Hankesuunnitelma, Kuninkaantammen peruskoulu ja päiväkoti, Kuninkaantammenkierto 22, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-011951
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 13. / 75 §

Projektplan för nybyggnad för Kuninkaantammen peruskoulu och Kuninkaantammen päiväkoti

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en nybyggnad för Kuninkaantammen peruskoulu och Kuninkaantammen päiväkoti, daterad 15.11.2020, enligt vilken projektet omfattar cirka 4 600 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 17 473 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för september 2020.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Projektets behövlighet

Projektplanen gäller en nybyggnad för en grundskola och ett daghem i Kungseken i stadsdelen Kårböle. Kungseken är ett av Helsingfors nya bostadsområden. År 2027 kommer det att finnas 5 500 invånare och 1 000 arbetstillfällen i Kungseken. Bostadsbyggandet i området är livligt och i området behövs skol- och daghemstjänster. I nuläget ordnas småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen i området på olika verksamhetsställen, delvis i tillfälliga lokaler. De nuvarande lokalernas kapacitet räcker inte till för antalet framtida användare i området.

Utgående från fostrans- och utbildningssektorns utredning om servicelokalsnätet är nybyggnadsprojektet behövligt som en del av servicenätet i området. I området finns ett behov av permanenta lokaler för grundläggande utbildning och småbarnspedagogik. Den befintliga lokalkapaciteten och kapaciteten som är under byggnad har beaktats i planeringen av servicelokalsnätet. I verksamhetsställets omfattning har man beaktat hela serviceområdets beräknade utveckling: befolkningsprognosen, deltagandet i småbarnspedagogiken och nybyggandet.

Projektplan

Nybyggnadens lokaler planeras för 250 elever inom den grundläggande utbildningen och 210 barn i åldern 1–6 år som deltar i småbarnspedagogiken, varav förskoleundervisningens andel är 60 barn. I nybyggnaden kommer att arbeta uppskattningsvis 65–70 personer inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Elevvården och den administrativa personalen kommer att bestå av cirka 6 anställda, mat- och städpersonalen av 3–5 anställda och därtill anställs en fastighetsskötare.

I och med nybyggnaden får skolan och daghemmet tidsenliga och trivsamma lokaler. Den grundläggande utbildningens lokala betoning på uttrycksförmåga beaktas i planeringen av lokalerna.

En gård för raster och utevistelse anläggs för nybyggnaden. Gården förses med redskap som lämpar sig för skol- och daghemsbarn i olika åldrar. På tomten ska befintlig park och ett enhetligt område med skogsunderlag bevaras. Kravet beaktas i gårdsplaneringen.

Projektet förverkligar målen i Helsingfors stadsstrategi 2017–2021 genom att erbjuda trygga och hälsosamma inlärningsmiljöer för barnen i Kungseken och genom att planera lokalerna så att invånare och lokala sammanslutningar har möjlighet att ordna verksamhet och evenemang i dem.

Nybyggnadens stomme är av betong. Bottenbjälklaget är bärande och förverkligas med uteluftsventilerad krypgrund. Mellanbjälklaget och övre bjälklaget består av ihåliga plattor. Fasadmaterialet är tegel, som rappas delvis. Yttertaket är delvis grönt tak, delvis tätskikt. De yttre trapporna byggs i betong. Enligt en preliminär bedömning i byggbarhetsutredningen grundläggs byggnaden med plattor via ett krosslager på mark, berg eller sprängt berg.

I enlighet med Helsingfors stads energieffektivitetsmål och åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035 är målet att energieffektiviteten är bättre än föreskriftsnivån och förnybar energi produceras på platsen. Majoriteten av nybyggnadens uppvärmningsbehov täcks med jordvärme. Elenergi produceras med ett solenergisystem som placeras på yttertaket och som täcker minst 10 procent av elbehovet.

Projektet genomförs som en PB-entreprenad (planera och bygg), där entreprenören ansvarar för planeringen och byggandet av objektet. Entreprenaden var föremål för en kvalitets- och priskonkurrensutsättning i två faser. I den slutliga anbudsfasen stod kvaliteten för 50 procent och priset för 50 procent i bedömningen. Chefen för förvaltning av byggd egendom har 5.11.2020 (§ 25) beslutat godkänna bedömningsarbetsgruppens förslag om vinnaren i PB-entreprenadtävlingen om Kuninkaantammen koulu och Kuninkaantammen päiväkoti. Referensplanerna i projektplanen bygger på det förslag som vann tävlingen.

Projektet omfattar cirka 4 600 m² bruttoyta, 3 969 m² lägenhetsyta och 3 371 m² effektiv yta.

Projektplanen finns som bilaga 1. Bilagorna till projektplanen finns i bilagematerialet.

Lokalkostnad för fostrans- och utbildningssektorn

Den interna månadshyran för nybyggnaden är 24,18 euro/m² lägenhetsyta, sammanlagt ca 95 970 euro i månaden och ca 1 151 640 euro om året. Grunden för hyran per kvadratmeter är 3 969 m² lägenhetsyta. Kapitalhyrans andel är 20,14 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyrans andel 3,54 euro/m² lägenhetsyta och andelen för stadsmiljösektorns administrationskostnad 0,5 euro/m² lägenhetsyta. Avkastningskravet är tre procent och avskrivningstiden är 30 år.

Den slutliga kapitalhyran justeras efter de verkliga kostnaderna. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.

Tillfälliga lokaler

Tillfälliga lokaler behövs inte i projektet.

Byggnadskostnader och finansiering av projektet

Maximipriset för projektets byggkostnader beräknat utgående från det teoretiska lokalbehovet uppgår till 17 473 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för september 2020.

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2021–2030, som ingår som bilaga i 2021 års budget, har det reserverats sammanlagt 18 500 000 euro för att planera och genomföra projektet, utgående från att projektets omfattning är 4 600 euro/m² bruttoyta och att det genomförs under åren 2021–2023.

Projektets genomförande och tidtabell

Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och stadskansliet. Representanter för bl.a. byggnadstillsynstjänsterna, miljötjänsten och räddningsverket i stadsmiljösektorn samt tillgänglighetsombudsmannen hörs som sakkunniga under den fortsatta planeringen av projektet.

Servicehelheten byggnader och allmänna områden i stadsmiljösektorn har helhetsansvaret för projektet. Stadsmiljösektorns underhållstjänster ansvarar för underhållet av byggnaden.

Byggarbetet ska inledas under vintern 2021/2022. Projektet ska färdigställas under sommaren 2023.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden har 3.3.2021 (§ 152) tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande och konstaterat att denna bra svarar mot de funktionella målen för fostran och utbildning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunginhallitus 22.03.2021 § 198

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen 15.11.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 4 600 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 473 000 euroa syyskuun 2020 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 02.03.2021 § 152

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 15.11.2020 päivätystä Kannelmäen peruskoulun Kuninkaantammen toimipisteen ja päiväkodin hankesuunnitelmasta (liite 1).

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee kuitenkin edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta edellyttää, että hanke toteutuu suunnitellussa aikataulussa ja on valmis elokuussa 2023. Tämän lisäksi lautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot

Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291

mia.kuokkanen@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 26.11.2020 § 133

Esitys

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Kuninkaantammenkierto 22 toteutettavan Kuninkaantammen peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen 15.11.2020 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 4 600 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 17 473 000 euroa syyskuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Juha Aaltonen. Asiantuntija
poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Juha Aaltonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 21008

juha.aaltonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 16.04.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi