Vuokraus, kirkkotontin uudelleenvuokraus, tontti 13426/1, Lutherinkatu 3, Helsingin Seurakuntayhtymä
Arrendeprinciper för Tempelplatsens kyrkas tomt (Främre Tölö, Luthergatan 3, tomten 13426/1)
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för Yk-tomten 13426/1 i 13 stadsdelen (Främre Tölö) enligt följande:
1
Årsarrendet för tomten bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av ett pris på 17,69 euro per kvadratmeter våningsyta.
2
Arrendetiden utgår 31.12.2070.
3
I övrigt gäller villkoren i arrendeavtalsblanketten för affärs- och kontorsområden och av stadsmiljönämnden eventuellt föreskrivna tilläggsvillkor.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Uppgifter om tomten och arrenderingen av den
För tomten 13426/1 gäller detaljplaneändringen nr 7071 (fastställd 22.1.1975), i vilken den är anvisad som kvartersområde för kyrka och andra församlingsbyggnader (Yk). Tomten omfattar 7 345 m², och byggrätten är angiven med tomtexploateringstalet (e) 0,75. Den uppgår därmed till 5 509 m² vy.
I Generalplan 2016 är tomten anvisad som innerstadsområde (C2).
På tomten finns Tempelplatsens kyrka (1 902 m² vy), som med stöd av 14 kap. 5 § i kyrkolagen är skyddad genom ett beslut 8.6.2004 av kyrkostyrelsen. Arrendeavtalet för tomten gällde 1.8.1963–31.12.2020. Årsarrendet enligt arrendeavtalet uppgick för 2020 till 8 062,61 euro.
Ny utarrendering av tomten
Stadsmiljönämnden beslutade 26.1.2021, § 23, utarrendera tomten på nytt till Helsingfors kyrkliga samfällighet till 31.12.2050 för kyrkoändamål. Enligt beslutet förlängs arrendetiden till 31.12.2070, om stadsfullmäktige fastställer arrendeprinciper för tomten.
Ett utkast till arrendeavtal finns som bilaga 1.
Arrendeprinciper
Årsarrendet för tomten bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset 17,69 euro per kvadratmeter våningsyta, vilket i nuvärde motsvarar 350 euro/m² vy (index 1979). Arrendet baserar sig på en årsavkastning på fem procent i enlighet med ett beslut av stadsfullmäktige.
Årsarrendet blir därmed 1 682,32 euro enligt levnadskostnadsindexet 1951 = 100, vilket motsvarar ett nuvärde på 33 293,11 euro (index 1979).
Det nya årsarrendet binds vid förändringen i levnadskostnadsindex på det sätt som anges i ett villkor i arrendeavtalet.
Årsarrendet baserar sig på den utnyttjade byggrätten på 1 902 m² vy, som underskrider byggrätten enligt detaljplanen.
Att den utnyttjade byggrätten underskrider den som detaljplanen medger beror på att byggnaden på tomten, Tempelplatsens kyrka, är en skyddad byggnad, vilket i praktiken hindrar att tomten bebyggs enligt exploateringstalet i detaljplanen (e=0,75, dvs. 5 509 m² vy).
Att arrendet bestämts marknadsmässigt har säkerställts med hjälp av en opartisk värderare (Gem Valuation Oy 20.5.2020). Värderingsutlåtandet finns i bilagematerialet.
Iakttagande av riktlinjerna för tomtöverlåtelse
Utarrenderingen och arrendeavtalet för denna har utarbetats i enlighet med riktlinjerna för tomtöverlåtelse godkända av stadsstyrelsen 1.4.2019, § 220.
Villkor i arrendeavtalet
Enligt 1 § i arrendeavtalet får det på tomten uppföras en kyrkobyggnad på högst 1 902 m² vy, och arrendebeloppet baserar sig på denna byggrätt. Vid en eventuell tillbyggnad bör arrendeavtalet ändras.
Arrendeavtalet omfattar dessutom särskilda villkor om ersättning för inlösen av den skyddade byggnaden och om åtgärder då arrendetiden utgår.
I övrigt följer arrendeavtalet stadsmiljösektorns sedvanliga villkor för arrendeavtal som gäller tomter för verksamhetsbyggnader.
Befogenheter
Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.
Kaupunginhallitus 29.03.2021 § 222
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa 13. kaupunginosan (Etu-Töölö) Yk-tontin 13426/1 vuokrausperiaatteet seuraavasti:
1
Tontin vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavaa 17,69 euron suuruista kerrosneliömetrihintaa.
2
Vuokra-aika on 31.12.2070 saakka.
3
Muutoin noudatetaan liike- ja toimistoalueen vuokrasopimuslomakkeen ehtoja sekä kaupunkiympäristölautakunnan päättämiä lisäehtoja.
Käsittely
Esteelliset: Elisa Gebhard
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolaki 28.1 § 5 kohta)
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 26.01.2021 § 23
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle Helsingin kaupungin 13. kaupunginosan (Etu-Töölö) korttelissa 13426 sijaitsevan Yk-tontin 13426/1 (7 345 m² ja 5 509 k-m², Lutherinkatu 3) vuokrausperiaatteiden vahvistamista seuraavin ehdoin:
1
Tontin vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavaa 17,69 euron suuruista kerrosneliömetrihintaa.
2
Vuokra-aika on 31.12.2070 saakka.
3
Muutoin noudatetaan liike- ja toimistoalueen vuokrasopimuslomakkeen ehtoja sekä kaupunkiympäristölautakunnan päättämiä lisäehtoja.
B
Kaupunkiympäristölautakunta päätti vuokrata uudelleen Helsingin seurakuntayhtymälle (y-tunnus: 0201242-7) Helsingin 13. kaupunginosan (Etu-Töölö) korttelissa 13426 sijaitsevan Yk-tontin 13426/1 (7 345 m² ja 5 509 k-m², Lutherinkatu 3) kirkkoa varten 31.12.2050 saakka liitteenä 1 olevan maanvuokrasopimuksen mukaisesti.
Vuokra-aikaa jatketaan 31.12.2070 saakka, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy myöhemmin vuokrausperiaatteet 31.12.2070 saakka.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä tontin nykyisen maanvuokrasopimuksen nro 7990 (L2113-1) päättymään 31.12.2020 ja oikeuttaa sopimukset ja toiminnanohjaus -tiimin päällikön tai hänen valtuuttamansa henkilön allekirjoittamaan Helsingin kaupungin puolesta liitteen 1 mukaisen maanvuokrasopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia, korjauksia ja tarkennuksia ehdolla, että A) kohdan vuokrausperiaatteita koskeva päätös on saanut lainvoiman.
L1113-5
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan asian nro 8 kokouksen asiana nro 2.
Esittelijä
Lisätiedot
Elina Kuikanmäki, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 34008
Detta beslut publicerades 12.05.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251