Valtuustoaloite, Mahdollisuus "muskariin" kaikille helsinkiläislapsille osana varhaiskasvatusta

HEL 2020-010186
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 14. / 38 §

Den av ledamoten Laura Rissanen väckta motionen om musiklekis som en del av småbarnspedagogiken

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ledamoten Laura Rissanen och 16 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden inför musiklekskola som en del av småbarnspedagogiken så att alla barn får tillgång till musiklekskoleverksamhet avgiftsfritt.

Stadsstyrelsen konstaterar att betydelsen av musik- och konstfostran inom småbarnspedagogiken är allmänt känd och att man tillsammans med konstaktörer har utvecklat många slags nya verksamhetsmodeller för musik- och konstfostran.

Inom verksamheten Taideraide arbetar sex yrkesutbildade personer inom olika konstområden i åtta månaders tid vid avtalade småbarnspedagogiska enheter tillsammans med barn och personal. Kompetensen inom musikfostran har stärkts genom Musakärryverksamhet, där musikinstrument av hög kvalitet cirkulerar på daghem och personalen utbildas i att använda dem. Verksamheten Kulttuurin kummilapset, som inleddes i början av 2020, ger alla åldersklasser tillgång till konst och kultur.

Som ett bindande mål för 2021 genomför man i varje barngrupp inom småbarnspedagogiken en helhet av fenomenbaserad undervisning tillsammans med en kultur- eller konstaktör.

I fostrans- och utbildningssektorns resultatbudget har man inte förberett sig på sådana anslagsbehov som anställning av musiklekskolelärare föranleder. Staden driver 350 daghem i Helsingfors. Om man vill ge alla barn tillgång till regelbunden musiklekskoleverksamhet med hjälp av ambulerande lärare borde därför ett flertal lärare anställas.

Musik, rörelse och dans är redan nu på många sätt närvarande i dagens olika situationer inom småbarnspedagogiken. De ger barnen glädje, skapar gemenskap i gruppen och hjälper dem att lära sig nytt. Det är bra att personalen inom småbarnspedagogiken kan genomföra musikfostran enligt den tidtabell som är lämpligast med tanke på barnens vakenhetstillstånd.

Musik- och konstfostran för barn kan främjas genom att man utvecklar personalens kompetens. Med ett belopp som motsvarar de årliga kostnaderna för en musiklekskolelärare kan man ordna långvarig fortbildning i musikpedagogik för en stor skara anställda inom småbarnspedagogiken. Möjligheterna till fortbildning kan utredas i samarbete med högskolor eller musikinstitut som erbjuder musikpedagogstudier.

Svaret är samstämmigt med fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande.

Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stäng

Kaupunginhallitus 25.01.2021 § 60

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 15.12.2020 § 299

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Laura Rissasen valtuustoaloitteesta tuoda maksuton musiikkileikkikoulu osaksi varhaiskasvatusta, kaikkien lasten ulottuville:

Varhaiskasvatuksen tehtävänä on toteuttaa lapsen leikkiin, liikkumiseen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuvaa monipuolista pedagogista toimintaa ja mahdollistaa myönteiset oppimiskokemukset.

Varhaiskasvatussuunnitelman yhtenä oppimisen alueena on ilmaisun monet muodot. Se sisältää tavoitteet lasten musiikillisen, kuvallisen, sanallisen ja kehollisen ilmaisun edistämiselle. Ilmaisun eri muotoihin tutustutaan moniaistisesti, erilaisia työtapoja, oppimisympäristöjä sekä lähiympäristön kulttuuritarjontaa hyödyntäen.

Kansallinen arviointikeskus (Karvi) julkaisi syyskuussa 2019 arvioinnin tulokset varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toteutumisesta päiväkotien ja perhepäivähoidon arjessa. Tutkimuksen perusteella yhdeksi kehittämistoimenpiteeksi todettiin taidekasvatuksen aseman vahvistaminen varhaiskasvatuksessa.

Helsingissä tiedostetaan musiikki- ja taidekasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa. Taidekasvatukseen on kehitetty uusia toimintamalleja yhdessä taidetoimijoiden kanssa. Helsingin Taideraide toiminnassa käynnistyy jo viides toimintakausi. Taideraide toimintaan rekrytoidaan vuosittain kuusi eri taiteenalojen ammattilaista, jotka työskentelevät kahdeksan kuukauden ajan sovituissa varhaiskasvatusyksiköissä yhdessä lasten ja henkilökunnan kanssa. Lisäksi vuoden 2020 alusta käynnistynyt Kulttuurin kummilapset -toiminta tuo taiteen ja kulttuurin saavutettavaksi jokaiselle ikäluokalle.

Varhaiskasvatuksessa vuoden 2021 sitovana tavoitteena toteutetaan jokaisessa lapsiryhmässä ilmiöpohjaisen oppimisen kokonaisuus yhdessä kulttuuri- tai taidetoimijan kanssa.

Musiikkikasvatus Helsingin varhaiskasvatuksessa

Musiikki, laulut, lorut ja rytmittelyt, liike ja tanssi ovat varhaiskasvatuksessa läsnä päivän eri tilanteissa. Ne tuottavat lapsille iloa, luovat positiivisella tavalla yhteisöllisyyttä ryhmässä ja auttavat uuden oppimisessa. Varhaiskasvatuksen henkilökunta voi toteuttaa musiikkikasvatusta lasten vireystilaan sopivimman aikataulun mukaan.

Henkilökunnan osaamista kehittämällä ja musiikkikasvatuksen täydennyskoulutuksella voidaan varhaiskasvatuksessa edistää lasten yksilöllisiä tarpeita vastaavaa musiikki- ja taidekasvatusta.

Helsingin varhaiskasvatuksessa musiikkikasvatuksen osaamista on vahvistettu musakärrytoiminnalla. Musakärry on lapsiryhmille suunniteltua musiikkipedagogista toimintaa. Laadukkaat soittimet kiertävät päiväkodeissa ja henkilökunnalle suunnatun koulutuksen avulla mahdollistuu pedagoginen toiminta. Musakärrytoiminnassa on myös lapsen kielellistä kehitystä tukevia elementtejä. Musakärrytoimintaa toteutetaan laajasti kahdella varhaiskasvatusalueella. Lisäksi henkilökuntaa eri puolilta Helsinkiä on koulutettu soittimien ja muiden musiikillisten ja ilmaisullisten elementtien käyttöön päivittäisessä työssään.

Aloitteessa esitetään, että Helsinki voisi tuoda musiikkileikkikoulun maksuttomasti osaksi varhaiskasvatusta, esimerkiksi palkkaamalla päiväkoteihin kiertäviä musiikkileikkikoulun opettajia.

Varhaiskasvatuksessa on 350 kunnallista päiväkotia ja 136 yksityistä päiväkotia. Musiikkileikkikoulun opettajia tulisi palkata useita, jos kiertävien opettajien avulla haluttaisiin mahdollistaa säännöllinen toiminta kaikkien lasten ulottuville.

Yhden musiikkileikkikoulun opettajan vuosittaisia kustannuksia vastaavalla summalla (noin 40 000 euroa/pedagogi) voidaan järjestää pitkäkestoista musiikkipedagogista täydennyskoulutusta laajalle joukolle varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Täydennyskoulutuksen järjestämisen mahdollisuuksia voitaisiin selvittää yhteistyössä musiikkipedagogin opintoja järjestävien korkeakoulujen (Sibelius-Akatemia ja Metropolia) tai musiikkiopistojen kanssa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioehdotuksessa 2021 ei ole varauduttu musiikkileikkikoulun opettajien palkkaamisesta aiheutuviin lisämäärärahatarpeisiin.

Lapsivaikutusten arviointi

Musiikin harrastaminen, taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen edistävät lasten oppimisedellytyksiä, sosiaalisia taitoja ja myönteistä minäkuvaa sekä valmiuksia ymmärtää ja jäsentää ympäröivää maailmaa. Lapsen oikeus taiteeseen toteutuu osana laadukasta varhaiskasvatusta.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot

Nina Onufriew, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42550

nina.onufriew@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 19.03.2021

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 09 310 21731

maria.nyfors@hel.fi