Hankinta, Varasairaalan sairaanhoitajavuokraus, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-011326
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Varasairaalan sairaanhoitajavuokrauksen hankinta

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia varasairaalan sairaanhoitajavuokrausta etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavilta palveluntuottajilta:

1. Kultaiset hoitajat Oy
2. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
3. EMA Finland Oy
4. Kotipalvelu Mehiläinen Oy
5. Hoiwa Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 14 miljoonaa euroa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveystoimiala on käynnistänyt COVID-19-pandemiavarasairaalan valmistelun Herttoniemen sairaalan tiloihin. Varasairaalaa valmistellaan hoitopaikaksi noin 300 – 400 koronavirusinfektiota sairastavalle potilaalle, jotka tulevat varasairaalaan jatkohoitoon HUSin ja Helsingin sairaaloista tai suoraan kotihoidosta ja koronaterveysasemilta.

Varasairaalan hoitajamitoitus on normaali Helsingin sairaalan hoitajamitoituksen mukainen (0,8). Varasairaalan toiminnan edellyttämää sairaanhoitajaresurssia ei ole saatavissa normaalien, jo käytössä olevien rekrytointi- ja henkilöstön vuokrauskanavien kautta, minkä vuoksi varasairaalan valmistelu edellyttää sairaanhoitajavuokrauksen käynnistämistä.

Arvioitu vuokrattavien sairaanhoitajien tarve varasairaalan toiminnan käynnistyttyä on 50 henkilötyövuotta ja toiminnan huippukautena enintään 150 henkilötyövuotta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 17.11.2020 §221 hyväksynyt varasairaalan sairaanhoitajavuokrauksen hankinnan periaatteet ja oikeuttanut sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään asiasta päätöksen.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi-verkkopalvelussa 25.11.2020.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 7.12.2020 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 11.12.2020.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 4.1.2021 klo 00:00 mennessä saapui viisi (5) tarjousta.

Tarjouksen jättivät EMA Finland Oy, Hoiwa Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Kultaiset hoitajat Oy ja Terveystalo Julkiset Palvelut Oy.

Hankintayksikkö tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia.

Vertailuhintana oli työntekijän tuntihinta (alv 0%). Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.

Palveluntuottajiksi valitaan kaikki hyväksytyn tarjouksen jättäneet tarjoajat. Tällä varmistetaan sairaanhoitajien riittävyys sopimuskauden aikana, myös varasairaalan toiminnan mahdollisella huippukaudella. Varasairaalan sairaanhoitajavuokrausta hankitaan etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavilta palveluntuottajilta:

1. Kultaiset hoitajat Oy
2. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
3. EMA Finland Oy
4. Kotipalvelu Mehiläinen Oy
5. Hoiwa Oy

Sopimus

Hankinnasta solmitaan sopimus valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimuskausi on yksi (1) vuosi ja se alkaa heti, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kuuden (6) kuukauden pituisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa optiokauden käyttöönotosta kolme (3) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 15.12.2020 § 276.

Detta beslut publicerades 20.01.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja