Hankinta, minikilpailutus, innovaatiorahaston vaikuttavuuden arviointipalvelut, kaupunginkanslia elinkeino-osasto

HEL 2020-008086
Ärendet har nyare handläggningar
§ 195

Innovaatiorahaston vaikuttavuuden arviointiin liittyvä palveluhankinta

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä KPMG Oy Ab:n tarjouksen koskien innovaatiorahaston vaikuttavuuden arviointia.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 48 577,50 euroa. Hankintaan sovelletaan puitesopimusta ”HANKI PUITESOPIMUS Johdon konsultointipalvelut 2018-2020”. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Palveluhankintaan liittyvät kustannukset maksetaan kaupunginkanslian elinkeino-osastolle myönnetyistä innovaatiorahaston määrärahoista, projektirakenneosa numero 3599775.

Päätös on ehdollinen ja edellyttää, että Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta antaa KPMG Oy Ab:lle luvan toteuttaa innovaatiorahaston vaikuttavuuden arvioinnin.

Elinkeinojohtaja oikeutti elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunginhallituksen elinkeinojaosto on päätöksellään 8.6.2020 § 22 kehottanut kaupunginkanslian elinkeino-osastoa suorittamaan innovaatiorahaston vaikuttavuuden arvioinnin. Lisäksi kaupungin sisäinen tarkastus on innovaatiorahaston päätösvalmistelun ja päätöksenteon arvioinnin yhteydessä suosittanut, että rahaston käytön periaatteiden toimivuutta ja ajankohtaisuutta arvioidaan ja tarvittaessa päivitetään.

Arviointi toteutetaan palveluhankintana. Hankinnan kohteena on innovaatiorahaston vaikuttavuuden arviointi sekä rahaston toimintaan liittyvien kehittämisehdotusten ja arviointityökalujen esittäminen. Toimeksiannon tavoitteena on saada arvioitsijalta mahdollisimman objektiivinen kuva siitä, miten rahaston varoilla rahoitettujen hankkeiden kohdalla on onnistuttu saavuttamaan niitä tavoitteita, joita varten rahasto on perustettu ja näkemys siitä, millä tavoin rahaston rahoittamien hankkeiden kokonaisuus edistää tilaajan kanssa yhdessä määriteltyä vaikuttavuutta. Lisäksi tavoitteena on esittää kehittämisehdotuksia rahaston toiminnan parantamiseksi, sisältäen hankkeiden ja hankehakemusten arviointi- ja pisteytystyökaluja, joiden avulla rahaston toiminta voisi tulevaisuudessa olla entistä vaikuttavampi.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 10.7.2020 kahdeksalle puitesopimuskumppaneille viitaten ”HANKI PUITESOPIMUS Johdon konsultointipalvelut 2018-2020” -sopimukseen. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 4.9.2020 klo 16, johon mennessä saapui sähköpostitse kuusi tarjousta:

  • BDO OY
  • Deloitte Consulting Oy
  • ERNST&YOUNG OY
  • GAIA CONSULTING OY
  • KPMG OY Ab
  • NAG OY

Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka määräajassa saapuneet tarjoukset täyttivät.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnön mukaisesti. Päätös perustuu vertailuun, jossa on huomioitu laadulliset tekijät liittyen työsuunnitelmaan suhteessa hankinnalle asetettuihin tavoitteisiin (prosessikokonaisuus, työmenetelmät, projektihenkilöstö, referenssit) sekä tarjottuun hintaan.

Laadukkaimmat työsuunnitelmat ja toimeksiannon kannalta soveltuvimmat referenssit ja projektihenkilöstöt arvioitiin olevan paremmuusjärjestyksessä KPMG Oy:llä ja GAIA CONSULTING OY Ab:llä. Työsuunnitelmien, referenssien ja projektihenkilöstön painotus kokonaisarvioinnissa oli 65 prosenttia.

Arvonlisäverottomalta hinnaltaan tarjoukset vaihtelivat 39 693 ja 49 687 euron väliltä. Edullisin tarjous oli Deloitte Consulting Oy:llä ja kallein ERNST&YONG Oy:llä. Hinnan painotus kokonaisarvioinnissa oli 35 prosenttia.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman, hinta-laatusuhteeltaan parhaimman tarjouksen esitti KPMG Oy Ab, jonka työsuunnitelma sisälsi myös alihankkijana toimivan 4Front Oy:n asiantuntijapalvelua. Työsuunnitelma oli prosessikuvauksen ja työskentelymetodien osalta vahva. Tarjouksessa esitetyn projektihenkilöstön erityisosaaminen ja näyttö sekä kotimaisista että kansainvälisistä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arvioinneista, viitekehyksistä ja vaikutuslogiikasta olivat erityisen hyviä. KPMG Oy Ab:n referenssit olivat hyvin tarkoituksenmukaisia. Heidän tarjoama hinta oli saaduista tarjouksista neljänneksi edullisin.

Koska KPMG Oy Ab hoitaa Helsingin kaupungin tilintarkastusta, KPMG:n tekemään muuhun konsultointiin tulee aina saada lupa kaupungin tarkastuslautakunnalta.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Detta beslut publicerades 24.09.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Heidi Humala, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36499

heidi.humala@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Heidi Humala
johtava asiantuntija