Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 11.11.-18.11.2020
Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 11.11.-18.11.2020
Päätös
Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 11.11.2020-18.11.2020 tekemät linjaukset:
- Kriittisten työvoimatarpeiden tunnistamiseksi erityisesti sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla luodaan mekanismi resurssitarpeen ennakointiin ja tuodaan tarve esiin toimialojen tilannekuvissa koronakoordinaatioryhmässä. Toimialat, liikelaitokset ja virastot kokoavat tiedon siirrettävissä olevista henkilöistä, joita voidaan siirtää resurssiksi kriittisten toimintojen turvaamiseen. Käynnistetään osaajapankin uusi aktiivinen toimintatapa resurssien kohdentamiseen välittömästi, kun resurssitarpeita on tunnistettu.
- Toisen asteen koulutuksen yhteishakuun liittyvät tutustumiskäynnit ja -päivät sekä infotilaisuudet ja huoltajien illat järjestetään etäyhteyksin syksyllä 2020. Kevään 2021 osalta tutustumiskäyntien mahdollisuuksia määrittelevät toisen asteen opetusjärjestelyt sekä OPH:n, STM:n ja THL:n linjaukset. Epidemiatilanteen salliessa tutustumiskäyntejä voidaan järjestää harkitusti.
- Vaihtoehdossa I (pääpaino lähiopetuksessa, päättäjänä rehtori) opiskelijoiden tutustumiskäyntejä voidaan järjestää porrastaen ja ennakkoilmoittautumista käyttäen. Tapahtumien järjestämisessä noudatetaan yleisötilaisuuksien ohjeita. Opinto-ohjaajille ja huoltajille järjestetään infotilaisuudet etänä. Etänä toteutettavat esittelytilaisuudet kootaan yhteiselle alustalle.
- Vaihtoehdossa II (opetuksessa hybridimalli, päättäjänä rehtori) tutustumiskäynnit ja avoimien ovien päivät järjestetään etänä. Erityisryhmien vierailut erillisellä harkinnalla yleisötilaisuuksien ohjeita noudattaen. Opinto-ohjaajille ja huoltajille järjestetään infotilaisuudet etänä. Etänä toteutettavat esittelytilaisuudet kootaan yhteiselle alustalle.
- Vaihtoehdossa III (pääpaino etäopetuksessa, päättäjänä rehtori) tutustumiskäynnit ja avoimien ovien päivät järjestetään etänä. Opinto-ohjaajille ja huoltajille järjestetään infotilaisuudet etänä. Etänä toteutettavat esittelytilaisuudet kootaan yhteiselle alustalle.
Päätöksen perustelut
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.
Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210, 2.10.2020 § 219, 7.10.2020 § 223, 15.10.2020 § 227, 21.10.2020 § 231, 29.10.2020 § 238, 5.11.2020 § 243 ja 11.11.2020 § 246 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.
Detta beslut publicerades 23.11.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256