyynnössä vaaditut minimivaatimukset myös oikaisuvaatimuksen kohteena olevissa ominaisuuksissa.

Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat tutustuneet saapuneeseen oikaisuvaatimukseen ja toteavat seuraavaa:

1. Oikaisuvaatimuksen kohta 1, kätisyyden muutettavuus:

Fimet Oy:n tarjouksensa liitteeksi lataamassa, kätisyyden muutettavuutta koskevassa vaatimuksessa on kerrottuna, että hammashoitoyksikön laitteista mikromoottorin ja turbiinin paikkaa voi käyttäjä vaihtaa itse ilman työkaluja.

Tarjouspyynnössä ei ole vaadittuna sitä, kuinka monen instrumentin paikkaa käyttäjän tulee voida vaihtaa, joten tältä osin Fimet Oy:n tarjous on vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia.

2. Oikaisuvaatimuksen kohtaan ”instrumenttiletkut ovat käyttäjien helposti vapautettavissa doriovarsista” hankintayksikkö toteaa, että Fimet Oy on ilmoittanut tarjouksessaan vaatimuksen täyttyvän.

Laiteletku saadaan tarvittaessa lukittua asentoon, jolloin laiteletkujen ”veto” saadaan pois.

Tarjouspyynnössä ei ole asetettu vaatimuksia sille, kuinka laiteletkun vapautus ”vedottomaan” tilaan tulee olla tehtävissä, joten tältä osin Fimet Oy:n tarjoamassa hoitokoneessa vaatimus täyttyy.

3. Oikaisuvaatimuksen kohtiin teho- ja syljenimuletkuista ja niiden vaihdettavuudesta käyttäjän tekemänä hankintayksikkö toteaa, että Fimet Oy on ilmoittanut tarjouksessaan vaatimusten täyttyvän.

Edellä mainittuun vaatimukseen ei ole vaadittu tarjouspyynnössä erillistä selvitystä, joten hankintayksikön on lupa luottaa tarjoajan tarjouksessaan vaatimukseen vastaukseen ”kyllä”.

Fimet Oy on antanut vastineessaan (liite 3) selvityksen vaatimuksen toteutumisesta.

Fimet Oy:n kuuleminen

Hankintayksikkö on pyytänyt 29.10.2020 Fimet Oy:ltä vastinetta esitettyyn oikaisuvaatimukseen. Fimet Oy on antanut vastineensa 2.11.2020 (liite 3).

Vastineessaan Fimet Oy toteaa, että:

1.Ilman erillisiä työkaluja käyttäjä voi vaihtaa mikromoottorin ja turbiinin paikkaa.

2. Instrumenttiletkut saadaan ”vedottomaksi” lukitsemalla doriovarret etuasentoon siihen tarkoitukseen tarkoitetulla erikoisavaimella.

3. Imuletkujen sisäletkusto on integroitu imuletkustoon, ja edellä mainittua letkua voidaan ostaa metrihinnalla. Letkujen päissä ovat liittimet valmiina, joten letkujen vaihto ei vaadi käyttäjältä muuta kuin vanhan letkun nykäisemisen pois ja uuden paikalleen painamisen.

Yhteenveto

Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat tutustuneet oikaisuvaatimukseen ja saatuun vastineeseen. Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö toteavat, että oikaisuvaatimus on perusteeton ja perusteita terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksen 9.10.2020 § 56 muuttamiseen ei ole.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Stäng

Sosiaali- ja terveystoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 09.10.2020 § 56

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Fimet Oy:n tarjouksen Fimet F1 City-merkkisestä hammashoitoyksiköstä lisävarusteineen, Fimet F1 Classic-merkkisestä potilastuolista ja Metasys H1, Metasys MST1- imulaitteistosta Myllypuron hammashoitolan hammashoitoyksiköiden ja imujen hankinnassa.

Hankinnan kokonaisarvo 57 680,00 euroa (alv 0 %). Hinta sisältää asennukset, vanhojen hoitokoneiden purun, poisviennin ja asianmukaisen hävityksen.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Suun terveydenhuollolla on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (HEL 2019-008821) kuuden (6) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Hankinta sisälsi neljä hammashoitoyksikköä lisävarusteineen, potilastuolit sekä klo 12 imulaitteistot.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Vertailuhinta muodostui potilastuolin, hammashoitoyksikön ja siihen liittyvien lisälaitteiden hinnasta sekä imulaitteiston hinnasta.

Lisäksi hammashoitoyksiköiden valintaan vaikutti suun terveydenhuollon henkilökunnasta koostuvan käyttäjätyöryhmän (arviointityöryhmä) arvio tarjouspyynnössä hammashoitoyksikölle asetettujen vaatimusten toteutumisesta. Tarjouspyynnön liitteenä oli arviointilomake, josta ilmeni arvioitavat ominaisuudet ja arvioinnin perusteet. Arviointityöryhmän arvion perusteella hammashoitoyksikkö joko hyväksyttiin mukaan hintavertailuun tai hylättiin, jolloin sitä ei otettu mukaan hintavertailuun.

Osatarjouksia ei hankinnassa hyväksytty.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle muodolliset vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 11.9.2020 tarjouspalvelu.fi kautta. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 21.9.2020 mennessä. Saapuneeseen kysymykseen vastattiin 22.9.2020.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 1.10.2020 klo 10.00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

- Dental Systems Oy (Y-tunnus 0250157-0)
- Fimet Oy (Y-tunnus 0468882-6)
- Plandent Oy (Y-tunnus 0112771-6)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Kaikkien tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Suun terveydenhuollon arviointityöryhmä

Suun terveydenhuollon käyttäjistä koostuva arviointityöryhmä kävi 6.10.2020 arvioimassa tarjoajien tarjoaman hammashoitoyksikön ja potilastuolin.

Arviointityöryhmässä oli yhteensä neljä ammattihenkilöä: yksi hammaslääkäri, ja neljä hammashoitajaa. Jokainen arvioi itsenäisesti hoitokoneen ja potilastuolien arvioitavat ominaisuudet. Arviointityöryhmän jäsenten antamista pisteistä laskettiin keskiarvo, jonka perusteella tarjoajan hammashoitoyksikkö joko hylättiin tai se pääsi mukaan hintavertailuun. Keskiarvon tuli olla vähintään 2,5 jokaisen arvioitavan ominaisuuden osalta, jotta hammashoitoyksikkö ja potilastuolit pääsivät hintavertailuun.

Arviointityöryhmän arvioiden perusteella jokaisen tarjoajan hammashoitoyksikkö ja potilastuoli täyttivät hammashoitoyksikölle ja potilastuolille asetetut kriteerit arvioitujen ominaisuuksien osalta riittävällä tasolla, joten kaikki tarjoajat otettiin mukaan hintavertailuun.

Valinta

Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä ja hankintapalvelut ovat käsitelleet 8.10.2020 hankintaan saatuja tarjouksia, tarjouksista tehtyä vertailua ja arviointityöryhmän arviointeja.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hammashoitoyksikön tarjosi Fimet Oy vertailuhinnalla 57 680,00 euroa (alv 0 %) ja vertailupisteillä 100,00. Vertailutaulukko kokonaisvertailuhinnoista on päätöksen liitteenä (liite 1).

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankinnasta tehdään toimittajalle erillinen tilaus.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 25.11.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 ja 132 – 135 §.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.