Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla viranhaltijoille viranomaisluvissa

HEL 2020-014061
Ärendet har nyare handläggningar
§ 51

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan viranomaislupia koskevan toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla

Sektorchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti siirtää hallintosäännön 14 luvun 1 § 2 momentin 1 kohdan toimivaltaa päättää toimialaan kuuluvan viranomaisluvan hakemisesta kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoille 1.1.2021 lukien seuraavasti:

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty,

palveluiden päälliköt hakevat vastuualueeseensa kuuluvat viranomaisluvat.

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelussa viranomaislupia vastuualueensa osalta hakevat lisäksi:

  • hankeyksikön 1 päällikkö hakee hankkeisiin liittyvät rakennus-, toimenpide- ja purkuluvat.
 
  • hankeyksikön 2 päällikkö hakee hankkeisiin liittyvät rakennus-, toimenpide- ja purkuluvat.
 
  • asiakkuusyksikön 1 päällikkö hakee rakennusvalvontaviranomaiselta käyttötarkoituksen muutosluvat ja myönnettyjen lupien jatkoluvat.
 
  • asiakkuusyksikön 2 päällikkö hakee rakennusvalvontaviranomaiselta käyttötarkoituksen muutosluvat ja myönnettyjen lupien jatkoluvat.
 
  • asiakkuusyksikön 3 päällikkö hakee rakennusvalvontaviranomaiselta käyttötarkoituksen muutosluvat ja myönnettyjen lupien jatkoluvat.
 
  • yritystilat-yksikön päällikkö hakee rakennusvalvontaviranomaiselta käyttötarkoituksen muutosluvat ja myönnettyjen lupien jatkoluvat sekä purkuluvat.

Tällä päätöksellä kumotaan toimialajohtajan 9.6.2017 (50 §) tekemä päätös viranomaislupien hakemista koskevan toimivallan siirtämisestä.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta on 1.12.2020 (698 §) päättänyt kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet - palvelukokonaisuuden seuraavan organisaatiotason muuttamisesta. Tämän vuoksi toimialajohtajan 9.6.2017 (50 §) tekemää viranomaislupien hakemista koskevan toimivallan siirtämisestä on tarve muuttaa.

Aiempi toimialajohtajan 9.6.2017 (50 §) tekemä päätös toimivallan siirrosta on saman sisältöinen kuin nyt tehtävä päätös, lukuun ottamatta rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun viranhaltijoille tällä päätöksellä siirrettävää toimivaltaa. Toimivallan siirron tarkoituksena on, että päätöksenteko tapahtuisi toiminnallisesti tarkoituksenmukaisella tasolla. Viranomaislupia haetaan määrällisesti paljon ja on tarpeellista, että niiden hakeminen tapahtuu oikea-aikaisesti ja joutuisasti. Hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti päätökset tulee tehdä tasolla, joka tuntee ja hallitsee asiakokonaisuuden ja, jolla on riittävät tiedot ja muut edellytykset kulloinkin päätettävässä asiassa.

Hallintosäännössä on nyt siirrettävän toimivallan lisäksi erityisiä määräyksiä joidenkin viranomaislupien hakemisen osalta, mm. asuntojen rakennuttamiseen ja korjausrakentamiseen liittyvän rakennusluvan hakeminen kuuluu hallintosäännön 16 luvun 7 §:n 1 momentin 6 kohdan f-alakohdan mukaisesti teknisen johtajan toimivaltaan, ellei hän ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle.

Toimivalta

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan perusteella kaupunkiympäristön toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää toimialaan kuuluvan viranomaisluvan hakemisesta.

Detta beslut publicerades 22.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Heli Hietala, lakimies, puhelin: 09 310 21642

heli.hietala@hel.fi

Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851

pasi.lonnberg@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja