Tutkimuslupa, IBD-hoitajan työpanoksen vaikutus potilaan terveyteen liittyvään elämänlaatuun, hoitotulokseen ja hoitokustannuksiin
Tutkimuslupa tutkimukseen ”IBD-hoitajan työpanoksen vaikutus potilaan terveyteen liittyvään elämänlaatuun, hoitotulokseen ja hoitokustannuksiin”
Päätös
Terveysasemien johtajalääkäri myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”IBD-hoitajan työpanoksen vaikutus potilaan terveyteen liittyvään elämänlaatuun, hoitotulokseen ja hoitokustannuksiin” (väitöskirja). Yhteyshenkilö on osastonhoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.3.2022 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.
Päätöksen perustelut
Väitöskirjatyön tarkoituksena on antaa kokonaisvaltainen kuva IBD (inflammatory bowel disease) -hoitajan työpanoksen merkityksestä IBD-potilaan hoidon laatuun ja vaikuttavuuteen Suomessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää IBD-potilaiden hoidon ja hoitajien koulutuksen kehittämisessä.
Tämä tutkimuslupa kohdistuu selvittämään IBD-hoitajan työpanoksen vaikutusta IBD-potilaan terveyteen liittyvään elämänlaatuun, hoitotulokseen ja hoitokustannuksiin. Tutkimuksen aineisto kerätään sisätautipoliklinikan potilailta ja henkilökunnalta sähköisellä kyselyllä (LimeSurvey). NCQ-lBD-mittarilla luokitellaan hoitavat yksiköt neljään laatukategoriaan sen perusteella, minkälaiset resurssit heillä on IBD-potilaiden hoitoa varten. Tutkittavat potilaat kutsutaan osallistumaan antamalla heille tutkimustiedote vastaanoton yhteydessä. Potilailta kysytään terveyteen liittyvää elämänlaatua (IBDQ), lääkemyöntyvyyttä (Morisky, Green and Levine Adherence Scale), oireiden esiintyvyyttä ja terveyspalvelujen käyttöä. Kyselyissä ei kerätä suoria tunnistetietoja, mutta vastaajat voidaan yhdistää heille annetun vastauskoodin kautta kyselyyn ja poliklinikkaan, jotta vastaajat halutessaan saavat tietonsa poistetuksi. Kyselyaineistoa ei yhdistetä potilastietoihin.
Nyt haettava tutkimuslupa koskee kyselyn esitestausta (n. 30 henkilöä). Esitestauksen tarkoituksena on varmistua, että kyselyt ovat ymmärrettävä vastaajalle ja toimivat teknisesti. Samalla saadaan tieto siitä, kuinka kauan kyselyyn vastaamisessa keskimäärin kuluu aikaa. Esitestauksessa vastaajilta kysytään kommentteja itse kyselystä, mitä ei kysytä varsinaisessa tutkimuksessa. Esitestausvaiheen vastaukset säilytetään salasanalla ja käyttöoikeudella suojattuna esitestausvaiheen ajan, niitä ei sisällytetä varsinaiseen tutkimukseen vaan ne hävitetään pysyvästi. Väitöskirjan yhteenveto-osassa raportoidaan, että esitestaus on tehty (kaupunkia ja poliklinikkaa ei mainita), vastaajien määrä, sekä kyselyyn tehdyt muutokset. Tutkimuksella on HUS:n eettisen toimikunnan puoltava lausunto.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää terveysasemien johtajalääkäri (terveysasemiin kohdistuvat tutkimusluvat).
Detta beslut publicerades 27.04.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Taija Puranen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21352