Hankinta, pysäköintitunnusten digitaalisen palvelun kehittäminen, kaupunkiympäristön toimiala
Ohjelmistokehitystiimin hankinta pysäköintitunnusten digitaalisen palvelunkehittämiseen
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hyväksyä Anders Innovations Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Anders Innovations Oy:ltä tilataan ohjelmistokehitystiimi pysäköintitunnusten digitaalisen palvelun kehittämiseen toimittajan tarjouksessaan ilmoittamilla yksikköhinnoilla.
Sovelluksen MVP-version toteutuksen arvioitu arvonlisäveroton hinta on yhteensä enintään 235 000 euroa. MVP-toteutuksen laajuudeksi on arvioitu noin 280-350 henkilötyöpäivää. Sopimus on voimassa määräaikaisena siihen saakka, kunnes sovelluksen MVP-version testaus ja hyväksyntä on suoritettu ja sovelluksen takuuaika on umpeutunut.
Sopimukseen sisältyy lisäksi optiona jatkokehityspalvelut sovellukselle 24 kuukauden määräaikaiseksi sopimuskaudeksi. Jatkokehityspalvelujen arvioitu arvonlisäveroton hinta on enintään 110 000 euroa sopimuskauden aikana. Jatkokehityspalveluiden laajuudeksi on arvioitu koko tiimille noin 130-160 henkilötyöpäivää sopimuskauden aikana. Tilaaja päättää mahdollisesta option käyttämisestä myöhemmin erikseen ennen sovelluksen MVP-version toteutuksen hyväksymistä.
Sopimukseen sisältyy lisäksi optiona ylläpitopalvelut sovellukselle 24 kuukauden määräaikaiseksi sopimuskaudeksi. Ylläpitopalvelujen laajuudeksi on arvioitu 24-72 henkilötyöpäivää ja niiden arvonlisäverottomaksi hinnaksi enintään 48 600 euroa sopimuskauden aikana. Tilaaja päättää mahdollisesta option käyttämisestä myöhemmin erikseen ennen sovelluksen MVP-version toteutuksen hyväksymistä.
Koko sopimuksen arvioitu arvonlisäveroton arvo on yhteensä enintään 390 000 euroa.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintayksikkö noudattaa 10 päivän odotusaikaa ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena on hakea Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalle ohjelmistokehitystiimi, joka toteuttaa pysäköintitunnusten digitaalisen palvelun kehittämisen. Pysäköinnin järjestely on yksi kaupunkiympäristön toimialan näkyvämpiä palveluita. Pysäköinninvalvonnan vanhentunut toiminnanohjausjärjestelmä (PASI) tullaan uudistamaan laajemmassa kehityshankkeessa myöhemmin, ja nyt siihen osana kuuluva pysäköintitunnusten hakeminen ja käsittely uudistetaan omaksi kokonaisuudekseen tässä hankkeessa.
Pysäköintitunnusten hakeminen ja niiden käyttöön ja ylläpitoon liittyvät palvelut on tähän saakka tuotettu pääasiassa ilman sähköisiä ratkaisuja. Tämä tarkoittaa prosessia, jossa vuosittain noin 32 000 kpl ja 13 erityyppistä pysäköintitunnusta (asukas- ja yritystunnukset) käsitellään manuaalisesti. Prosessi työllistää merkittävästi asiakaspalvelua ja maksunhallinnan työntekijöitä, ja se on vaivalloinen ja aikaa vievä myös kaupunkilaisille. Pysäköintitunnusten digitaalinen palvelu toteutetaan erillisenä hankkeena, sillä näin voidaan merkittävästi tehostaa toimintaa ja vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.
Hankinta toteutettiin Helsingin kaupunginkanslian perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän H093-19, HEL 2020-000591/ Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähetettiin dynaamisessa hankintajärjestelmässä (DPS) mukana oleville toimittajille.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista 31.12.2020 klo 8.00 mennessä.
Kysymyksiä saapui määräaikaan mennessä 4 kappaletta. Kysymyksiin vastattiin 31.12.2020. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.1.2021 klo 12.00.
Saadut tarjoukset
Hankintayksikkö käsitteli määräajassa saapuneet tarjoukset hankintalain (1397/2016) 10 luvun mukaisesti.
Määräaikaan mennessä ainoan tarjouksen jätti Anders Innovations Oy.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjous on tarjouspyynnön mukainen.
Tarjousten vertailu
Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, hinnan painoarvon ollessa 40 % ja laadun 60 %.
Päätöstoimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.12.2020 § 743 mukaan tietohallintopäälliköllä on erityishankintavaltuudet päättää ICT-hankinnoista enintään miljoonaan euroon (alv 0 %) saakka. Tietohallintopäällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 03.02.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Maire Komi, ICT-hankepäällikkö, puhelin: 09 310 20762