Virkasuhteen täyttäminen, hallinto- ja tukipalvelut, hallinto- ja lakipalvelut, yksikön päällikön virka, työavain KYMP-04-6-19

HEL 2020-013153
Ärendet har nyare handläggningar
§ 12
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja tukipalvelut -palvelukokonaisuuden hallinto- ja lakipalvelut-yksikön yksikön päällikön viran täyttäminen

Förvaltningsdirektör

Päätös

Hallinto- ja tukipalvelut -palvelukokonaisuuden hallintojohtaja päätti valita hallinto- ja lakipalvelut-yksikön yksikön päällikön virkaan (035494) ********** 1.4.2021 alkaen 5018,16 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaan ei kuulu koeaikaa, koska valittu on hoitanut ko. tehtävää 15.2.2018 alkaen.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi, kun yksikön päällikkö irtisanoutui kaupungin palveluksesta 1.4.2019 lukien.

Valinta perustuu hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohtaan.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 19.11.-2.12.2020 ja uudelleen 11.-31.12.2020. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, LakimiesRekrytointi -sivuilla ja LinkedInissä.

Yksikön päällikön tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa lakipalvelut-yksikön toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Lisäksi hänen tehtävänä on johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.

Toimintasäännön 8 luvun mukaan yksikön päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan virkaan haetaan luontevaa sisäisten ja ulkoisten yhteistyöverkostojen rakentajaa, jolla on kokemusta ja näkemystä muutosjohtamisesta, tulevaisuuteen uskova asenne sekä ratkaisukeskeinen työote. Lisäksi hakijalta odotetaan innostavia henkilökohtaisia vuorovaikutus- ja viestintätaitoja. Tehtävässä edellytetään kokemusta esimiestehtävistä ja eduksi katsotaan kokemus lakipalvelutoiminnan johtamisesta, toimialan toiminnan kannalta monipuolisen eri oikeudenalojen vankka osaaminen sekä näyttö valmentavasta johtamisesta.

Virkoja täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Yksikön päällikön virkaa haki hakuajan kuluessa 13 henkilöä, joista kolme hakijaa perui hakemuksensa. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto hakijoista. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijoiden hakemuksissaan antamiin tietoihin.

Hakemusten perusteella ensimmäiselle haastattelukierrokselle 11.-21.1.2021 kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat hallintopäällikkö Mikko Ravantti, hallintojohtaja Silja Hyvärinen ja palvelussuhdepäällikkö Heidi Mellanen.

Hakemusten ja haastattelujen perusteella henkilöarviointiin kutsuttiin ********** peruivat hakemuksensa ennen henkilöarvioinnin suorittamista. Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy 2.-3.2.2021.

Toiselle haastattelukierrokselle 17.-19.2.2021 kutsuttiin henkilöarvioinnin perusteella ********** Heitä haastattelivat hallintopäällikkö Mikko Ravantti, hallintojohtaja Silja Hyvärinen ja palvelussuhdepäällikkö Heidi Mellanen. Haastattelujen jälkeen hakemuksensa perui **********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Yksikön päällikön tehtävässä korostuu johtamistaito sekä toimialalla tarvittavan lainsäädännön tuntemus.

Haastattelussa erityistä huomiota kiinnitettiin valmentavaan johtamisotteeseen sekä siihen minkälainen kyky hakijoilla on strategialähtöiseen johtamiseen. Erityisesti kiinnitettiin huomiota hakijoiden kokemukseen muutosjohtamisesta ja kykyyn hahmottaa näkemystä siitä, miten juristien työ tulee muuttumaan tulevaisuudessa toimintaympäristön muuttuessa ja digitalisaation kehittyessä. Lisäksi haastatteluissa kiinnitettiin huomiota toimialan toiminnan kannalta monipuoliseen eri oikeudenalojen osaamiseen.

Viran täyttämisessä painotettiin myös kykyä rakentaa ja työskennellä erilaisissa yhteistyöverkostoissa.

Yksikö päällikön tehtävässä tarvitaan kykyä toimia valmentavalla johtamisotteella, innostavia vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä tulevaisuuteen uskovaa asennetta ja ratkaisukeskeistä työotetta.

Lisäksi viran hoitamisessa katsottiin eduksi kokemus lakipalvelutoiminnan johtamisesta sekä toimialan toiminnan kannalta monipuolinen eri oikeudenalojen vankka osaaminen.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella hallintojohtaja katsoo, että valittu on yksikön päällikön virkaan parhaiten soveltuva.

Hänen valintaansa puoltavat osoitus valmentavasta ja strategialähtöisestä johtamisotteesta. Hänellä on käytännön kokemusta muutosjohtamisesta ja hän on haastatteluissa näyttänyt ymmärtävänsä lakimiesten roolin tulevaisuuden työelämän tarpeissa. Hänellä on pitkä johtamiskokemus, erityisesti lähiesihenkilönä toimimisesta ja hän on osoittanut hallitsevansa erinomaisesti toimialan kannalta keskeisen lainsäädännön.

Detta beslut publicerades 22.03.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mikko Ravantti, Hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 36559

mikko.ravantti@hel.fi

Beslutsfattare

Silja Hyvärinen
hallintojohtaja

Bilagor

1. Hakijayhteenveto KYMP-04-6-19, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.