Hankinta, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja tarveystoimiala

HEL 2020-011442
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalveluhankinnan keskeytys

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 17.11.2020 § 220 hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen mukaisesti valitut toimittajat sitoutuvat toimittamaan hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelua Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sairaalaosastoille, asumisyksiköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella. Vuokrauspalvelu on kokonaispalvelua, johon sisältyy tuotteiden toimitus, asentaminen käyttökuntoon sekä määräaikaishuollot.

Hankinta oli jaettu viiteen osa-alueeseen:

- Osa-alue 1 Hoitosänky, 80cm x 200cm ja 90cm x 200cm
- Osa-alue 2 Hoitosänky raskaammalle kuormalle
- Osa-alue 3 Hoitosänky, matalampi malli
- Osa-alue 4 Painehaavoja ehkäisevä patja, kohtalainen riski
- Osa-alue 5 Painehaavoja ehkäisevä patja, suuri tai erittäin suuri riski.

Tarjouskilpailun tavoitteena on solmia puitesopimukset kahden toimittajan kanssa kuhunkin hankinnan osa-alueeseen.

Hankintamenettely

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (www.hankintailmoitukset.fi) 22.12.2020.

Tarjoajille ja tarjouksille asetetut vähimmäisvaatimukset oli kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai kaikkiin hankinnan osa-alueisiin. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu.fi-portaalissa 22.1.2021 klo 16.00 mennessä. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja hankintamenettelyä koskevia lisätietokysymyksiä 11.1.2021 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu-portaalin kautta.

Hankintamenettelyn aikana hankintayksikkö havaitsi, että hankinnan kohteesta puuttui osa-alue, jossa hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja sisältyvät yhdistelmänä samaan osa-alueeseen. Osa-alueen puuttumisen vuoksi hankintayksikkö ei voinut varmistaa, että hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä patja olisi voitu hankkia yhdistelmänä samalta toimittajalta. Osa-alueen puuttuminen olisi voinut aiheuttaa lisäkustannuksia toimituksiin sopimuskauden aikana ja vaikeuttaa olennaisesti sängyn ja patjan toimitusaikataulujen koordinointia.

Lisäksi hankintayksikkö havaitsi, että hankinnan kohteen kriteereitä oli tarpeen muuttaa patjan kestämän kuorman ja sängyn keskuslukittavien pyörien osalta.

Hankintayksikkö päätti keskeyttää hankinnan tarjousajan aikana 8.1.2021. Hankintayksikölle ei oltu jätetty tarjouksia.

Keskeyttämisen perusteet

Hankinta voidaan keskeyttää hankintalain 125 §:n perusteella vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintamenettelyn aikana kävi ilmi, että hankinnan kohteen vaatimuksia ja hankinnan osa-alueita on tarpeen muokata, eikä tämä ollut mahdollista pelkästään korjaamalla hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöä.

Hankintamenettely käynnistetään mahdollisimman pian uudelleen, kun tarvittavat muutokset tarjouspyyntöön on tehty.

Detta beslut publicerades 03.02.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 09 310 21831

johanna.kahilakoski@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja