Hankinta, 1. vaiheen rakennusurakan hyväksyminen, Haagan peruskoulun lisätilat, Vanha Viertotie 23

HEL 2020-010335
Ärendet har nyare handläggningar
§ 162

Haagan peruskoulun lisätilat, Vanha Viertotie 23, 1. vaiheen rakennusurakan hyväksyminen

Tekniskt chef

Päätös

A
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Haagan peruskoulun lisätilojen 1. vaiheen rakennusurakoitsijaksi Rakennushuolto Jarmo Vilén Oy:n arvonlisäverottomaan kattohintaan 2 660 000 euroa.

B
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä tilauksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 9.9.2020 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.

C
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Rakennuttaminen –palvelun rakennuttamispäällikön allekirjoittamaan rakennustöiden tilaukset, yksikön päällikön allekirjoittamaan lisä- ja muutostyötilaukset sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Hankkeen 1. vaiheesta 9.6.2020 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty rakennusten ja yleisten alueiden jaostossa 25.6.2020 (§ 95) siten, että hankkeen 1. vaiheen arvonlisäveroton enimmäishinta on 4 650 000 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa (THI 193,3).

Kustannukset

Hankkeen 9.9.2020 päivätyn urakkavaiheen kustannusarvion (UKA) kokonaiskustannukset ovat heinäkuun 2020 kustannustasossa (THI 186,2) arvonlisäverottomana yhteensä 4 110 000 euroa. Hankesuunnitelmassa mukana olevat opetustilat OT1 – OT4 on siirretty toteutettavaksi vaiheeseen 2. Näiden tilojen hankesuunnitteluvaiheessa arvioidut kustannukset olivat noin 400 000 €. Tämä huomioon ottaen urakkavaiheen kustannusarvio alittaa hankkeen enimmäishinnan noin 140 000 €.

Hankkeen laatu

Vanha viertotie 23:n rakennus- ja korjaustyöt on toteutettu kiiretyönä, koska Haagan peruskoulu tarvitsi rakennuksen koulun lisätiloiksi kiireellisellä aikataululla. Haagan peruskoulun luokka-asteet 7 - 9 aloittivat toimintansa rakennuksessa elokuussa 2020. Kun sekä 1. että 2. vaiheen rakennus- ja korjaustyöt valmistuvat, myös Haagan peruskoulun luokka-asteiden 5 - 6 on tarkoitus muuttaa Vanha viertotie 23:een. Rakennukseen on hankkeen 1. vaiheessa toteutettu Haagan peruskoulun tarvitsemat aineopetusluokat (kotitalousluokat, luonnontiedeluokat, musiikkiluokka) sekä peruskorjattu keittiö ja ruokala.

Urakoitsijan valinta

Haagan peruskoulun Vanha viertotie 23:n urakasta ei järjestetty tarjouskilpailua, koska suunnittelu ja urakointi toteutettiin kiireellisen aikataulun vuoksi päällekkäin. Tarjouskilpailun järjestäminen vasta kaikkien 1. vaiheen suunnitelmien valmistumisen jälkeen olisi vienyt niin paljon aikaa, että korjaukset olisi päästy aloittamaan vasta loppuvuodesta 2020. Tällöin Haagan peruskoulu ei olisi voinut aloittaa toimintaansa rakennuksessa elokuussa 2020. Tämän vuoksi päätettiin käyttää urakoitsijana valmiiksi kilpailutettua puitesopimusurakoitsijaa.

Urakoitsijaksi valittiin Rakennushuolto Jarmo Vilén Oy puitesopimuksesta Rakennusteknisten töiden puitejärjestely 2020 – 2022, osa-alue 1. Kyseisellä urakoitsijalla on objektiivisen arvion perusteella parhaat edellytykset suoriutua urakasta ja sen edellyttämästä laatutasosta kustannustehokkaasti sekä sovitun aikataulun puitteissa.

Rakennushuolto Jarmo Vilén Oy:n antamat kattohintaiset tarjoukset ovat yhteensä 2 660 000 € arvonlisäverottomana.

Päätösehdotuksen mukaisen urakoitsijan soveltuvuusehdot sekä tilaajavastuulain ja hankintalain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.

Hankkeen aikataulu

Hankesuunnittelu aloitettiin tammikuussa 2020 ja hankesuunnitelma hyväksyttiin kesäkuussa 2020. Toteutussuunnittelu aloitettiin maaliskuussa 2020 ja se valmistui elokuussa 2020. Rakennustyöt aloitettiin huhtikuussa 2020 ja näiden on tarkoitus valmistua viimeistään tammikuussa 2021.

Rahoitus

Hankkeen rahoitus on toimitilahankkeiden rakentamisohjelmassa vuonna 2020 toteutettavana hankkeena.

Detta beslut publicerades 17.09.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 162 § (Päätöskohdasta A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 162 § (Päätöskohdasta B ja C).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843

maria.lahdemaki@hel.fi

Beslutsfattare

Kari Pudas
tekninen johtaja

Bilagor

1. Kustannusarvio (UKA) 9.9.2020
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.