Hankinta, Myllypuron seniorikeskuksen ja Munkkiniemen palvelukeskuksen ruokapalvelujen kilpailutus
Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun sekä Myllypuron seniorikeskuksen ruokapalvelujen kilpailutus
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A. hyväksyä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun sekä Myllypuron seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jimi Joutsio ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.
Ruokapalveluasiantuntijat Erja Turunen ja Milla Härkönen sekä hankinta-asiantuntija Marita Lehtinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä. Heitä kuultiin samalla myös Kallion virastotalon henkilöstöruokapalvelujen kilpailutusta koskevassa asiassa (tämän pöytäkirjan § 31).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Ruokapalveluasiantuntijat Erja Turunen ja Milla Härkönen sekä hankinta-asiantuntija Marita Lehtinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Palveluhankinta koskee sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun sekä Myllypuron seniorikeskuksen ruokapalvelujen järjestämistä yksikköjen asiakkaille liitteenä olevien palvelukuvausten mukaisesti.
Palvelukeskuksen ja seniorikeskuksen toiminta on ympärivuorokautista ja ruokapalveluja tarvitaan vuoden jokaisena päivänä. Munkkiniemen palvelukeskus toimii arkipäivisin ja Myllypuron seniorikeskus joka päivä. Hankittaviin palveluihin kuuluvat ruokapalvelujen suunnittelu, tuottaminen, ruoan toimittaminen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittäminen palvelukuvauksessa määritellyllä tavalla.
Palveluntuottaja suunnittelee tilaajan määrittelemien ruokavalioiden toteutuksessa tarvittavat ruokalistat ja ruokaohjeet.
Yksikköjen asiakkaat ovat ikääntyneitä henkilöitä, päivätoiminnan asiakkaita, ulkopuolisia asiakkaita sekä palvelukeskusten henkilökuntaa. Munkkiniemen palvelukeskuksessa asiakkaita käy päivittäin noin 160 ja Myllypuron seniorikeskuksessa noin 136. Lounaspalveluja käyttävää henkilökuntaa on seniorikeskuksessa noin 130 ja kotihoidossa noin 100.
Tuotettavat palvelut ja niiden sisältö ovat:
- Asukasruokailuun sisältyvät aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala sekä tarvittaessa yöpala.
- Päivätoiminnan ruokailuun sisältyvät aamupala, lounas, päiväkahvi tai lounas, päiväkahvi ja päivällinen.
Palvelun käyttäjien itse maksettavat palvelut:
- Palvelukeskusateriaan sisältyvät kaikki aterian osat: pääruoka, energialisäke, lämmin kasvislisäke, salaatti, öljypohjainen salaatinkastike, leipä, levite, ruokajuoma ja jälkiruoka.
- Henkilöstölounas, jonka sisältö on sama kuin asukasruokailussa tai palvelukeskusateriassa.
- Tilaustarjoilut ja välitystuotteet, joihin sisältyy asiakkaan tilaustarjoilu asiakkaan tarpeiden mukaan sekä elintarvikkeita välitystuotteina osastoille.
Hankinnan taustaa
Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 8.10.2014 § 322 hyväksyä Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu- kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen. Valtuusto hyväksyi samalla Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle palveluyhtiölle.
Perustetulla palveluyhtiöllä tuli olla mahdollisuus valmistautua toimimaan kilpailuilla markkinoilla ennen kuin kaupunki alkaa kilpailuttaa palveluyhtiön tuottamia palveluita. Vastaavasti kaupungin virastot ja laitokset tarvitsivat aikaa valmistautua tarvitsemiaan palveluja koskevien kilpailutusten järjestämiseen. Edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi jatkovalmistelun aikana laadittiin siirtymäaikajärjestelyä koskevat periaatteet.
Siirtymäaikajärjestelyn keskeinen lähtökohta on se, että kaupungin tarvitsemista palveluyhtiön toimialaan kuuluvista palveluista luodaan viisi tarkoituksenmukaista kokonaisuutta eli koria. Kukin kokonaisuus vastaa noin 20 prosenttia yhtiöitettävien toimintojen yhteenlasketusta liikevaihdosta. Kokonaisuuksien muodostamisessa otetaan liikevaihdon lisäksi huomioon muun muassa nykyisten kaupungin sisäisten sopimusten kesto, asiakasvirasto sekä maantieteellinen alue.
Sopimuskokonaisuudet määriteltiin syksyn 2014 aikana yhteistyössä kaupunginkanslian ja Palmian kesken asiakasvirtojen tarpeet huomioon ottaen.
Palmia aloitti yhtiömuotoisena 1.1.2015 tuottamalla kiinteistö-, siivous-, turva ja ravintolapalveluja. Liikelaitokseksi jäänyt osa jatkoi koulu- päiväkoti- ja hoivaruokapalvelujen sekä puhelin- ja hyvinvointipalvelujen tuottamista nimellä Palvelukeskus Helsinki.
Helsingin kaupunginhallitus on 20.10.2014 § 1053 kehottanut kaupungin virastoja ja laitoksia solmimaan 30.12.2014 mennessä siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti palveluyhtiön kanssa määräaikaiset sopimukset ja kilpailuttamaan palvelut määräaikaisten sopimusten jälkeen.
Sosiaali- ja terveystoimiala, silloinen sosiaali- ja terveysvirasto, solmi sopimuksen 1.1.2015 palvelujen tuottamisesta Palmian kanssa. Sopimuksessa sovittiin henkilöstöruokailu, kiinteistö-, siivous- ja turvapalveluista, joita Palmia tuottaa määräaikaisesti toimialalle. Palvelut on jaettu koreihin, jotka kilpailutetaan sopimuksessa sovitulla aikataululla.
Munkkiniemen palvelukeskuksen ruokapalvelut kuului koriin 1, jonka sopimus oli voimassa kolme vuotta. Määräaikainen sopimus alkoi 1.1.2015 ja päättyi 31.12.2018, minkä jälkeen ruokapalvelut kilpailutettiin. Kilpailutettu sopimus päättyi 14.1.2021.
Munkkiniemen palvelukeskuksen päivätoiminnan ruokailut tuottaa 16.1.–30.6.2021 välisenä aikana Palvelukeskus Helsinki. Munkkiniemen palvelukeskuksen ravintola on suljettuna 30.6.2021 asti.
Myllypuron seniorikeskuksen ruokapalvelut
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätti 24.11.2015 § 344 ruokahuoltopalvelujen kilpailutussuunnitelmasta, jolla lisätään viraston (nykyisin toimiala) kilpailutettujen ruokahuoltopalvelujen määrää 20 prosenttiin viiden vuoden kuluessa. Myllypuron seniorikeskuksen ruokapalvelut oli ajoitettu kilpailutettavaksi 2018. Kilpailutus tehdään nyt, koska Myllypuron seniorikeskuksen saneeraus viivästyi ja saneeraus valmistuu elokuussa 2021.
Helsingin kaupungilla on toistaiseksi voimassa oleva yhteistyösopimus Palvelukeskus Helsingin kanssa Myllypuron seniorikeskuksen asukasruokailun tuottamisesta.
Hankintamenettely
Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun sekä Myllypuron seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde.
Kohteeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Lisäksi hankintapäätöksessä hankinnan kohteeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja varalle.
Mikäli valittu palvelutuottaja ei pysty tuottamaan palvelua sopimuksen mukaisesti ja sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti, on varalla olevan palveluntuottajan kanssa mahdollista solmia sopimus.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–6: palvelukuvaukset (2 kpl), tarjouspyyntö, vastuullisuussuunnitelma, työllistäminen, sopimusluonnos.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä tarjoajalle ja palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palveluiden vähimmäislaatu on esitetty palvelukuvauksessa.
Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 50 ja laadun 50. Henkilöstön lounaan hinta on määritetty tarjouspyynnössä.
Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia, ja niillä taataan vaadittu laatutaso palvelulle.
Vastuullisuuskriteerit hankinnassa
Hiilineutraali Helsinki 2035
Helsingin kaupunki on sitoutunut kantamaan vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä kaupunkistrategiassaan. Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmaan pohjautuvassa sosiaali- ja terveystoimialan ympäristöohjelmassa on tavoitteena, että ympäristövaikutuksiltaan merkittävien hankintojen kilpailutuksissa käytetään ympäristökriteerejä vähimmäisvaatimuksena tai vertailuperusteena merkittävällä painoarvolla.
Osana Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman toteutuminen hankinnassa huomioidaan keskeisesti ilmastonäkökulma. Valittu palveluntuottaja edellytetään huomioimaan hankinnan kohteen mukaisen toiminnan aiheuttamat ilmasto- ja ympäristövaikutukset tarjouspyynnön mukaisesti. Hankinnan kohde ja vähimmäisvaatimukset on selvitetty tarjouspyynnön kohdassa "Hankinnan kohteen kriteerit" sekä palvelukuvauksessa.
Tarjouspyynnössä edellytetään, että palveluntuottaja ottaa palveluntuotannossaan huomioon Helsingin kaupungin tahtotilan edistää kestävää kehitystä ja hankinnan kohteen mukaisen toiminnan vastuullisuutta.
Tarjoaja voi saada pisteitä asettamalla vastuullisuussuunnitelmaan konkreettisia toimenpiteitä ja mittareita, joilla vähennetään hankinnan kohteen mukaisen palvelun haitallisia ilmasto- ja ympäristövaikutuksia.
Kriteereiden valinnassa on huomioitu palvelun kohderyhmä, tarjonnan laajuus ja hintataso. Kaupungilla pyritään parasta aikaa huomioimaan ilmastotavoitteet ja vastuullisuus entistä paremmin ruokahankintojen kriteereissä ja luomaan yhdenmukaista tasoa kaupunkiorganisaatiossa. Kehittämistyö on vielä kesken, ympäristö- ja vastuullisuuskriteereiden muodostamista edistetään markkinakeskustelulla ja tarjouskilpailuissa.
Ympäristövaikutusten huomioiminen näkyy kilpailutuksessa sekä tarjousten pisteytyksessä sekä palvelukuvauksen vähimmäisvaatimuksissa. Lisäksi ympäristövaikutusten huomioimista seurataan sopimuskaudella. Kilpailutuksessa on käytetty ympäristö- ja vastuullisuuskriteerejä, jotka soveltuvat tähän palveluun. Kriteereiden valinnassa on huomioitu palvelun kohderyhmä, tarjonnan laajuus ja hintataso.
Pisteitä saa kasvisruoan osuuden lisäämisestä, Itämerestä kestävästi pyydetyn kalan osuuden lisäämisestä, satokauden tuotteiden osuudesta, ruokahävikin ehkäisemisestä sekä näihin liittyvistä asiakaskuntaa osallistavista ja sen erityispiirteet huomioivista toimenpiteistä. Lisäksi tarjoaja voi saada pisteitä sitoutuessaan hankinnan kohteen mukaisen toiminnan raaka-aineiden vastuullisuuskriteereihin.
Tarjouspyynnössä on mukana työllistämisehto, jolla edistetään työttömien työnhakijoiden työllistämistä. Palveluntuottajan on sitouduttava osana sopimusta työllistämään vähintään yksi työllistettävä sopimuskauden aikana, kun palvelujen ostojen määrä ylittää 300 000 euroa (alv 0 %) ja jos ostot ylittävät 700 000 euroa (0 %) tulee työllistää kaksi henkilöä vähintään 9 kuukaudeksi kokoaikaiseen, työssäoloehdon täyttävään työsuhteeseen (vähintään 18 tuntia viikossa).
Hankinnasta solmittava sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden perussopimuskaudelle.
Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun sopimuksen alkamisajankohta on suunniteltu alkavaksi 1.7.2021 ja Myllypuron seniorikeskuksen sopimuksen alkamisajankohdaksi 15.8.2021.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2+2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.
Optiokauden käyttöönotosta tilaaja päättää ja ilmoittaa erikseen kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin sen mukaisesti kuin ehdot ovat voimassa varsinaisen sopimuskauden päättyessä.
Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 19.1.2021, § 14 päättänyt sosiaali ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Detta beslut publicerades 03.03.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 28, 29, 30 (A.), 31 (A.), 33, 34, 35 ja 37 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 30 (B.), 31 (B.) ja 32 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241