Hankinta, suorahankinta, etä hoidon arviointi, kotihoito-ohjeistus, hoitoon ohjaus, ajanvarauspalvelu, Kalasataman terveysasema

HEL 2020-014076
Ärendet har nyare handläggningar
§ 88
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin, kotihoito-ohjeistuksen, hoitoon ohjauksen ja ajanvarauksen suorahankinta Kalasataman terveysasemalle

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 40 § 2 mom. 4 kohdan mukaisesti hankkia Luona Hoiva Oy:lta Kalasataman terveysasemille etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin, kotihoito-ohjeistuksen, hoitoon ohjauksen ja ajanvarauksen palvelun.

Hankinnan sopimuskausi on 1.1.-31.3.2021.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo arvonlisäverottomana sopimuksen allekirjoituksesta 31.3.2021 saakka on noin 250 000 euroa. Kyseessä on pienhankinta, joka ei ylitä hankitalain (1397/2016) mukaista sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvoa.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungilla on ollut ajalla 15.12.2019-14.4.2020 sekä ajalla 15.4.-31.12.2020 sopimus HEL 2019-010938 Luona Hoiva Oy:n kanssa Kalasataman terveyskeskusasiakkaille etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista, kotihoito-ohjeistuksesta, hoitoon ohjauksesta ja ajanvarauspalvelusta palveluiden saatavuuden parantamiseksi. Sopimus on sisältänyt takaisinsoittopalvelun saman vuorokauden sisällä. Hoidon tarpeen arvioinnin tavoitteena on arvioida etänä asiakkaan terveydentilaa, antaa ohjeet omahoitoon tai ohjata asiakas tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Palvelua tuotetaan Helsingin Kalasataman terveyskeskusasiakkaille arkisin ma-pe 7-20 välisenä aikana. Palvelu sisältää suomen, ruotsin ja englannin kielisen palvelun.

Kalasataman terveysaseman etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin, kotihoito-ohjeistuksen, hoitoon ohjauksen ja ajanvarauspalvelusta on valmisteilla kilpailutus. Kilpailutuksen valmistelu on kuitenkin viivästynyt COVID19-pandemiatilanteen takia, minkä vuoksi palvelua on tarpeen hankkia suorahankintana siihen asti, kunnes palvelu on saatu kilpailutettua. Hankintayksikkö on 3.12.2020 tiedustellut palveluntuottajan halukkuutta jatkaa palvelua suorahankintana kilpailutuksen valmistelun ajaksi. Luona Hoiva Oy on 8.12.2020 ilmoittanut olevansa halukas jatkamaan palvelua suorahankintana ajalla 1.1.-31.3.2021.

Hankintalain (1397/2016) 40 § 2 mom. 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi. Kalasataman terveysaseman etänä tehtävää hoidon tarpeen arviointia, kotihoito-ohjeistusta, hoitoon ohjausta ja ajanvarauspalvelua jatketaan suorahankintana ajalla 1.1.-31.3.2021, jotta hankinnan kilpailutus ehditään valmistelemaan ja toteuttamaan. Suorahankinnalla varmistetaan palvelun jatkuminen keskeytyksettä.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu terveys- ja sosiaalilautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Detta beslut publicerades 22.12.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja