Tietopyyntö, apulaispormestarin, toimialajohtajan ja tonttipäällikön lähetetyt sähköpostit ajalta 3.11.10.11.2020
Begäran om information om e-postmeddelanden skickade av biträdande borgmästaren för stadsmiljösektorn 3–10.11.2020
Beslut
Kanslichefen beslutade att de e-postmeddelanden som biträdande borgmästaren för stadsmiljösektorn skickat 3–10.11.2020 inte lämnas ut, frånsett de som redan 10.12.2020 har lämnats ut till den som begärt information.
Beslutsmotivering
Begäran om information gäller de e-postmeddelanden som biträdande borgmästaren för stadsmiljösektorn skickat under tiden 3–10.11.2020.
Enligt 1 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (offentlighetslagen) är myndighetshandlingar offentliga, om inte något annat föreskrivs särskilt i offentlighetslagen eller i någon annan lag. Enligt 5 § 2 mom. i offentlighetslagen avses med myndighetshandling en handling som innehas av en myndighet och som har upprättats av myndigheten eller av någon som är anställd hos en myndighet eller som har inkommit till en myndighet för behandling av ett visst ärende eller i övrigt inkommit i samband med ett ärende som hör till myndighetens verksamhetsområde eller uppgifter.
Vissa handlingar som anges i 5 § 3 mom. i offentlighetslagen betraktas inte som myndighetshandlingar. I 5 § 4 mom. i lagen sägs det dessutom att på handlingar som har upprättats för förhandlingar, kontakter och något annat därmed jämförbart internt myndighetsarbete mellan personer som arbetar inom en myndighet samt mellan myndigheter och enskilda eller sammanslutningar som verkar för myndighetens räkning tillämpas lagen endast om handlingarna innehåller sådana uppgifter att de enligt arkivlagstiftningen skall överföras till ett arkiv.
De av biträdande borgmästarens e-postmeddelanden som hon har bedömt vara myndighetshandlingar har 10.12.2020 lämnats ut till den som begärt information.
De övriga e-postmeddelanden som biträdande borgmästaren har skickat under tiden i fråga är enligt uppgift från henne själv sådana minnesanteckningar och utkast som avses i 5 § 3 mom. i offentlighetslagen liksom också för internt arbete upprättade handlingar som avses i 5 § 4 mom. i offentlighetslagen och som inte innehåller sådana uppgifter att de enligt arkivlagstiftningen skall överföras till ett arkiv. Dessutom är en del av meddelandena sådana handlingar som biträdande borgmästaren har skickat till följd av något annat uppdrag eller sin ställning. Dessa handlingar är inte sådana myndighetshandlingar som avses i 5 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
En förtroendevald på heltid bedömer själv vilka av sina skickade e-postmeddelanden som är offentliga. Med stöd av lagen om integritetsskydd i arbetslivet har staden inte rätt att öppna eller läsa e-postmeddelanden skickade av en förtroendevald på heltid annat än i undantagsfall.
Detta beslut publicerades 11.12.2020
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i ett beslut som gäller ärenden vilka avses i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet samt av den som har besvärsrätt enligt särskilda bestämmelser i lag. En myndighet får även anföra besvär över ett beslut om överklagandet är behövligt med anledning av det allmänna intresse som myndigheten ska bevaka.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Mer information fås av
Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045
Anna Koskinen, stadsombudsman, telefon: 09 310 36142