Lääkärirekrytointipalvelu

HEL 2020-009644
Ärendet har nyare handläggningar
§ 40
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Konsultointipalvelujen hankinta sosiaali- ja ja terveystoimialan kilpailutusten suunnittelua ja toteuttamista varten

Förvaltningsdirektör

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia sosiaali- ja ja terveystoimialan lääkärirekrytointipalvelun kilpailutuksen valmistelun ja toteuttamisen konsultointipalvelun PTCS Oy:ltä.

Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton kokonaisarvo on 14 080 euroa (alv 0 %). Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely

Hankintojen konsultoinnista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (HEL 2017-011080). Puitesopimuksen ehtojen mukaisesti, puitejärjestelyn sisäiset hankinnat toteutetaan rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksella puitesopimustuottajien kesken. Konsultointipalvelun hankinta sisältyy puitejärjestelyn osa-alueeseen 2. Kilpailutusten suunnittelu ja toteuttaminen.

Hankinnan kohde oli lääkärirekrytointipalvelun kilpailutuksen valmistelun ja toteuttamisen konsultointipalvelut. Konsultointipalvelu sisältää hankinnan tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelun ja kilpailutuksen läpiviennin sekä hankintapäätöksen ja sopimuksen valmistelun.

Minikilpailutuksen tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville palveluntuottajille 24.8.2020 sähköpostitse. Tarjouspyynnössä oli määritelty tarjouksen sisältöä koskevat vaatimukset.

Tilaaja varasi oikeuden olla valitsematta ketään palveluntuottajaksi.

Määräaikaan 3.9.2020 mennessä tarjouksensa jättivät Suomen Hankintajuristit Oy, KPMG Oy ja PTCS Oy.

Tarjousten vertailu ja tarjoajan valinta

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä todettiin, että kaikki tarjoukset olivat puitejärjestelyn ja tarjouspyynnön ehtojen mukaisia.

Tarjouspyynnössä valintaperusteeksi oli asetettu kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 60 pistettä ja laadun painoarvo oli enintään 40 pistettä.

Halvimman kokonaishinnan antaneen tarjoajan tarjous sai hinnan osalta 60 pistettä ja muut tarjoukset saivat pisteitä suhteutettuna halvimpaan tarjoukseen.

Tarjouksen laatua arvioitiin kokonaisuutena seuraavilla kriteereillä (maksimipisteet 40):

1. Hankinnan valmistelun ja hankintamenettelyn valinnan arviointi sekä vastaavuus tilaajan tarpeisiin (pisteet: 1-10 pistettä).

2. Hankinnan aikataulun arviointi ja aikataulun vastaavuus tilaajan tarpeisiin (pisteet: 1-10 pistettä).

3. Referenssit vastaavista hankinnoista, arvioidaan kokonaisuutena (pisteet: 1-10 pistettä).

4. Hankinnan kohteen ymmärrys ja markkinatuntemus sekä valmius hankinnan toteutukseen (pisteet: 1-10 pistettä).

Tarjoajien saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja tarjousvertailu tehtiin tarjoajien saamien kokonaispisteiden perusteella. Tarjoaja valittiin kokonaispisteiden perusteella.

Hankintayksikkö on arvioinut tarjoajien tarjouksessaan ilmoittaman hankinnan valmistelun ja toteuttamisen kokonaistuntimäärän vastaavuuden hankintayksikön tarpeisiin ja toimeksiannon laajuuteen.

Suomen Hankintajuristit Oy:n tekemä arvio hankinnan kokonaistuntimäärästä arvioitiin poikkeuksellisen alhaiseksi. Hankintayksikön arvion mukaan Suomen Hankintajuristit Oy:n ilmoittama kokonaistuntimäärä on epärealistisen pieni, eikä se mahdollista hankinnan huolellista valmistelua hankintayksikön tarpeiden ja toimeksiannon pohjalta. Tämä edellyttäisi hankintayksiköltä merkittävästi aiottua suurempaa panosta hankinnan valmisteluun. Hankintayksikkö päätti hylätä Suomen Hankintajuristit Oy:n tarjouksen.

Tarjousvertailun kokonaispisteiden perusteella valittiin palveluntuottajaksi PTCS Oy.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta toimeksiantosopimuksen.

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020, § 19.

Detta beslut publicerades 22.09.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Beslutsfattare

Tiina Mäki
hallintojohtaja