Avustuksen myöntäminen, sosiaali- ja terveyslautakunta, järjestöavustukset vuodelle 2021, lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen

HEL 2020-011410
Ärendet har nyare handläggningar
§ 238
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Toimialajohtajan päätös avustuksista järjestöille lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen vuodelle 2021

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali-ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti myöntää järjestöjen 11 hakemukselle avustusta vuoden 2021 toimintaan yhteensä 30 800 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä yhden hakemuksen taulukossa esitetyin perusteluin.

HL 51 §:n perusteella korjattu liitteisiin 1 ja 2 hakija Mannerheimin Lastensuojeluliiton Konalan paikallisyhdistys ry:n Käyttötarkoitus 2021 -kohdan kirjoitusvirhe, MK 5.1.2021

Sosiaali-ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti myöntää järjestöjen 11 hakemukselle avustusta vuoden 2021 toimintaan yhteensä 30 800 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä yhden hakemuksen taulukossa esitetyin perusteluin.

Samalla toimialajohtaja päätti avustusten ehdoista seuraavaa:

  • Rahoitus tulee käyttää vuoden 2021 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.
  • Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
  • Avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2022 kesäkuun loppuun mennessä tai vuotta 2023 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2021 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus ja allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä.
  • Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.
  • Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.
  • Sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.
  • Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
  • Osa päätöksistä tehdään poikkeuksellisesti ehdollisina, sillä kaikki hakijat eivät ole toimittaneet pakollisena liitteenä vaadittua allekirjoitettua vuosikokouksen pöytäkirjaa. Aikaa on annettu 31.12.2020 asti.
  • Koronapandemiatilanteen vuoksi edellytetään, että järjestöjen toimintaan sisällytetään aina myös ohjaus ja neuvonta koronatartuntojen torjuntatoimista sekä voimassa olevista suosituksista ja rajoituksista.

Lisäksi toimialajohtaja toteaa, että sosiaali- ja terveyslautakunnan 8.12.2020 § 255 tekemän päätöksen mukaisesti talouden tuki –yksikkö huolehtii avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa. Kaikki tässä päätöksessä mainitut avustukset ovat suuruudeltaan sen kokoisia, että ne maksetaan yhtenä eränä helmikuussa 2021.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2021 avustusten hakuaika oli 1.‒30.9.2020. Hakukuulutus julkaistiin 30.8.2020 sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla suomeksi ja ruotsiksi sekä 1.9.2020 Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa. Ilmoituksissa kerrottiin nettiosoite, josta löytyivät yksityiskohtaiset avustusten jakoperusteet ja hakuohjeet.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi). Toissijaisesti avustusta oli mahdollista hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.

Lisäksi avustusehdotusten valmistelun pohjana käytettiin sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 § 288 vahvistamia, liitteenä 3 olevia avustusten jakoperusteita.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.2.2013 § 12 oikeuttanut virastopäällikön (nykyisin toimialajohtaja) päättämään enintään 10 000 euron järjestöavustuksista.

Näitä hakemuksia saapui vuoden 2021 hakuun yhteensä 86. Vuodelle 2021 sosiaali- ja terveyslautakunta osoitti 8.12.2020 näiden hakemusten avustuspäätöksille varattavaksi yhteensä 207 000 euroa. Toimialajohtaja tekee päätöksen avustusten myöntämisestä kullekin kohderyhmälle erikseen.

Muista lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyvistä avustushakemuksista sosiaali-ja terveyslautakunta on tehnyt päätöksen 8.12.2020 § 255.

Ennakkotieto vuoden 2022 avustusten hakemisesta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2022 myöntämien avustusten hakuaika on 1.9.2021 kello 00.00‒30.9.2021 kello 16.00. Tällöin on edelleen käytäntönä, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla sekä sanomalehdissä.

Detta beslut publicerades 07.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Miikka Keränen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25678

miikka.keranen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.